T O P I C R E V I E W |
Eref |
Posted - 2007/12/01 : 10:21:51 Har råkat sabba nålen till min Denon-103 pickup. (Gud vet hur men den har hamnat på sniskan). När jag för några år sen bytte från MMpuppa till Denons MCpuppa blev jag begeistrad minst sagt. Totalt förförd, hade inte väntat mig en sån förbättring. Nåt liknande upplevde jag aldrig med de många MMpickuper jag haft
Det är ju inte särskilt lätt att veta hur en pickup låter i ens eget system. Man lånar ju inte hem pickuper. Och att lyssna på dem i andra system och jämföra är ju inte lätt. Känner att jag får lita mycket på andras omdömen och min intuiton med andra ord. Har börjat snegla lite på dyrare MCpickuper. Min Project 9 och mitt RIIa Lehmanns Black Cube kan säkert matcha rätt fina pickuper. Först och främst funderar jag på Denon-103R. För ungefär samma peng finns Ortofons MC Rondo, Denons DL-304 och för en tusenlapp extra Benz Micro Ace L. Benz verkar ju t.ex. vara en favorit hos många här. Någon som har jämfört. Andra tips? Det jag gillar främst på 103an tror jag är musikaliteten och "sammanhållningen". |
14 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Eref |
Posted - 2007/12/07 : 14:02:25 Du får se till att den "råkar" gå sönder först... |
Pac |
Posted - 2007/12/07 : 12:44:05 quote: Jag har varit i kontakt med Roberto Torlai. Hans uppgradering av 103an verkar mycket frestande. Förutom att han gör en nakenversion av 103an lite a la Zu så byter han nålen till en med mycket finare slipning. Enligt Torlai själv och andra lyssningsrapporter blir förbättringen s-t-o-r utan att 103ans karaktär förloras. Det låter oemotståndligt (och så slipper man slänga den kära pickupen).
Spännande! Jag har en Glider L2 som jag är ruskigt frestad att skicka till honom.
|
Ior |
Posted - 2007/12/07 : 12:40:42 Har provat mc in på totallt tre omkopplingsbara Riaa steg alla iofs billiga, Analogis (samma som Vincent PHO-111), Musical fidelity x-lps och nuvarande Projekt Tubebox mkII, alla tjänade avsevärt på alla parametrar att kopplas via mm-ingången+trafon, bättre 3D, mer bass, svartare bakgrund, mindre vasst trots ökad detaljrikedom och mer utsträckt diskant, nivån ökade avsevärt oxså inte långt från cd nivån nu.. |
Eref |
Posted - 2007/12/06 : 23:23:36 Det verkar ju vara ett sällsynt billigt MC-Trafo. Det kör man innan ett MMRIaasteg eller en vanlig ingång eller hur är det?
Använder du det med 103R och låter det bättre än med RIAAt bara? Man blir nyfiken. Var tidigare inne på att skaffa en Ortofon MC-trafo... |
Ior |
Posted - 2007/12/06 : 19:51:19 Vet inte riktigt hur jag ska räkna eftersom jag samtidigt beställde en mc-trafo för 109$, men totallt blev det 2800-3000skr med tull frakt och trafon som jag värderar till 1000skr ialla fall, så cirka 1800-2000skr tullad å klar.. |
Eref |
Posted - 2007/12/06 : 17:34:16 Intressanta upplysningar Ior! Tackar! Det verkar som att alla som lyssnat på DL-103 och 103R är ense om att 103R är klart bättre. På Hifiklubben kostar 103R 3.300kr tror jag. Ditt direktimportpris måste ju ha varit betydligt billigare! Vad blev det i kronor alltsomallt tror du? Klart intressant alternativ.
Jag har varit i kontakt med Roberto Torlai. Hans uppgradering av 103an verkar mycket frestande. Förutom att han gör en nakenversion av 103an lite a la Zu så byter han nålen till en med mycket finare slipning. Enligt Torlai själv och andra lyssningsrapporter blir förbättringen s-t-o-r utan att 103ans karaktär förloras. Det låter oemotståndligt (och så slipper man slänga den kära pickupen). Problemet är att kalaset ryker på drygt 4000kr. Så man får ju jämföra med andra pickuper då. Men, men, men... återkommer med rapporter.
|
Ior |
Posted - 2007/12/06 : 12:13:11 Hade själv ett liknande missöde med min förra DL103a och bytte då upp mej till DL103R. Klar förbättring mycket behagligare speciellt i de övre regionerna. DL103R´n beställdes från AudiocubsII USA för 269$. |
Eref |
Posted - 2007/12/01 : 16:56:52 Hupp! Hur kan jag ha missat den där Zuvarianten?
