T O P I C R E V I E W |
Eref |
Posted - 2007/12/20 : 06:17:21 Uppfattningarna verkar gå isär vad gäller betydelsen av olika nålslipningar.
Den föreställning jag har haft (tidigare iallafall) är att den enklaste varianten är den rundslipade nålen, lite finare (och dyrare, svårare att slipa) den elliptiska och det tredje steget diverse ännu mer avancerade slipningar( var inte VandenHuul en av de första?). Rent allmänt föreställer man sig att ljudet blir bättre och skivslitaget mindre ju finare nålslipning. På MMpuppor kan man ju få tag på nålar med avancerad slipning till ett rimligt pris medans finare nålslipning på MCpuppor endast förekommer på dyrare modeller och kanske inte alltid ens då. Den enklaste förklaringen till de finare slipningarnas överlägsenhet är att de mer liknar graververktyget. Efter diverse utflykter på nätet har jag dock stött på en del avvikande uppfattningar, t.ex. att skillnaden mellan rund och elliptisk slipning är så liten att den är försumbar. T.o.m. att man i blindtest upptäckt att rundslipning låter bättre!
Någon som vet mer och har egna erfarenheter? |
22 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Eref |
Posted - 2007/12/23 : 13:01:10 Tackar för initierad information! Det döljer sig allt en del lurt bakom alla benämningar verkar det som. Missuppfattningar och mytbildningar florerar...
Men man kanske nästan kan drista sig till att anta att det är "enklare" elliptiska slipningar som är de allra mest kritiska vad gäller inställningar? I den jämförelsen kanske en rundslipad nål rent av är att föredra.
Mitt antagande är också att de verkligt fina slipningarna verkligen är bra!
|
Örjan |
Posted - 2007/12/23 : 12:51:38 Ser på vandelhul.com Q/A-avdelningen att VdH 1-spetsen håller 2 gånger 85 micron. Det gör att den skiljer avsevärt från FG80-nålen som har 5 gånger 80. Örjan |
Örjan |
Posted - 2007/12/23 : 11:16:29 Jag drar mej till minnes en mycket gammal artikel i Radio&Television nån gång i slutet av 70-talet. Man jämförde skivslitage mellan sfärisk och elliptisk nålslipning. Antagligen var det Shures M75-modeller i respektive utförande. Alltså en 18 rund och en 8/18 elliptisk Efter 50 avspelningar syntes inte skivslitaget från den sfäriska nålen men däremot från den elliptiska. Distorsionen från den elliptiska hade då nått samma nivå som den runda hade från början. Dom gamla elliptiska slipningarna gav en punktformig anliggning i spåret som deformerade detta. En modernare VdH, Gyger eller annan Contact Line har en långsträckt anliggning som belastar anliggningsytan mindre. Jag pratade själv med professor Van den Hul på en mässa 1988 där han stod ensam vid en monter. Han menade att nålspetstemperaturen var kritisk för skivslitaget. Han hade själv lindat en tunn tråd runt sin VdH-spets för att mäta temperaturen under avspelning och den hade visat sej betryggande låg. På den tiden var det vissa som trodde att minsta felinställning av en VdH-spets skulle leda till att den skulle bete sej som en gravernål. Den oron var helt obefogad enligt professorn. Jag kommer även ihåg ett senare reportage i Radio&Television där man fotograferat nålspetsar på ett 20-tal pickuper som var vanliga vid den tiden. Shure gjorde mycket reklam för sin HE-slipning men den existerade tydligen bara på pappret. Det som satt på pickupen var en vanlig ellips. Vitalsspetsen som t.ex. ADC använde var snygg. Van den Hul 1-spetsen var en oöverträffad skönhet med sin skarpa slipning. Vissa billigare klumpigt monterade metallinfattade nålar skulle man aldrig vilja utsätta sin vinylsamling för. Vd beträffar skillnaden mellan Van den Hul och Fritz Gyger-slipningarna så har jag för mej att VdH ligger på 3/80 och Gyger på 5/80 för det som åtminstone tidigare kallade typ1 av respektive tillverkare. Om jag inte har fel så finns nu en 2/80-slipning från VdH. Jag har aldrig hört en rund nål som klarar s-ljuden bra så dom går bort för min del även om slitaget är lågt. Örjan |
Eref |
Posted - 2007/12/22 : 22:16:28 quote: En får inte va feg
quote: jag kör ju skivorna i tvätten först
Aha, en ännu noggrannare injustering av spelare och pickup. Samt en större satsning på skivvård inkluderande tvätt. Saker som står för dörren för den som vill satsa på en puppa med fin nålslipning. Dags att avge nyårslöften... |
lennartj |
Posted - 2007/12/22 : 15:00:45 En får inte va feg... Förresten är diamant mycket hårdare än vinyl, och som sagt jag kör ju skivorna i tvätten först så att inga främmande partiklar ligger i spåren. |
Eref |
Posted - 2007/12/22 : 12:02:39 Jag anar att "Fritz Gyger-slipning" är en slipning i VandenHuultradition.
