HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Nya eller Orginal LP

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Freddie Boy Posted - 2007/06/30 : 08:55:36
Är ni noga med när ni köper LP- skivor, måste det alltid vara orginal pressningar eller nöjer ni er med andra pressningar?

Eller köper ni mest det som släpps på ny press? typ 180gr.

11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Freddie Boy Posted - 2007/07/04 : 08:18:20
ok, så classics är inte limiterade, det trodde jag om man ser på deras priser. Vet du hur många ex dom trycker upp. Är verkligen MFSL bra pressningar om man jämför med en orginal LP?
pederb Posted - 2007/07/02 : 23:04:41
En orginal utgåva står sig i pris och oftast ökar i värde med åren. Utgåvor av MFSL står högt i pris även fast dom är återutgivingar, samma sak misstänker jag kommer att hända med Classic Records utgåvor även om dom inte har begränsade utgåvor som MFSL hade.
Freddie Boy Posted - 2007/07/02 : 13:34:06
USA orginal pressningar har ganska hårda omslag, Engelska orginal omslag har oftast lamnat omslag, väldigt glansiga. Men även andrapressningar från england kan oxå vara laminatomslag, och då får man kolla på skivetiketten vilken pressning som gäller.

Se upp med Nice Price skivor, låter inte alltid så bra....
nin Posted - 2007/07/01 : 21:06:23
Det är helt klart skiva för skiva. Ibland kan nypressen vara bättre, ibland press från något annat land än ursprungslandet. Men om man ska hårddra det lite så är det väl oftast att originalpressen i original landet är den som brukar låta bäst.
Digger Posted - 2007/07/01 : 17:59:17
OK.
Tack för svaret, ska genast gå igenom lite plattor här hemma för att kolla.
Comus Posted - 2007/07/01 : 17:30:42
Hej Digger!
quote:
Måste bara fråga, hur ser man skillnad på olika pressningar.

Detta är en vanesak som kommer med tiden, man kan t ex kika på etiketten ,den brukar bolagen vilja modernisera då och då.
Kolla på nätet efter olika variationer.

Sitter det en sk barcode på omslaget så bör ju skivan vara från 80-talet eller nyare likaså om den har en klisterlapp med "nice price" på sig, inte troligt att det är första Zeppelin i orginal man hittat då.

Men oftast brukar det liksom bara kännas helt rätt i kroppen när man håller i dem

Mvh /

Digger Posted - 2007/07/01 : 16:27:04
Måste bara fråga, hur ser man skillnad på olika pressningar.
Olika omslag eller någon sifferkombination eller vad?
Freddie Boy Posted - 2007/07/01 : 15:13:30
instämmer med comus, orginalen är ju roligare och äga. Sen kan det ju vara kul och hitta skivor med andra omslag och andra skivbolag.
calle_jr Posted - 2007/07/01 : 15:02:03

Det blir en salig blandning. Inte så bra på att skilja ut dåliga bolag som Iroise, så man går på en del nitar. Har även fått skitpressningar på nya 180g

Man blir extra glad när man får tag på en fin 120-140g inspelning för en spottstyver på loppis eller esset.

Comus Posted - 2007/06/30 : 11:14:11
Orginal så länge plånboken instämmer, återutgivningar har en förmåga att bli stående i hyllan.

Däremot behöver det inte vara förstapress från ursprungslandet, är barnsligt förtjust i franska vinylutgåvor (av ickefranska artister) från 60 och tidigt 70-tal då de ofta hade helt andra omslag samt väldigt ofta laminat och "flippbacks".

Mvh /
iroise Posted - 2007/06/30 : 09:16:11
Mycket lite 180g eftersom jag numera nöjer mig med cd-utgåva.
Numera måste jag inte ha förstapressarna och jag säljer även ibland av förstapressar jag har i min ägo, har samlat skivor tidigare som andra samlar frimärke och även ägt lika många dvs över 10 000lp och iaf 5000 Ep/singlar.
Andrapressningar kan vara lika bra som förstapressen däremot aktar jag mig för billighetsbolag typ Marble arch/PickWik-skitbolag med skitljud och det finns defenetivt fler än de jag nu nämnt.Däremot vill jag ha us-press och ibland Uk-press och kan byta om jag har "fel" utgåva. Nöjer mig numera också med andrapressar på skivor som kostar 4-siffriga belopp i förstapress. Köper inte så mycket vinyl numera utan endast ibland någon 180g mest för det är kul och jag är för den delen inte imponerad av ljudet på dessa nya plattor inte jämfört med de äldre från 50-60 talet.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000