HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 High output MC=MM?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
-AG- Posted - 2007/07/31 : 14:11:12
EDIT: Frågan gäller igentligen om highoutput MC ger ungefär samma utnivå som MM?

Har planer på att köpa en Rega P3-24 och ev. en Rega Fono MM RIAA. Lutar åt antingen Rega Exact (MM) eller Dynavector 10x5 pickup. Utnivån är 6.8-7.2mV med Exact och 2.5mV med DV. Synpunkter?

Har också läst att jag behöver en 2mm spacer för att få rätt VTA med Dynavectorn. Stämmer?
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
calle_jr Posted - 2007/07/31 : 16:42:34

Aha, man höjer alltså vid armbasen genom att sätta brickor. Det normala är att det går att justera armen upp och ner steglöst.

Men OK, då stämmer det. Du kommer omgående se om det behövs brickor när du monterar puppan. Skulle vara otroligt om det inte skulle behöva justeras. De flesta puppor har lite olika höjd från ovankant till nålspets. Det bör ju egentligen följa med brickor med spelaren.


-AG- Posted - 2007/07/31 : 16:29:21
Min gissning är att DV 10x5 är högre än Regas pickuper, därav distansbrickorna för att få rätt VTA.

EDIT: Å andra sidan verkar vissa inte tycka att VTA är speciellt mycket att bry sig om, http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html
calle_jr Posted - 2007/07/31 : 16:17:02

Det är stor risk att utsignalen blir för tam med en HO MC till ett MM riaa.
Jag har bara dålig erfarenhet av det.

Skall inte kroppen till Dynavector 10x5 vara horisontell, eller varför skall man montera distansbrickor?

-AG- Posted - 2007/07/31 : 15:40:18
Jag har fått intrycket av att high-MC och MM ska vara ungefär lika. Men jag blev lite fundersam då det är kring 7mV på rega pickupen och oftast 2.5mV på high-MC. Eftersom att jag antar att Rega Fono är utvecklad tillsammans med deras pickuper blev jag bara lite fundersam om det kommer att funka ok med bara 2.5 mV in i en Rega Fono. Jag kan iof sig justera in-nivån något på min förstärkare, om det nu är till nån hjälp. Rega har ju även en Fono MC, betyder det att man bara kan köra MC med den eller att man förutom MM kan köra MC? Fast jag kanske ska köpa nåt helt annat, jag har dock dålig koll på RIAA-steg.

Min första tanke var bara att köra Rega rakt igenom (P3-24, Exact, Fono, + ev PSU) då de säkert är framtagna tillsammans, men fick höra/läsa så mycket positivt om Dynavector pickupen så jag blev nyfiken att frångå min "plan".
Kmj Posted - 2007/07/31 : 15:20:56
Min nya spelare har en highoutput MC och den ska visst funka bra till MM RIAA. Har inte testat dock.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000