Tack för tipset om Roberto Torlai. Hade jag ingen aning om. Han verkar ha en 103variant där den rundslipade nålen är ersatt med en Franz Gyverslipad nål. Kostar mellan 4 och 5000 ny om jag läser rätt. Kanske blir billigare om man sänder in sin egen för retipping i samma stil... Och ganska spännande. Problemet kan ju vara att man missar något av 103ans ursprungliga kvaliteer. Har läst teoretiserande om att just rundslipningen har med den goda balansen mellan olika register att göra samt att den gör inställningen av pickupen mindre kritisk. (Och att det ökade skivslitaget med rundslipning är överdrivet.) Om dessa saker tycks dock råda delade meningar. 103an verkar vara ett populärt moddningsobjekt! |
Pac |
Posted - 2007/12/01 : 16:12:43 http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=64178
Bra betyg är ett understatement. Jag skulle nog kalla de orden för lyriska.
Du har inte funderat på att skicka den på re-tipping? Jag har själv aldrig skickat några pickuper på retipping men på det viset kan du "bygga" din egen nål.
Roberto Torlai i Italien har gott rykte och kan säkert ge dig tips. Han har en egen variant på DL103.
http://www.torlai.it/index.html
|
B-200 |
Posted - 2007/12/01 : 14:40:42 Här har du lite mer om Zu moddningen: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=4604
bra betyg från stererophile med, men det är som du säger moddning kostar pengar.
|
Eref |
Posted - 2007/12/01 : 14:20:07 Jaha, den där Zumoddningen kände jag inte till. Öppnar ju lite nya möjligheter. (Fast är det inte lite småjobbigt när folk börjar modda hit och dit) Sedan kan man tydligen skaffa nåt träskal till 103orna för en fastare basåtergivning. Någon som vet nåt mer? Eller hört? Problemet kan ju vara att med alla moddningar så hamnar pickuppen plötsligt i en annan prisklass... |
B-200 |
Posted - 2007/12/01 : 12:39:45 Jo sen finns det 103 modifieringen av ZU också, som skall vara riktigt bra. Benz puppan är väldigt bra 103an med i vars sin prisklass.
Vi får se om någon annan hoppar in med sina åsikter snart.
|
Eref |
Posted - 2007/12/01 : 11:51:58 Tack Asimov. Det är klart att alla är musikaliska. Vet inte hur jag skall beskriva skillnaden mellan DL-103 och de MMpuppor jag tidigare haft.(Ortofon, Goldring, Pickering m.fl.) Det kanske handlar om de parametrar du beskrev. Jag är osäker på om skillnaden är en generell skillnad mellan MM oh MC. Eller om Denonpuppan är speciell. Många verkar ju berömma Benzpuppan och jag misstänker att den är väldigt bra. Bor i Vänersborg annars hade det vart kul att lyssna. Tackar iallafall. Prisskillnaden mellan DL-103 i ursprungsversion (utan R) och Benz L är ju väldigt stor så man vill ju vara någorlunda säker. (DL-103R är ungefär dubbla priset mot DL-103 f.ö.) |
B-200 |
Posted - 2007/12/01 : 11:31:57 Benz är en bra pickup likaså denons dl-103. Benz pickupen spelar på ett musikaliskt sätt (gör inte alla det?) svårt att beskriva, men jag är nöjd med min. Detaljer, upplösning samt homogenitet finns. Black cube kan säkerligen spela bra med de du nämner. Dl-103 an har ju en utgångseffekt på 0,3 medan benz har 0,4 så det är lugnt. Du borde dock lyssna på benz pickupen innan du köper, finns det kanske någon i närheten som har denna pickup monterad av medlemmarna här? Jag har en Benz ACE L men bor i Trelleborg, vet ej vart du bor men du är välkommen hit om du vill. |