HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Kan nån förklara det här med MM och MC!?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Gustaf Posted - 2007/07/19 : 20:22:10
Jag har just köpt en Linn Basik med Akito tonarm och K5 pickup (det är vad jag förstår en MM-pickup). Jag har inbyggt riaa i min förstärkare (Denon PMA-1500AE) som kan switcha mellan MM och MC.

Nu till frågan: kan jag byta till en MC-pickup och bara genom att växla till MC på riaat så kommer det hela spela? Eller är det något annat som också måste bytas?

Vad är den bästa uppgraderingen i det här läget? Bättre pickup, bättre riaa? Alla förslag välkomna!

ps. det låter fantastiskt ds.
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Gustaf Posted - 2007/07/20 : 09:46:59
Just det, Kilgore. Jag läste din tråd där din utgångspunkt är mycket lik min. Kanske skulle kolla på det du föreslår!
Kilgore Posted - 2007/07/20 : 07:36:55
Hej Gustaf,

du ska helt klart byta pickup det första du gör.
Jag köpte en Linn Basik/Akito för lite sedan. Dä satt en gammal Linn K5 på den. Det var inte mycket att hurra för.
Så på med en PU du gillar och byt kablage på den, så kommer det låta betydligt bättre.
Lycka till!
Gustaf Posted - 2007/07/19 : 21:29:35
quote:
Ibland kan saker låta fantastiskt tills man provat bättre, även om ljudet antagligen är det samma som innan man skaffat sig en ny referensram, så kan det helt klart låta..euhm.. inte fullt lika bra längre.


Så sant så.
Adagio Posted - 2007/07/19 : 21:16:02
Ibland kan saker låta fantastiskt tills man provat bättre, även om ljudet antagligen är det samma som innan man skaffat sig en ny referensram, så kan det helt klart låta..euhm.. inte fullt lika bra längre.
Ronnie_Ericsson Posted - 2007/07/19 : 20:43:28
"Nu till frågan: kan jag byta till en MC-pickup och bara genom att växla till MC på riaat så kommer det hela spela? Eller är det något annat som också måste bytas?"

-Ja.

...förutsatt att utsignalen från MC-pickupen inte är alldeles för låg eller alldeles för hög för din förstärkare.
Kan vara idé att kolla upp pickupens signalstyrka, som anges i millivolt (mV) och höra med försäljaren / tillverkaren först.

ps. byt först om du märker av något som inte låter fantastiskt ds.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000