HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Kan det vara möjligt?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2007/09/11 : 16:11:04
Här sitter man en vacker eftermiddag och lyssnar på lite vinyl och vad händer? Jag blandar ihop vinyl och cd ljud.

Vi tar det från början. För att inte vara helt overksam när jag sitter och lyssnar får jag för mig att slänga på en cd med samma inspelning som jag har på vinylavläsaren, nämligen Norah Jones Come away with me. Anledning till jämförelsen var egentligen att jag köpt mig en motorstyrning och jag vill ha lite referenser för utvärdering.

Konstaterar efter lite lyssning fram och tillbaks mellan medierna att cd'n inte fick det lättare efter min senaste uppgradering. Med andra ord allt väl och jag är nöjd.

Jag plockar nu fram datorn för lite slö hifisurfning medans jag lyssnar på musik. Efter en stund, kanske en 5-8 minuter något reflekterar jag över något och stannar upp i mitt hifisurfande. Det låter bra, rent utav helt otroligt bra från cd spelaren. Jag har en kropp i Norah Jones röst jag inte tycker mig ha hört tidigare på cd'n, där finns en total svärta i bakgrunden och en mycket låg brusnivån som fångar mitt intresse. Men va fan jag har ju inte gjort något med cd signalkällan, vad händer? Så här lågt brus och så mycket svärta har jag aldrig varit i närheten av, måste undersökas och verifieras.

Börjar gå fram till skivhyllan för att plocka ut en annan cd för att testa mitt nyvunna cd ljud. Det är nu det händer, en kall kår går genom ryggraden precis som när man har klarat sig undan med blotta förskräckelsen. Det här är pinsamt att erkänna, men jag lyssnad på vinyl, inte cd. Jaha tänker jag med lite lätt rodnad på mina kinder, då var det inte så konstigt att Norah Jones fick lite mer kropp i sin röst.

Men vänta nu, hur var det nu med bruset, det var ju därför jag var helt säker på att det var cd´n som spelade. Var sjutton är fjärren, slår över till cd'n. Nähä du, försök inte med mig, men, men, det är ju sant, cd'n brusar mer, den saknar den totala svärta som finns på vinylen.

Jaha, då var även det sista området som cd'n tidigare briljerade på krossat med hjälp av motorstyrningen till min älskade vinylavläsare.
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Audionet Posted - 2007/09/12 : 09:57:22
När man stänger av/ släcker ljuset så måste man vara vänner, annars mår jag inte bra.
Så ja, för mig är det precis som med kvinnor.

Men det behöver ju inte vara kvinnor det symboliserar i dessa tider av multisexualitet, utan snarare ett förhållande. Det du investerar i förhållandet får du tillbaks, uteblir grattifikationen ser man sig om efter något nytt att investera i som man hoppas skall ge bättre utdelning.

Glömde att lägga in en stor
Bubbel Posted - 2007/09/12 : 09:47:50
quote:
Säg inte att det är som ett fruntimmer,,,


Den går att stänga av .

Anders
Zalve Posted - 2007/09/12 : 09:05:53
quote:
En vinylavläsare är levande, den har en själ och man måste lirka med och se till så att den trivs och mår bra för att få ut dessa ljuvliga toner.


Säg inte att det är som ett fruntimmer,,, Det blir ALDRIG vinyl för mig då
Audionet Posted - 2007/09/12 : 08:44:12
Det är sant att jag har lagt oerhört mycket tid på min vinylavläsare, det har blivit en hobby i hobbyn kan man säga. En vinylavläsare är levande, den har en själ och man måste lirka med och se till så att den trivs och mår bra för att få ut dessa ljuvliga toner.

Men i ärlighetens namn skall det erkännas att det har varit en väg kantad med bedrövelse, sorg, frustration, lycka och njutning. Det är precis som i vilket förhållande som helst

Så till er alla som just nu befinner er på obestånd med en vinylavläsare, ge er inte, det kommer en tid då ni kommer att leva i samförstånd, man måste bara jobba på det

Adagio Posted - 2007/09/11 : 22:08:20
Rätt kul, oftast hör man vilken signalkällan är mellan låtarna. Det finns alltid något litet knaster vid vinylavspelning, det är dumt av mig att generalisera men för mig verkar det som att de små koncentrerade "knastren" som finns vid vinylspelning finns även i CDavspelning men utsmetade, hela tiden, som något som ligger och gnager omedvetet i bakgrunden. Jag har också växlat fram och tillbaka med samma musik, ibland måste jag erkänna att CD låter objektivt bättre men ändå blir jag lite trött/stressad av CD-ljudet, en känsla som aldrig infinner sig vid vinylavspelning.
calle_jr Posted - 2007/09/11 : 19:32:39

Det har hänt mig en liknande sak, fast resultatet var tvärtom till cd:ns fördel
Men det var ett par år sedan.

Det lär ha hänt några grejer i Audionets vinylrigg sedan senaste besöket.

johan.björklund Posted - 2007/09/11 : 16:49:56
Trevlig läsning det här
Men du har lagt ner mycket tid på spelaren o det vore ju konstig om du inte fick till så pass bra eller hur.
Zombie Posted - 2007/09/11 : 16:45:15
Lyssnade just på en gammal Pugh från 60-talet. Inte har det hänt mycket med ljudkvaliteten sedan dess...
iroise Posted - 2007/09/11 : 16:40:18
Mer att hämta jo kanske men du har ju redan kommit väldigt långt med din rigg. Vinylljudet är speciellt dvs väldigt bra, när man kommer en bit upp i nivå, dessutom kan de psykologiska parametrarna i kroppen vara extra gynnsamma vid vissa lyssningsstunder. Annars så är det så här hemma att vissa cd låter bättre än vissa lp dessutom har jag vissa lp/cd som låter bra/kass på båda medierna. Vi får ses inom en snar framtid!?
Audionet Posted - 2007/09/11 : 16:28:56
Gammal är man, förvirrad är man och mer lär det komma

Det är nu c:a 9 månader sedan jag fick min vinylavläsare, på de nio månaderna har spelaren utvecklats fantastiskt mycket. Det är omöjligt att tro att det är samma spelare idag. Jag har förmodligen en del kvar att hämta, men det får tiden utvisa.

Bubbel Posted - 2007/09/11 : 16:19:37
Förvirrad nä du börjar bli gammal .

Annat var det för några veckor sedan men nu är det men vänta bara det kommer mer .

Anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000