HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Puppa till Akito I tonarm

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Kilgore Posted - 2007/06/14 : 15:39:03
Hej,

Har en gammal Linn Basik skivspelare med Akito 1 tonarm med en gammal Linn K5 MM puppa på väg hem till mig med bussgods. (Allt från 1990.)
Tänkte prova den och jämföra den mot olika gamla Thorens spelare, mest för att testa en spelare med fast plint.
Det finns många somtycker den är likvärdig emd Rega P3, andra tycker den är bättre andra sämre. Det ska bli kul att prova iaf.

Har sökt lite på nätet, och enligt Linn själva så passar inte MC puppor till Akito tonarmen, där rök en del Benz puppor mao.

Är det någon som har ägt Basik och/eller Akito, och kan ge lite råd och tips.

Tack på förhand.
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kilgore Posted - 2007/06/27 : 13:32:00
Jepp Ljudprodukter är en bra butik på det sättet.
Calle är bra på vinyl :)
Finns många trevliga spelare att lyssna på oxå från Kuzma, VPI, Thorens, Rega, Nottingham Analogue m.fl.
boombox Posted - 2007/06/27 : 12:00:30
Underbart med handlare där man kan ta med sig sin skivspelare och och testa flera olika pickuper i butiken!

Jag hade valt den som pickup som låter bäst på DIN spelare i butiken. Tror det är svårt att hitta rätt om du skall välja pickup och sedan uppgradera arm/verk som passar den pickupen. Men det funkar nog också.
Kilgore Posted - 2007/06/27 : 11:40:04
Var på Ljudprodukter i veckan.
Ska ta med Basiken till butiken så ska vi testa lite olika pickuper.
Calle rekommendrade en Benz Ace L 4600:-, han tyckte även att vi skulle prova med några beg som han hade, Clearaudio Gamma S och Benz Micro Reference, de ville han ha 5000:- för. Är det ett rimligt pris?
Ska bli kul att testa.
Vet inte vilket som är bästa att köpa en ny Ace eller en beg Reference o använda den och när man senare skaffar bättre verk/arm skicka den till van den hul för uppgradering...
Vad tror ni?
calle_jr Posted - 2007/06/19 : 21:14:34
quote:
är det någon annan kabel ni rekommenderar i rimliga prisklasser
Kolla stickyn:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58023
Audionet har testat VdH 501 Silver Hybrid med gott resultat. Kan tänka mig att LP har den till överkomplig peng. Frågan är om du ska byta tonarmskabel (intern-), phonokabel eller hela vägen. Men läs stickyn som sagt.

Kilgore Posted - 2007/06/19 : 20:07:46
Hej igen!

Nu har jag hämtat spelaren på Bussgods.
Linn K5 nålen som sitter på är väl ingen höjdare direkt, orginal sen den inköptes -90.

Annars fungerarspelaren finfint.
Skulle vilja ha en lite bättre pickup nu :)

Det får väl bli en tur till Calle på Ljudprodukter snarast.
Så får vi se om det blir en Benz Ace L kanske. Får se vad Calle rekommenderar.

Man kanske även ska passa på att byta ut kablaget till van den Hul.
Den är väl ganska prisvärd, eller är det någon annan kabel ni rekommenderar i rimliga prisklasser.
calle_jr Posted - 2007/06/19 : 20:05:49
quote:
Har det någon betydelse om man kör ACE H, M eller L?
Jag vet inte om de jobbar olika, men jag tror inte det. De har ju exakt samma specar förutom utspänning.
Kilgore Posted - 2007/06/19 : 09:03:14
Tackar för svaren :)

calle_jr: Har det någon betydelse om man kör ACE H, M eller L? Eller har det mer att göra med vilket Riaa-steg man parar det med?