Det här du skriver om förmågan att hitta oslitna ytor på gamla plattor är verkligen en egenskap jag skulle uppskatta! Men är du inte orolig att det skall slita på den fina nålen när du spelar gamla skivor? |
lennartj |
Posted - 2007/12/22 : 11:44:35 Erefs påpekande om att nålar med avancerad slipning har mycket bättre förutsättningar att "gräva" fram det bästa ur slitna skivor kan jag skriva under på. Jag gör många loppisfynd som efter ordentlig tvätt (VPI) låter förträffligt avspelade med äkta Van den Hul-nål, men ganska risigt med elliptisk nål hos bekanta. Jag har inte använt något annat sedan min första Goldring 900IGC för 25 år sedan. De räddar dock inte allt, jag har råkat ut för skivexemplar som sett bra ut men ändå varit så totalt sönderspelade att de inte varit lyssningsbara trots Van den Hul. |
eliot |
Posted - 2007/12/22 : 10:47:39 Det finns olika Fritz Gyger (FG) slipningar men det verkar vara svårt att hitta relevant information |
Adagio |
Posted - 2007/12/22 : 09:49:58 Vad innebär FG-slipning, finns den i olika radier eller? Jag har en sk finenecontactline på min ACE men de dyrare Benzarna har FG-5 slipning, vad nu det innebär.
|
T.A. Edison |
Posted - 2007/12/21 : 18:53:19 En sfärisk nål lider av "tracing error" (inte tracking error). Den är för stor i en ledd för att passa i högfrekvent spår. Detta blir mest märkbart i innerspår.
Vinkelfel är en annat fenomonen som inte handlar om nålens slipning. |
ulfsan |
Posted - 2007/12/21 : 18:33:57 Alla dessa geometrifel beroende på innerspår eller ytterspår beror väl på tonarmens vinkelfel och inte på nålens slipning. Om armen förflyttar sig i samma vinkel tangentiellt bör väl inte felet med en eliptisk slipning öka för innerspåren? |
T.A. Edison |
Posted - 2007/12/21 : 15:31:22 Nackdelen med sfäriska nålar är som sagt högfrekensregistret, speciellt i innerspår, inte kan återges korrekt.
Nackdelen med fineline är att skivor är lite olika och att nålvinkeln sällan blir optimal för alla skivor. Den är också känsligare för geometrifel. En liten lutning (azimuth) gör att nålen hamnar med konstig anliggning i spåret, vilket kan öka slitaget. En sfärisk nål torde inte ha samma problem.
Jag har också läst/hört att fine-line nålar lider av vridningskrafter. Det gör inte sfäriska nålar. |
Eref |
Posted - 2007/12/21 : 14:34:18 Är det två likvärdiga pickupper?
Spårningsmässigt bra, även ljudmässigt?
