HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 nåltryck

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
mr.speedwell Posted - 2007/10/23 : 17:10:14
någon som vet vilket nåltryck en goldring electroII ska ha
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
lennartj Posted - 2007/10/26 : 19:51:04
Med risk för att jag driver tråden från Vinylforum till Teknik och DIY så får jag väl svara på vad jag satt igång.
Jag vill alltså ändra ljudkaraktären genom att sänka impedansen som pickupen "ser" mellan mittstiftet och hylsan på respektive kanals RCA-kontakt.
Det gör jag genom parallellkoppla ett motstånd mellan mittstiftet och hylsan i varje kanal.
För mig som gammal svagströmmare med Ohms lag mm i ryggmärgen, som har gjort de flesta av mina kablar själv och är någorlunda händig med lödpenna är det hela enkelt och självklart.
Är du osäker - låt bli. Kall-lödningar eller andra misstag kan kan försämra din ljudkvalitet även om du bestämmer dig för att avstå från motstånden efter dina experiment.
mr.speedwell Posted - 2007/10/26 : 17:21:14
s-t känner mej lite lost here
ska original kabeln sitta kvar och bara löda in motståndet på sidan av kabeln?
även på jorden?
ändå är man elektriker och borde förstå det här men jag får kaputilera
hjälp bitte
lennartj Posted - 2007/10/26 : 00:13:38
Har inga bilder och har aldrig orkat ta mig över tröskeln med att ladda upp bilder på annan server och länka för att få upp bilder här på HiFiforum.
Men från min Helius Standard-arm går originalmonterade Beyer mikrofonkablar med RCA-kontakter som har ganska rymliga hylsor till mitt Tandberg 3002 försteg där jag använder MM-ingången.
När jag testade skruvade jag helt enkelt upp RCA-hylsorna och sköt dem bakåt och lödde motstånd parallellt i kontakterna. Den slutliga lösningen blev 1/16W metallfilmsmotstånd på 1 Kohm som är så små att de får plats innanför hylsorna.
mr.speedwell Posted - 2007/10/25 : 21:18:36
japp det är den jag har
nu kör jag den genom ett par ortofon t5or
men alltid intresserad av enkla ljudförbättrande tricks
har du någon bild på din konstellation att lägga upp här?
lennartj Posted - 2007/10/24 : 23:29:13
Har du högnivåvarianten, liksom jag?
Den rekommenderar Goldring att man lastar med 47kohm som en MM-pickup, men jag lastar min med bara 1Kohm på en känslig MM-ingång och tycker det låter bättre och tightare.
Om du inte är rädd för lite DIY, värm lödkolven, leta i komponentlådorna efter lämpliga motstånd att löda in parallellt, välj ut några bra musikexempel och jämför 47kohm och några olika värden ner mot 1kohm. Jag provade först 10kohm och hörde att något hände i rätt riktning...
Sedan jag fastnat för 1kohm beställde jag kvalitetsmotstånd från ELFA.
Jan I Posted - 2007/10/24 : 23:08:15
Hei
Hadde electro II i mange år og for å få bra sporing i de vanskeligste partiene så måtte jeg opp i 2 grams nåletrykk.
Strippet min electro II, men jeg vil ikke anbefale dette.
Grunnen er at ledningene inne i pickupen er meget utsatt.
( klarte å rive av ene ledningen inne i pickupen )
Mvh Jan I
mr.speedwell Posted - 2007/10/24 : 21:40:25
tackar och bockar för den infon
konstaterade att jag kört med ett för lågt nåltryck
nu ligger den betydligt bättre i spåret
lennartj Posted - 2007/10/23 : 23:35:41
Det var evigheter sedan jag kollade nåltrycket, så jag tog fram vågen.
Jag ligger på 1,9 g och det låter bra.
(If it ain't broke, don't try to fix it.)
lennartj Posted - 2007/10/23 : 23:23:57
I mitt blad står "The correct playing weight is 1.8 g (Permissible range is from 1.6 g to 2.2 g)."

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000