HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Skillnad mellan SME 309 och SME IV

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
IcedEarth Posted - 2007/08/08 : 09:44:05
Vad är skillnaden förutom lite annorlunda utseende på vikten som sitter där bak? Eller är det den som man får betala extra för?

//Rickard
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Per Posted - 2007/08/23 : 11:11:36
Jo men alltså, 312s är klart bättre på perspektiv och har en mer lättflytande karaktär än SME V. Å andra sidan ahr den inte samma grepp och kontroll på musiken eller V:ans upplösning och neutralitet.
bliss Posted - 2007/08/18 : 18:42:58
Nej, jag menade Per, men skriv du också om den SME-armen du köper!
IcedEarth Posted - 2007/08/18 : 14:58:55
Tack för alla svar!

quote:
Det vore väldigt kul om du ville skriva om dina intryck av den armen!


Vem? jag?

//rillo
bliss Posted - 2007/08/15 : 09:22:35
Det vore väldigt kul om du ville skriva om dina intryck av den armen!
Per Posted - 2007/08/12 : 18:46:57
Oooops visst var det så. :) Jo alltså IV är lite enklare att manövrera motvikten jämfört med V eftersom den har samma lilla spak som V. Kablaget är även det gemensamt med femman medan lagertoleranserna är samma som 300 serien. IV och V är faktiskt också något längre än 309 men det skiljer inte mycket 233.15 mot 232.32mm.
Undantaget är ju den nya 312s som har samma lagertoleranser som V och nu har tolvtummaren även den fått armrör i magnesium. Har en sån hemma nu oxå så om ni vill kan jag rapportera lite om den upplevelsen när jag monterat och lyssnat.

Ojojoj, ingen aning när 309 fick magnesiumröret. Mitt ex är från 2002.
bliss Posted - 2007/08/10 : 08:20:29
Jag tror det var skilnaden mellan IV:an och 309:an som IcedEarth var ute efter även om din förklaring var mycket bra och detaljerad. Vet du när man började göra 309:ans armrör i magnesium?
Per Posted - 2007/08/10 : 01:26:10
Eftersom båda tonarmsmodellerna bor hos mig så kan jag försöka mig på att förklara skillnaderna lite mer komplett.

Skillnaden mellan 309an och V:an är;

1 lagret, V:an har snävare toleranser
2 internkablaget, 309an har en ren ofc medan V:an har en van den hul silverhybrid
3 motvikten som på V:an har en litten ratt för att flytta vikten medan 309an bara har en insexskruv som flyttar den. (Lite krångligare.)
4 nåltrycksinställningen, V:an har dynamiskt nåltryck, 309an har det inte, man flyttar motvikten istället. (Mycket krångligare men somliga påstår att det är en bättre lösning.)
5 V:an kan man välja med eller utan avtagbart pickupskal, 309an har bara avtagbart pickupskal.

Armröret är gjort i magnesium på båda modellerna även om 309an hade aluminiumrör ursprungligen.

Ljudmässigt skiljer sig 309an och V:an främst i att de snävare lagertoleranserna i V:an ger ett mer välupplöst ljud än 309an. Värt mellanskillnaden tja... har man en anläggning där man hör skillnaden så är det inte så svårt.
Leif Eriksson Posted - 2007/08/08 : 20:53:30
Ja, visst betingar SME V-D en hel del pengar, och den var egentligen över budget, men Mirre gav mig "an offer i couldn´t refuse". Jag bytte in min LP12 med Lingo och Ittok LVIII, mot en beg. Simply Black "Classic" med en ny SME V-D. Mirre levererade och installerade på plats i Göteborg.
Jag behöll min Ortofon kontrapunkt B.
Detta har jag aldrig ångrat, en suverän uppgradering.
bliss Posted - 2007/08/08 : 13:56:19
Detachable headshell. I övrigt är väl skilnaderna mot IV att 309ans armrör inte är i magnesium och att det sitter sämre lager i den.
IcedEarth Posted - 2007/08/08 : 13:25:06
Vad står D:et för? Femman är ju verkligen stilig, men den är ju ganska dyr. Skiljer ju nästan 10k motför 4:an.

//rillo
Leif Eriksson Posted - 2007/08/08 : 10:06:50
Jag var ute efter en SME IV i vintras, och jag hade en diskussion med Mirre på Veteran HiFi. Han hävdade att skillnaden inte var så stor, (jag kommer inte ihåg vad som skiljde dom åt), att det motiverade det högre priset för SME IV.
Det slutede för min del med att jag valde en SME V-D, och det har jag inte behövt ångra.
F.ö så har Mirre och Veteran en sevice som är outstanding.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000