HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Rega-arm -> balanserad anslutning?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Janders Posted - 2007/06/02 : 23:13:02
Hur koppla en Rega RB250 (Origin Live-modifierad med separat intern/extern jordledning) med balanserad kabel i form av två separata skärmade två-ledarkablar till XLR-kontakter?

Skrotar man helt enkelt den externa jordledaren, och kopplar ihop de bägge separata signalskärmarna med den interna jordledaren i basen/skarven på tonarmen, och ansluter i XLR-kontakterna som vanligt??

...efter närmare eftertanke och en titt i Phono-stegets manual, blir det nog skärmanslutning bara i kontaktänden, och att man behåller den separata jordledaren hela vägen fram till phono-stegets jordskruv. Är'e nå'n som hänger med?
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Janders Posted - 2007/06/03 : 16:48:17
"Du bör inte ge dig in och koppla om Origin Live's koppling. De kan och gör oftast rätt."
- stämmer säkert, men jag hade bara OL's interna kabeldragning, externt har jag haft en egenhändigt monterad coax plus "jordledaren för chassiejord på tonarmen" som Pac frågar om, och det var nu dags gå över till balanserad "drift" (inkoppling till Ayre P-5xe), vilket som sagt kräver kabel med dubbla ledare plus skärm.

Har varit flitig på morgonkvisten och kopplat precis som både jag själv gissade och Pac hyggligt har bekräftat är rätt metod. Jag har dock fått en aning jord-brum i ena kanalen som jag inte hade förut
Det där med jordning är ju alltid lite lurigt...
Pac Posted - 2007/06/03 : 14:32:32

hehehe, ja kanske...
Du bör inte ge dig in och koppla om Origin Live's koppling. De kan och gör oftast rätt.

Du beskriver en tonarm med separata ledare från pickupen. Hot och cold från varje spole har lagts i en separat tvåledarkabel med skärm.
Tonarmen bör ha en ledare till nämligen jordledaren för chassiejord på tonarmen. Har den det?

Om du har 5 ledare plus skärmarna till de bägge signalkablarna så är det en enkel sak att koppla in den balanserad.

Du skall koppla hot och cold till XLR+ och XLR- på respektive kanal. Skärmarna skall kopplas till signaljordsstiftet i respektive XLR-kontakt. Tonarmskabeln's chassie jord skall kopplas till "phono-stegets jordskruv" och dit skall du också koppla skivspelarverkets chassiejordsanslutning.

Jag tror att vi har beskrivit samma sak...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000