HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Nya grep för vinylförsäljningen

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2007/09/13 : 09:06:27
Jag var på Jukebox i Malmö igår för att pigga upp mig själv med lite färsk vinyl.

När jag bläddrade i backarna så upptäcker jag ett par skivor med en label som säger att om jag köper vinylskivan så medföljer möjligheten att ladda ner albumet kostnadsfritt från nätet.

Jag tyckte detta var intressant och har inte varit i kontakt med denna form tidigare. De alltid lika hjälpsamma herrarna på Jukebox kunde även informera mig om att en del har börjat med att skicka med cd'n med vinylalbumet, så fruktansvärt trevligt.

Vi hade ett trevligt samtal om musik (de är mycket kunning inom folk/rock och kan alltid tipsa omnya artister) och skivindustrins framtid, han var helt övertygad om att något måste göras om de vill fortsätta sälja skivor och det här var ett trevligt sätt tycker jag.
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bubbel Posted - 2007/09/16 : 22:13:20
quote:
Jag har aldrig laddat ner en låt från nätet.


Jag vet inte ens hur man gör .

Nä då är det roligare att leta vinyl runt om på diverse ställen.

Anders
iroise Posted - 2007/09/16 : 16:15:54
Jag har aldrig heller laddat ner något däremot har jag säkert agerat hälare dvs tagit emot olagligheter från polare. Mina besök i butikerna ser väl ut som Calles med undantaget Esset.
Jo, priset är väl lite avgörande för många och även för mig ibland men inte om jag vet vad jag letar efter och där är mitt problem. Jag tycker ibland att jag hört det mesta och att det är mindre och mindre grupper som släpper skivor som håller för en hel fullängdare. Ofta handlar jag en cd men upptäcker efter en tid att det endast är några låtar jag gillar dvs för få för att motivera ett inköp. dessutom läser jag inte om musik på samma sätt som förut.
Audionet Posted - 2007/09/16 : 10:30:58
Jag har samma beteende som dig Calle. Jag har aldrig laddat ner en låt från nätet.
Tyvärr är det väl så att priset styr våra vanor rätt mycket, eller?

Pac Posted - 2007/09/16 : 09:29:19

Att kombinera "Ipod-smidigheten", nedladdningen, med att ha en riktig variant, vinylen, är ju ett kanonspännande grepp!

calle_jr Posted - 2007/09/16 : 09:06:15

Jag tror inte skivindustrin behöver räddas, däremot live-butikerna.
Detta var ett bra grepp. Att hålla på och återupprätta kvalitet är också rätt väg. Bibehålla konstvärdet i omslag och text och ge fan i att förstöra mastern. 2nd hand är en bra grej. Kombinera med nätbutik, konsertbiljetter o likn kanske också är bra.

Synd att det är svårt. Vi vill ju ha dem kvar...

Om jag ser till mig själv har jag i år kanske varit 2 ggr på Jukebox, 2 gånger på Rocks och 2 ggr på Folk&Rock. Bara hälften av gångerna har jag handlat.

Men jag har varit minst 20 ggr på Esset i år, och ännu oftare på nätbutiker.

Jag har aldrig köpt en nedladdningsbar skiva, och laddar aldrig ner från piratsidor. Kollar gärna på youtube mm för att få nya tips.
-AG- Posted - 2007/09/14 : 08:43:18
Jag gav som tips när jag gjorde min senaste skivbeställning att det vore trevligt om man kunde lägga några kronor extra och få skivorna tvättade vid beställning. Ser gärna i framtiden två typer av format, analogt i form av vinyl och digitalt via nedladdningar (lossless) och lagring på musikserver. CD-skivor är inget jag behöver igentligen.
bliss Posted - 2007/09/14 : 08:13:58
Zombie: CocoRosie växer för varje lyssning tycker jag. Först gillade jag bara nått spår, men efter att ha gett den några fler lyssningar så blir den bara bättre och bättre.
Audionet Posted - 2007/09/13 : 19:40:47
Jag tror nog inte att detta räddar skivindustrin. Ett lägre pris på fullpris skivor skulle säkert öka försäljningen mer.

Något jag är förvånad över som inte skivbolagen utnyttjar för att öka sin försäljning, det är kvaliteten. De pratar aldrig om en högre kvalitet och hållbarhet när de skall sälja in cd'n numera. Man drar inte nytta av den potential cd'n har ur kvalitets hänsyn.
Zombie Posted - 2007/09/13 : 18:51:48
Vadå? Nedladddning? Vilket format? ? Kbps?
Jag fick med en CD med Wilcos Sky Blue Sky, som förutom den trevliga musiken dessutom är härligt producerad...

Bliss: vad tycker du om CocoRosien?

Fasen, längtar tillbaka till Malmö, 2008 kommer jag... skivbutiker, konserter, trött på Östeuropa...
iroise Posted - 2007/09/13 : 12:45:54
Båda ägarna på Jukebox är oerhört kunniga på sing&songwriters/skitig rock med punkförtecken och de är dessutom förbannat bra att göra buisness med! Dock så skall de sälja affären.

Jag såg samma som du Audionet men jag reagerade inte, tur någon är vaken. Gillade du konceptet. Själv tror jag att det endast är minskat pris på cd-skivorna som kan rädda branchen, de har bitit sig själv i svansen. 100 spänn för en fullpris-cd är ett bra pris som hade ökat försäljningen, inbillar jag mig iaf.
Kilgore Posted - 2007/09/13 : 11:37:01
Tackar för tipset ang CocoRosies, hade inte hört dem innan. Kollade upp dem på YouTube, de var riktigt sköna :)
Audionet Posted - 2007/09/13 : 10:31:25
Tyvärr är minnet krafigt överbelastat med onyttig information och har svårt att lagra ny väsentlig information, men Bliss talade om en grupp som heter CocoRosies och det lät kusligt bekant.
bliss Posted - 2007/09/13 : 10:12:01
Jag köpte CocoRosies - The adventures of ghosthorse and stillborn och då fick man med en kod som berättigade till en nedladdning av albumet.
B-200 Posted - 2007/09/13 : 10:09:57
Låter klart intressant. Vilken bra taktik det där!
Kilgore Posted - 2007/09/13 : 09:36:28
Ja Jukebox är en trevlig skivbutik.
Helt klart ett trevligt initiativ från skivbranschen.
Minns du vad det var för artister som ahde denna bonus?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000