HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Har någon förslag på en bra testskiva?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Adagio Posted - 2007/06/29 : 09:56:19
En bra relevant testskiva för instälning av skivspelare, med bra info och instruktioner. Gärna utan en massa töntig välproducerad musik vilket oftast är fallet på sk testcd. Spårning, bias mm alla relevanta typer av spår. Förslag och var köpa?
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Audionet Posted - 2007/06/29 : 15:44:07
Tur att jag har nära till dig Calle
nin Posted - 2007/06/29 : 12:02:05
Har Hifi news skivan och den är MKT bra.
calle_jr Posted - 2007/06/29 : 11:51:01
quote:
är där inte ett spår på Hifi News plattan som du kan kolla rumble på?
Jo, det stämmer Det finns där med. Men exvis inte spår för kontroll av svaj eller fel hastighet (wow & flutter). Där är inte heller spår för kontroll/kalibrering av riaats utsignal.

Hmm, man behöver nästan båda testskivorna

Bubbel Posted - 2007/06/29 : 11:32:54
Jag har en gammal testskiva utgiven av Svenska HiFiInstitutet som har en del kul att prova med har bl.a rumble (den kostade 38,50 1976) men är fullt duglig att prova med. Som kuriosa har jag en testskiva från 60-talet gjord av Philips där de demonstrerar stereoformatet kul att ha bara. Lite OT men kunde inte låta bli.

Anders
Audionet Posted - 2007/06/29 : 11:25:21
Calle, är där inte ett spår på Hifi News plattan som du kan kolla rumble på?
Bubbel Posted - 2007/06/29 : 10:43:25
Sedan får man inte glömma cardas test skiva http://www.garage-a-records.com/hifinews.html den tillsammans med Hifi-News skivan är nog bland det bättre man kan ha.

Anders
calle_jr Posted - 2007/06/29 : 10:42:38
Bilderna är "klickbara". Länk till butiker.

Den sistnämda innehåller även spår med rosa brus för uppmjukning av armrörsupphängningen. Min sambos favorit. Jag brukar spela de spåren när hon tar fram dammsugaren

Generellt är Hi-Fi News-skivan i första hand för tonarmsinställning, och är väldigt inriktad på spårningsoptimering. Analogue Production-skivan har lite annat också, exvis tyst spår för kontroll av drivverkets avisolering.
Audionet Posted - 2007/06/29 : 10:38:35
Hifi-News plattan kan du köpa på vinylbutiken i Stockholm eller hos Svalander.
Audionet Posted - 2007/06/29 : 10:36:27
Hifi News testplata är jag nöjd med.

Adagio Posted - 2007/06/29 : 10:36:04
Finns dom att köpa i sverige? Intressant, det enda instrument jag har(snart) är en PU-våg, det räknas väl inte. Jag tycker att jag hamnat rätt med mina inlyssnade instälningar men kan man testa mer konkret är det ju att föredra, inte minst pga att man inte har någon neutral referens utan endast olika väljudande skivor. Pris är ju intressant också.
calle_jr Posted - 2007/06/29 : 10:26:55

Av de jag testat är Hi-Fi News The Producer's Cut den bästa om man inte har instrument:

... och The Ultimate Analogue Test LP om man har instrument:

Även på den senare är en hel del testar bra även om man inte har instrument. Men för att utnyttja den fullt ut rekommenderas oscilloskop och IMD-testare (kanske också kan göras i oscilloskop?) för exvis kontroll av svep från 1kHz till 20Hz och VTA-justering.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000