HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Okki-Nokki lämnar spår?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Jamo Posted - 2007/09/18 : 22:10:15
Jag har en Okki-Nokki skivtvätt, som i stort sköter sig alldeles utmärkt. Dock, när jag lyfter sugarmen så blir det kvar en liten tunn sträng av droppar av tvättvätska på skivan. Jag låter den självtorka, och kan inte höra att det påverkar skivan.

Några frågor:
Har andra Okki-Nokki-användare samma erfarenhet? Om så är fallet: Hör ni någon påverkan på återgivningen, och har ni något trick som förhindrar att det blir en liten rest av tvättvätska på skivan?
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PG Jeppsson Posted - 2007/09/21 : 17:36:43
Lite statisk elektricitetär väl inte så farligt, det är väl bara att ladda ur skivan innan den avlägsnas från tvätten.

En kabel ansluten till en vattenburen radiator borde väl fixa det problemet, eller.....
Jamo Posted - 2007/09/21 : 16:43:48
quote:
Jag har märkt samma sak, men om man låter den gå några varv till med vacumsugen så försvoinner det.

Pest eller kolera? Okki-Nokkis manual avråder från att köra mer än två varv med sugen, pga risken för att statisk elektricitet byggs upp på skivan. Det är kanske bättre att låta skivan vara lite småfuktig och självtorka än att suga helt torrt.
Bubbel Posted - 2007/09/21 : 16:00:52
Jag köper en hel del begangnade skivor som oftast blir tvättade men issa av skivorna blir helt tysta efter en tvätt medan andra knastrar lika bra som innan. Det tror jag mer beror på vilken kvalitet det är på vinylen om det är ny plast eller återvunnen.

Men att det blir bättre efter en tvätt är det ingen tvivel om.

Anders
Adagio Posted - 2007/09/21 : 14:42:54
En okkinokki måste inhandlas så fort som möjligt, jag provtvättade ena sidan på några skivor en beggad och två nya, resultatet blev inte riktigt vad jag väntat mig. Det blev större skillnad i det lilla och mindre i det stora sas. Vad jag menar är att effekten är inte att tydliga knaster försvinner (vilket jag trodde) utan en ökad detaljrikedom samt tydligare bakgrundsvärta. Ganska stor skillnad mot den otvättade skivsidan, mer briljant men som sagt de där knaster´partierna speciellt i början av de gamla skivorna kvarstod.
Synd att det är så mycket i "pipen" just nu.
Leif Eriksson Posted - 2007/09/21 : 13:57:42
Jag har märkt samma sak, men om man låter den gå några varv till med vacumsugen så försvoinner det.
Bubbel Posted - 2007/09/19 : 00:26:27
När jag tvättar med min Okki-nokki så blir där en liten rest av vätska kvar när sugröret släpper från skivan efter att sugmotorn är avstängd jag upplever det som ett mindre problem. Jag vet att det är ingen större skillnad på om man har mer eller mindre vätska på skivan. Det som orsakar vätskesträngen är vätskan som är kvar i skyddsremsorna på röret vaccumsugen får inte bort det där lilla sista.

Jag har inte några problem alls när det gäller återgivningen jag provade i början att torka bort det med en tygduk men insåg efter lite tester att det fungerade lika bra när vätskan avdunstade.

Anders
Creative Audio Posted - 2007/09/18 : 23:45:56
Jamo; använder du kanske för mycket vätska?

//W
PG Jeppsson Posted - 2007/09/18 : 22:37:35
Tvättvätskan avdunstar, är bara damm och annat skit borta så blir det bra.

Körde med en lånad Okki-nokki i somras, känner igen problemet, men det funkade bra i slutändan .

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.21 sekunder. Snitz Forums 2000