T O P I C R E V I E W |
Kondensatorn |
Posted - 2007/12/24 : 01:35:13 har som titeln skvallrar om en fråga om utnivån. Är det flera än jag som har en väldigt stor skillnad på utnivån jag tänker på cd kontra vinylspelaren, man får dra på rätt så rejält när man lirar vinyl för att sedan sänka volymen vid cd lyssnande. Mest nyfiken ifall jag har något fel på något? det är inget fel på ljudet i övrigt låter väldigt bra faktiskt. Utrustningen som används är en gammal dual med audio technica At-95 pickup+project phonobox,kan det vara riiat som spökar eller ska det helt enkelt vara så här,lite jobbigt när man spisat vinyl och råkar glömma att sänka volymen när man vill lyssna på cd (risk för hjärtinfarkt) |
15 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Adagio |
Posted - 2007/12/29 : 17:44:07 He he, jag tror den går till 152 annars var det 150, jag vill minnas att det var 152, för det var lite konstigt. Men jag kan minnas fel, får kolla. |
Fluffy |
Posted - 2007/12/29 : 15:43:55 0-152, ännu en logisk skala... . Håller dock med, jag har också lärt mig var kontrollen ska stå. Har också en ingångsreglering men jag fattade inte riktigt den/den ville inte funka som jag ville. Så jag lät den vara och vrider ratten istället. |
Adagio |
Posted - 2007/12/29 : 10:50:26 Det kan bara inte vara något reelt problem att ändra volymen när man byter ingång. Jag vill minnas att jag kan anpassa nivån på min förstärkare men jag ids inte, jag vet ju mycket väl vilken nivå som passar vid både olika källor och olika musikstilar. På min krell kav 400xi ca 40-45 cd, ca 66 på vinyl, om det rockar kan jag kräma upp volymen till 90-100 när jag spelar vinyl detta går absolut inte med cd. Stegen går från 0-152, lagom intervall tycker jag. |
Fluffy |
Posted - 2007/12/29 : 00:05:33 Förstår iofs trådskaparens bryderi om detta. Störde mig gruvligt på detta när jag började med vinyl.
Skulle vara så lätt för varje tillverkare av förstärkare att ha nivåjustering på ingångarna så man kunde anpassa varje signalkälla perfekt istället för en 15mm aluminiumfront istället för "bara" 8mm.
Men, men. Så länge jag inte är envåldshärskare över allt så får vi nog leva med problemet alternativt hitta kompromisser . |
Eref |
Posted - 2007/12/28 : 23:48:18 quote: bara att skaffa vanan
Precis. Så tycker jag också. Jag är väldigt nöjd om ljudet blir b-r-a. Volymskillnader (inom rimliga gränser) är inget som bryr mig överhuvudtaget. F.ö. skiljer ju utstyrningen ganska rejält mellan olika vinyler så man får ju ändå justera "individuellt". Däremot är det ju viktigt att det går att blåsa på ordentligt med hela systemet(pickup-RIIA-förstärkeri-högtalare), men det är ju en annan fråga! |
Fluffy |
Posted - 2007/12/28 : 23:25:28 Hög utnivå har ju t ex Regas pickuper (runt 7mV). Personligen tycker jag inte det gör sån jätteskillnad, men det kanske är bättre för RIAA:t att få en "rejälare" signal att jobba med? Har själv bara testat deras Bias puppa.
Annars får man nog leta reda på RIAA:n med ovanligt hög gain. Micromegas förstärkares integrerade RIAA klarar biffen har jag hört, annars kanske Audio Space Phono One fixar detta, MM gain på 65db enligt Veteran HiFi. Ovanligt högt.
Annars är ju en förstärkare med ställbar ingång toppen. Bladelius Thor med syskon är de enda som fixar detta precis som jag gillar det vad jag känner till. Underbar finess som jag saknar hos alla andra förstärkare. (Har inte Thor själv, blev inte riktigt överförtjust trots denna funktion).
Annars är ju som jag tidigare nämnde högnivå MC in i RIAA:ts MC ingång ofta ett steg mot högre signal.
Eller så gör man som jag och vänjer sig att vrida volymratten. Inte direkt så man byter format utan att vara framme vid stereon. Bara att skaffa vanan |
Kondensatorn |
Posted - 2007/12/27 : 14:15:06 Tack alla för visat intresse! kommer som sagt uppgradera lite längre framöver (tyvärr får man vänta ett par månader, juletider tär på ekonomin) men nu har jag i alla fall fått lite tipps att kolla upp och ni får gärna komma med flera om ni vill tack en en gång´.. |
Zombie |
Posted - 2007/12/27 : 13:13:20 Glömde tillägga att Linn LK1 har ett alldeles utmärkt RIIA för runt 1500 beggat... |
Fluffy |
Posted - 2007/12/26 : 22:16:55 Denon DL-160 har en utnivå på 1.5mV har jag för mig. Kör min på MC-ingången och får då nästan samma utnivå som CD. |
Zombie |
Posted - 2007/12/25 : 13:21:18 Goldring 1022 kanske är något då...tror DL160 har lägre utnivå än en vanlig MM. Ett bra RIIA beggat för 2 lakan är rörbestyckade Project...du kan göra lite tuberolling med den också, och använda MC. |
gcs |
Posted - 2007/12/24 : 19:15:10 För att komma upp i CD-nivå (2 volt) med en AT-95 behöver man förstärka signalen +55dB. Den vanliga förstärkningen för en MM Riaa bör enligt mig vara +45-47dB resten förstärker man i sin linjära förförstärkare. |
Kondensatorn |
Posted - 2007/12/24 : 18:47:33 Tack för alla svar! jag har själv misstänkt att utnivån på riiat kanske är lite för lågt även pickupen (Tack Bernt) Har faktist seriösa planer på att uppgradera då jag märker att jag lyssnar mer och mer på vinyl så har ni några förslag så bara kör på. Prisbild pickup:-1500:- riia: 2500-3000:-max, tycker om att höra detaljer men måste jag välja så prioriterar jag nog spelglädjen(slår man på en baskagge så ska det låta så åxå.) Det får inte bli kallt och livlöst om ni förstår ? en polare rekomenderade Denon dl-160 kan den va något kanske??
För övrigt önskar jag alla på detta forum en riktigt God jul och god forsättning.... |
Zombie |
Posted - 2007/12/24 : 15:50:53 På en del RIIA kan man välja nivå...kolla om du kan det på din utrustning |
Bubbel |
Posted - 2007/12/24 : 12:57:56 Som alltid är det riiasteget som har för liten förstärkning men det finns steg som är bättre på det men då kan det kosta. Med mitt diy riia så är det tvärtom får skruva upp de få gånger jag använder cd-spelaren.
Anders |
Bernt Jansson |
Posted - 2007/12/24 : 08:20:58 AT-95 en utnivå på 3,5 mV vilket nog är åt det låga hållet för en MM tror jag. Sen har ProJect PhonoBox har en förstärkning på 32 dB, det är lite lågt.
|