HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Va! Åldras nålar?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
miaber Posted - 2007/05/28 : 22:08:03
Nej, "Minstrel in the gallery" var inte alls njutbar. Lät skit.
Plockade av pick-upen, Shure V15 mk IV, och tyckte att nålen känndes väldigt hårt fjädrad.
Jämförde med den andra pick-upen, Empire 4000/I, och den var mycket mjukare. Vid lyssning med Empiren blev det helt annat ljud i skällan. Jag kan inte säga att det lät bra, men i alla fall lyssningsbart.
Att det inte lät riktigt bra kan ju bero på många saker.
1. Något fel på båda pickuperna.
2. Dålig inspelning.
3. Vinyl låter inte lika bra som CD.
4. Spelare och arm sämre.

Men frågan rör Shure pickupen, vilken tidigare låtit och spårat bättre än Empiren. Frånsett slitage, åldras pickuper och förlorar sin förmåga med åren? Vad gör isåfall att dom åldras olika fort? Empiren är äldre än Shuren.

Åldras bara nålen, eller är det lika bra att byta hela pickupen?

Snälla. Ge mig tips och råd, samt gärna en förklaring, någon.
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
miaber Posted - 2007/08/14 : 21:00:49
Så bidde det en "Tonar" från Svalander. 908:- inklusive frakt och PF.
Enklare att köpa från Sverige, på något sjukt sätt.
All heder åt Josef Svalander... Jobbar han 24/7?
Jag skickade beställningen sent på fredag kväll. Efter att kommit hem sent på lördagen (efter att skruvat radiostyrda bilar hela dagen) hade jag fått ett personligt mail från Josef som tackade för beställningen och lät meddela att han skulle skicka nålen på måndag (jag fick även svar på mitt svarsmail beträffande den höga servicenivån, på söndag morgon..!). Hans tjänster ska jag nog nyttja mer framöver. God service skall premieras. Så idag kom nålen. Andra arbetsdagen efter beställningen.

Några reflektioner över "Tonar".
Den ser något billigare ut än orginal.
1. Ingen Shure-text, utan svart. Inte så konstigt.
2. Borsten kan inte gå ner i låst nålskyddsläge.
3. Det vita nålstrecket saknas.


Ljudet.
1. Jag fick en viss tiltning av ljudbilden åt vänster, men jag kan inte säga om detta härrör från nål eller pickup. Minns inte hur den friska orginalnålen lät.
2. Ljudet fick ett lyft, som succesivt försvunnit med åren utan att jag reflekerat över detta. Spyro Gyra och Bob James lät återigen så luftigt som jag hade för mig att det en gång gjorde.
3. Med hjälp av ERAIV testskiva, kunde jag konstatera att även spårningen var bra, dock hängde den inte riktigt med på högsta nivån på flöjten, vilket orginalnålen en gång gjorde. Jag skulle uppskatta skillnaden mellan orginal och "Tonar" till 2-4 dB. Eftersom spårningen på orginalnålen, på sin tid, var extremt bra, borde det vara fullt acceptabelt med ett par dB sämre än orginal.

Så nu blir det vinyl ett tag! Hugg i....


miaber Posted - 2007/05/29 : 21:35:23
Jag tackar och bockar för era tips.
Nålen kostar där då ca 750 sek. Svalander har någon modell för 828:-. Vi ni något om dessa nålar? Eller, vet ni om man kan få en bättre ny pickup för samma pengar? Jag har hängt dåligt med på pickupfronten på, vad är det, ca 25 år.
bostrowskij Posted - 2007/05/29 : 21:05:13
Jo, upphängningen av nålen är av gummi, och på V15IV provade man tydligen en ny typ som inte var så lyckad.
Jag har inte personligen handlat JICO/SAS men jag har bekanta som har provat dessa nålar och som tycker de är mycket bra, bättre än originalnålarna till Shure (som numera tillverkas i Mexico). Googla lite på jico +sas så hittar du omdömen från andra forum.
Har själv tänkt köpa en till en Shure V15 III som jag har liggande.
B-200 Posted - 2007/05/29 : 18:53:38
man tar ju inte absolut bästa skivan man äger men ingen dålig heller.
kan ju lira klassiskt för en femma i backarna oftast mycket fina skivor i bra skick men som finns i stort antal.
funkat, ja det tycker jag.
miaber Posted - 2007/05/29 : 18:01:51
Bostrowskij, vet du vad som säckar ihop? Är det gummibussningar som stelnar, eller?
Tack för tipset på siten. Har du själv handlat där? Är dessa nålar således bättre än orginalen?

quote:
så som jag gjort tidigare är om upphängningen stelnat är att jag spelat en full dag med vinyl för att se om upphängningen mjuknar vid användning.


Finns det inte risk att man sabbar skivorna med den metoden, eller ännu mer intressant, har det lyckats?
Jag har kört nålen i ultraljudstvätten, utan att det blev bättre?
B-200 Posted - 2007/05/29 : 09:42:34
så som jag gjort tidigare är om upphängningen stelnat är att jag spelat en full dag med vinyl för att se om upphängningen mjuknar vid användning.
bostrowskij Posted - 2007/05/29 : 00:38:43
V15 typ 4 var ökända för dålig nålupphängning och troligen orsaken till att Shure slutade tillverka dom ganska snabbt. Har haft V15IV, och på två av mina nålar säckade upphängningen ihop totalt efter mindre än ett års användning. Lite konstigt eftersom Shure brukar tåla tidens tand mycket bra. Jag har flera USA-tillverkade M75 och M91 nålar från runt 1980 som låter alldeles utmärkt.
edit: Det finns dock bra nålar att få tag på till typ 4 från Japanska JICO / SAS http://www.export-japan.com/marketing/stylus/product_info.php?cPath=18&products_id=1049
Eref Posted - 2007/05/28 : 23:01:11
Allmänt tips när det gäller gamla nålar.
De slits sällan så snabbt som man tror däremot händer det oftare att det samlas skit på dem.
Ett gammalt husmorsknep att få bort skiten är att försiktigt dra nålen över ett tändsticksaskplån.
Fast det kanske inte alls var ditt problem...
miaber Posted - 2007/05/28 : 22:35:44
quote:
Flyttar tråden till den mer korrekta avdelningen "Vinylforum".


Vad jag letade. Trodde jag glömt att posta.
Tack för svaret.
Om armen är felinställd borde samma fel uppträda på andra pickupen/skalet. Nålen känns riktigt hård. Har inte för mig att det varot så förut.
ztenlund Posted - 2007/05/28 : 22:14:34
quote:
Frånsett slitage, åldras pickuper och förlorar sin förmåga med åren?

Nålupphängningen kan ha stelnat/åldrats om det gått lång tid, ja.

Nu är jag verkligen inte särskilt insatt men V15 är väl en högkompliant pickup, dvs mjuk nålupphängning? Om den verkligen är "hård" så är det nog något fel.

quote:
Att det inte lät riktigt bra kan ju bero på många saker.
1. Något fel på båda pickuperna.
2. Dålig inspelning.
3. Vinyl låter inte lika bra som CD.
4. Spelare och arm sämre.

5. Felinställd arm/spelare.

Flyttar tråden till den mer korrekta avdelningen "Vinylforum".

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000