HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Lite ringande övre mellan-diskant

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
boombox Posted - 2007/05/20 : 11:12:19
Sedan jag bytte högtalarkablar och fått mer detaljer så hör jag en tendens till "ringande" eller vad man skall kalla det i övre mellan-diskant. Som om det är lagt på en liten extra reverb eller nåt just idet registret. Det är nog mest tydligt på ljusa kvinnoröster. Någon som känner igen detta? Vad kan det bero på.
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
DrBoar Posted - 2007/05/23 : 16:39:33
Jag skulle prova något noninvasivt och reversibelt först för att utröna om det är armresonanser som är boven.
Linda armen med kladdfri kraftigvävtejp och se om det hjälper.

Om detta botar fenomenet kan man börja fundera på att dämpa insidan av armen (för att hålla utseendet tiptop)
Zombie Posted - 2007/05/23 : 08:45:16
inuti armen, en pillar i det, inte jag dock
McEnroe Posted - 2007/05/22 : 22:17:42
quote:
provat potatismjöl?

Var och hur
Zombie Posted - 2007/05/20 : 17:35:04
Ittok är känd för sina två toppar nånstans 3-5 kHz...provat potatismjöl?
boombox Posted - 2007/05/20 : 14:04:33
Ok, glömde skriva. Det gäller bara vinylriggen, LP12/Ittok LVII/Adikt PU. Så jag har antagligen bara inte hört det tidigare, förrän jag bytt kablar. Antar att kabelbytet gjorde att ringingen hörs tydligare.
Adagio Posted - 2007/05/20 : 13:53:54
Är inte detta en mer allmän forumfråga? Nåväl- om problemet uppstått efter bytet finns det ju skäl att anta att de nya kablarna är problemet, om man vill göra det lätt för sig. Det kan ju vara så att de nya kablarna avslöjar tidigare brister någonannanstans i systemet! Vilket är troligast? Hursomhelst ett problem, vi vill nog veta lite mer specefikt vilken utrustning och vilka kablar som frågan gäller annars är det lite som att fråga "Jag bytte olja på mitt fordon, nu låter det konstigt vid ca 90km/h?" eller "Jag ändrade en krydda på min mat nu smakar det mera starkt, känner någon igen det?"

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000