HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vad ersätta pajad Goldring nål med

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Uffe Posted - 2007/09/17 : 09:42:32
En smärre katastrof inträffade i helgen. Jag lyckades trycka till nålen på min Goldring 1022GX

Nu är frågan vad jag skall ersätta den med:
1 -Ny likadan nål
2 -Annan nål som passar
3 -En ny nål till min gamla OM -10 pickup, kanske OM40
4 -Ny pickupp

Budgeten är som en ny D22 nål eller om det är motiverat i välljud några hundringar till.
Jag spelar på en Rega P3 genom ett Project SE ria

Kom igen nu, jag har stor respekt för kunskapen här och värdersätter goda råd.

Uffe
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Zombie Posted - 2007/09/18 : 12:42:27
Är det inom EU betalar du engelsk moms + frakt.
Uffe Posted - 2007/09/18 : 12:04:06
Jag är ett riktigt blåbär på att handla "utrikes" på nätet.

Hur skall man räkna? Pris på hemsidan -landets moms +frakt +svensk moms +tull???
Och har man tur slipper man svensk moms o tull??

Vad säger ni lutrade prisjägare.
Skiljer det någon hundring handlar jag hellre svenskt o lokalt.
Boergars Posted - 2007/09/18 : 11:01:21
http://www.mantra-audio.co.uk/Goldring_Stylus.html tar också 120 Pund. Kolla vart frakten blir billigast.
Hakan Posted - 2007/09/18 : 10:33:07
Jag har köpt mina Goldring nålar på http://www.stoneaudio.co.uk/ har funkat bra och rätt så billigt.

/H
Little Esther-fan Posted - 2007/09/17 : 23:59:40
Uffe!

Du berör mina akilleshälar, jag kan ingenting om elektriska fenomen. Jag är ledsen. Men, jag har lyssnat och dragit subjektiva erfarenheter: billigt kan passa bra i vissa system, kanske inte i andra. Vad som är allmängiltigt är väl att om man ska hitta något som passar för just sitt system, så måste man vara tålmodig. Att försöka räkna ut vilka laster en viss kabel utgör och matcha mot egenskaper hos ett slutsteg är meningslöst, tycker jag. Använd öronen .
Uffe Posted - 2007/09/17 : 17:52:43
Efter att googlat lite på nätet är jag fortfarande lite sugen på att testa en D42 nål. Så himmla kul att sätta in något "nytt" i riggen ..., blir lite tråkigt med samma sak.

Sedan har jag ju fått några lockande erbjudande. Jag får fundera lite. Om jag köper nytt, var handlar man billigast o smidigast en nål?

Tobbe_L o Ronnie_Ericsson: Tack generöst erbjudande. Funderar

Little Esther-fan: Inte allt för mycke , vadför egenskaper bör man titta på i så fall? Misstänker att det är låg kapistans som gäller för att inte begränsa "stigtid".
Ronnie_Ericsson Posted - 2007/09/17 : 15:11:35


Vill du ha den här?
Den går att montera och jag tror den är väldigt lite använd.

En klåfingrig tonårspojke pillade sönder plasten lite för ett par decennier sen.
Little Esther-fan Posted - 2007/09/17 : 14:38:22
Uffe!

Hoppas du vet att inte underskatta högtalarkablarnas roll, när det gäller just rappheten i ljudåtergivningen.
Uffe Posted - 2007/09/17 : 10:49:45
Tackar, här finns det angagemang.

Tobbe du har PM.

Boergars: D42:an är lite lockande för +300:- det är väl vad jag orkar med. Alltid spännande med något nytt.

Little Esther-fan: Jag har varit nöjd med 1022 utan att ha så myck att jämföra med i vinylvärden. Jag har saknat lite rapphet men tror att det är högtalarna som begränsar min anläggning.

Det låter som jag kommer att behålla Goldring och valet står mellan en lika dan nål eller D42:an som tydligen passar i mitt skal.

uffe
Tobbe_L Posted - 2007/09/17 : 10:20:13
har en Goldring 1022 liggandes hemma.
Den kan du få till en billig peng om du vill.
Har dock inte koll på skicket på den, skulle tro att den har gått ca 500 timmar.
Boergars Posted - 2007/09/17 : 10:11:42


1 Är förstås enklast, då du vet vad du får.
2 D42 kostar ca 300 kr mer än D22. Tightare bas men, enligt mina öron, ingen större skillnad i högre register.
3 OM40 är lite dyrare, men också en bra pickup. En mer förfinad version av OM10.
4 Tror inte du får något bättre för betydligt mindre pengar...

/Per
Little Esther-fan Posted - 2007/09/17 : 10:07:11
Hej, Uffe!

Jag har tidigare haft en Goldring 1040 på min Thorens TD166 MkII med originaltonarmen. Den var jag väldigt nöjd med. Hade jag inte bytt ut originaltonarmen mot min nuvarande Morch-arm och börjat experimentera med en Moving Coil-pickup, vore jag nog fortfarande nöjd, så bra spelade min Goldring.

Jag har numera övergett MC och gått tillbaka till MM genom en Grado ZF1+. Inget fel på den heller!

Goldrings pickuper är spelglada och pigga, vad jag kan förstå. I din situation skulle jag behålla Goldring-pickupen och köpa en ny nål till den. Samma nål som tidigare, då du kan förvänta dig att få samma bekanta ljud tillbaka. Fast med ny fräschör.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000