Har de varit svåra att ställa in? |
kansas |
Posted - 2007/12/20 : 22:34:39 Jag har idag både en Goldring 1022 GX och en Ortofon 540 mkII. Båda har Gyger slipning... |
Eref |
Posted - 2007/12/20 : 21:57:15 Intressant. Vilka är det du har jämfört? Är det en Goldringpickup eller kanske Ortofon som har Fritz Gyger-nål? |
kansas |
Posted - 2007/12/20 : 21:32:08 Enligt mina pickuperfarenheter så funkar Fritz Gyger slipningen absolut bäst. Har testat olika elliptiska nålar utan särskilt bra resultat. Höga frekvenser låter ofta betydligt sämre med enklare slipning... Så är det spårning man vill åt och bra sådan så är väl en MM pickup i 2000:- klassen det man ska ha. |
Eref |
Posted - 2007/12/20 : 18:45:43 Aha, nu hade jag inte läst Calle Jrs inlägg när jag skrev mitt förra... Förstår vad gäller elliptisk slipning... Är linjekontaktslipning/contct line slipning en gemensam benämning på "steg 3"slipning alltså?
|
Eref |
Posted - 2007/12/20 : 18:40:13 Ja, större anliggningsyta verkar vara en effekt med finare slipning. Men skillnaden mellan rund och elliptisk slipning är mest att med en elliptisk slipning tränger nålen lite djupare ner i skivspåret tror jag. Bättre spårning borde ju bli effekt med bättre slipning också. Enligt nåt jag läst lär det kunna vara så att skivor slitna av spelning med enklare nålar kan verka relativt oslitna uppspelade med en nål med avancerad slipning. Var hittar du ordet contactline-slipning? Det verkar ju finnas en uppsjö av olika "finslipningar" med olika benämningar. |
calle_jr |
Posted - 2007/12/20 : 18:36:17 Elliptiska har klara fördelar mot sfäriska slipningar eftersom den mer efterliknar gravyrverktyget. Men den elliptiska slipningen medför att radien varierar med ljudnivån, så noggrannheten (nivån på dist) varierar väldigt under spelning. På linjekontaktnålar har man eliminerat detta problem men bibehållit fördelarna med att efterlikna gravyrverktyget.
Men jag instämmer i påståendet att ju finare instrument, desto känsligare för fininställning. Man kan säkert få en linjekontaktnål att låta sämre än en sfärisk även om bägge är lika fel inställda.
|
Adagio |
Posted - 2007/12/20 : 17:33:47 Ju större anlägningsyta mot spåret, typ contaktline, desto mindre slitage. Skivor spelade med tex rund nål har liten anlägningsyta och slitaget blir högre just där vidare så är "sönderspelade" skivor "trasiga" på ett visst djup, så med en contakline spelas det där det är minst slitet. Enl vad jag hört iaf. |
Eref |
Posted - 2007/12/20 : 13:16:01 Jo, det stämmer att inställningen blir mer kritisk. En rund nål lämnar större toleranser. Generellt anses slipningen f.ö. betyda mest för diskanten ljudmässigt tror jag.
Man undrar hur mycket av ljudskillnaden mellan pickuper beror på just nålen? T.ex. Ortofons OMserie har ju ett system där olika nålar är kompatibla med samma pickup. Där hör man ju stora skillnader mellan exempelvis OM-10 och OM-30 och då är det ju bara nålens slipning som är skillnaden vad jag förstår.
Rund och elliptisk slipning kallas ju just det men därutöver verkar det finnas olika benämningar och "skolor"kanske. Jag har hört benämningar som superelliptisk, Shibata, Van den Huul, F.Gyger, fineline m.m. Contaktline är det slipningen på Benz finaste?
Ett problem när man försöker efterlikna graveyrverktyget är visst att den kan ha sett olika ut vid olika inspelningar. Så optimalt kan man tänka sig att olika nålslipningar passar bäst till olika inspelningar.
|
Adagio |
Posted - 2007/12/20 : 11:35:46 Contaktline är väl bäst. En rund gör ju att azimut och vinkelfel blir betydligt mindre kritiskt, eliptisk slipning ökar ju kraven men erbjuder bättre precision, ännu mer kritisk är en extrem contaktline, ju vassare slipning destokänsligare att ställa in, det blir lättare fel men det erbjuder som sagt mer också. Valet beror nog mycket på har bra arm och hur precist det går att ställa alla parametrar och givetvis hur mycket tålamod du har samt tillgång till mätverktyg, det sista är inte nödvänligt men det underlättar arbetet. |