Comus: Du kan se om det är en Akito 1 eller 2 genom att läsa på baksidan vid infästningen mot spelaren. Står dä Made in Japan Så är det en Akito1, står det Made in Scotland är det en Akito 2.
Man kanske ska leta upp "First utterance" på vinyl då :)
Comus Posted - 2007/06/15 : 19:13:28
Hej Kilgore!

Mmmm Apocalypse Now, duktigt bra film.

De MC-pickupper jag haft tidigare på denna spelare har varit av fabrikatet Ortofon, de finns inte kvar i min ägo men jag tror att den förra hette MC-1 eller nåt liknande.

Pinsamt nog vet jag inte om det är en Akito 1 eller 2 jag har, den satt bara där när jag köpte spelarenoch jag kan inte se någon verion på armen.

24U's förslag på Ortofons OM-serie tycker jag var lysande, har själv haft en OM 30 super på en Project 2 och det lät finfint.

Min Grado gold MM har jag provat på mina tre skivspelare och jag tycker tyvärr inte den låter bra någonstans, det är mycket möjligt att du skulle tycka annat då många verkar gilla den.

Angående gruppen Comus så är de gamla favoriter, de gjorde två LP och en EP och det var första LP'n "First utterance" som blev deras mästerverk.
Den finns återutgiven på vinyl och inkluderar då även EP'n (som maxi tror jag).

Mvh /

calle_jr Posted - 2007/06/15 : 19:06:19

Jag hade en Benz Ace H på en skotsk Akito med ett Walker CJ58 drivverk (flytande upphängning). Ace är medelkompliant (15).
Jag tycker det funkade bra. Möjligen något dynamikbegränsande jämfört med andra tonarmar.

24U Posted - 2007/06/15 : 16:57:33
Hej! Kollade på denna länk nedan när det gäller effektiv massa för armen. 10 gram är inte en så tung arm, så man bör inte välja puppor med för lågt komplianstal. De flesta MC-puppor ligger tyvärr ganska lågt, så risken är att man får sämre tyngd och driv ner i basen. Man kan tynga ner genom att lägga mellan bly eller koppar mellan puppa och tonarmshuvudet/pick-upskalet. Kan tyvärr ge problem att balansera ut nålvikten om man tyngr för mycket. Tror att Ortofon OM-serie kan vara bra, medan Ortofons MC High output ofta ligger ner på 12 mikrometer/milliNewton statiskt. Tyvärr driver man inte ut puppans dynamik optimalt då armen väger för lätt kontra puppans styvhet. Testa är nog ordet... Tipset på puppa med höga tal är Van den Hul. 30-35 ligger dom på. Dock inte billiga... Men spelar ljuvligt.
www.vinylengine.com/tonearm_database.php?make=Linn&sort=arm_mass&ascdesc=ASC&type=1&pass=null&Search2=Search
Kilgore Posted - 2007/06/15 : 10:57:29
Hej Comus,

Jag gissar att det är efter ditt favoritband ;)
Har inte hört mycket av dem, skön progressive rock dock :)
Vilken platta rekommenderar du?
Mitt nick härstammar från filmen Apocalypse Now inte Kurt Vonnegut.

Ok intressant att höra att du kört med MC till Akito.
Är det en Akito1, den som är Made in Japan, 2:an görs visst i Scotland.

Kommer du ihåg vilka fler MC-puppor du provat?

Grado Gold brukar rekommenderas av många, men då kanske den passar dåligt på denna arm.
Ortofon och Benz är de märken jag lyssnat mest på.
Comus Posted - 2007/06/14 : 17:17:24
Hej Kilgore! (är det måhända Trout i efternamn? Efter en känd författares fantasi/alter ego)

Jag har en Linn Basic med en akito tonarm och på den kör jag en Ortofon MC 10 super utan större problem (problem = pickuppen är attans tung så jag får ställa motvikten utanför skalan).

Tycker själv att den kombinationen låter trevligt och jag har haft andra MC-puppor på spelaren med, använde tidigare en Grado gold MM men gillade inte ljudet som kom ur den.

Mvh /

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000