HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Puppa med hög compliance

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
adi6606 Posted - 2007/07/06 : 13:23:51
Jag har en Transcriptor Hydraulic Reference med Fluid tonarm. Armen är extremt lätt och en puppa ska inte väga mer än 6-7 gramm samtidigt som den ska hög compliance. Nu till min fråga: Vad är en hög compliance? Hur mäts den? I vilka intervaller mäter man då compliance, dvs vad är en låg respektive hög och medel/normal compliance för MM PU? Några förslag vad jag ska satsa på?
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
adi6606 Posted - 2007/07/31 : 17:56:50
Tyvärr är budgeten begränsad. Men man vet aldrig... Det kan hända att jag satsar på riktig high-end. Uppriktigt sagt; det ska mycket till för att jag ska märka ngn. skilnad. Eller; Jag ska uppleva/tycka om skilnaden i ljudet tillräckligt mycket för att kunna legitimera prisskilnaden. Tack för tipset!
24U Posted - 2007/07/14 : 18:06:22
Hej adi6606

Har ett tips men bara om budgeten är vidlyftig... I princip vilken som från Van den Hul. Redan den billigaste är dock dyr, den bästa är ...dyr. Provat The second och The Frog som jag fick låna av AudioSquad några månader... *en kan änna säja en blir religiöser på gamla dar*
I övrigt så är alla de tips Du fått ovan här mkt trevliga alternativ och är egentligen mest en fråga om egna preferenser
adi6606 Posted - 2007/07/10 : 11:03:26
Fick tips igår av en hifi entusiast som har varit ganska länge med i spelet. Jag litar faktiskt mycket på hans råd då det visat sig tidigare att de funkar. Han tycker nämligen att gamla Grado PU:ar är mycket bra. Sedan hade han en förklaring om graderna hos Grado PU. Ju ljusare färger på PU:n desto högre kvalité var det. Den bästa puppan var följdaktligen vit. Sedan fanns det grå, blå och vet jag inte vilka mer. Idag är mycket lättare, svart, gold, prestige osv... Och sen kan man alltid titta på priset. Några erfarenheter av gamla Grado PU?
Zombie Posted - 2007/07/10 : 09:27:28
Intressant att se att länken till 1042 ligger under moving coil cartridges...förtroendeingivande
calle_jr Posted - 2007/07/09 : 17:03:30

Här finns alla specar för Goldring 1042:
http://www.goldring.co.uk/moving_coil_cartridges/1042_cartridge.htm


Som du ser har den olika komplians vertikalt och horisontellt. 1*10^6 cm/dyne = 1 mm/N.

Ska inte vara några problem med din Fluid vad jag kan se.
Zombie Posted - 2007/07/09 : 16:17:21
Ortofon OM40/540 har hög komplians (25) och väger 2,5/5 gram.
adi6606 Posted - 2007/07/08 : 09:49:05
Calle jr., Jag har faktiskt en Goldring 1042 som jag aldrig har hunnit testa. Köpte dessutom en ADC PU som sägs ha hög compliance.

Audionet, tack för länken!
calle_jr Posted - 2007/07/06 : 21:15:43


Lågkomplianta (styva) ligger under 12 (x10^-6 cm/dyne vid 100Hz), högkomplianta (mjuka) över 20 och medelkomplianta däremellan.

Jag har ingen aning om dessa spelar bra, men med avsende på vikt och komplians skulle exvis Goldring 1006, 1012, 1022, 1042 och Elite passa:
http://www.needledoctor.com/Online-Store/Goldring-Cartridges
Audionet Posted - 2007/07/06 : 16:50:14
Här är en länk med lite snack om compliance.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58887&SearchTerms=compliance

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000