HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Rega P2 vs Thorens TD160MkII

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
snaggvovve Posted - 2007/05/17 : 15:14:04
Jag har en Thorens TD160B MkII med SME tonarm.

Min fråga är: Ska jag köpa en ny spelare, Rega P2 med RB250 tonarm eller ska jag lämna min gamla på "rundsmörjning".

Låter en Rega P2 bättre än min gamla Thorens ?

Kan tillägga att jag idag kör med Ortofon OM30 pickup. Vet ej huruvida denna är lämpad för Rega-spelaren...
Annars blir det till att byta.
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Adagio Posted - 2007/05/20 : 13:23:40
Den "lyxvarianten" står dig dyrt, den ingår inte i ord sortiment i sverige därför blir den dyr, ca 7000 om jag minns rätt. Jag frågade nämligen, importören tyckte inte denna variant var en så lyckad kombo och därför valt att utesluta den. Jag gillade denna variant rent estetiskt, men min RPM-5 köpte jag en Clearaudio Harmonicer till vilket gav samma look, och dessutom valmöjligheten att köra korkat, filtat eller harmonicerat.
Man får en väldigt fin arm med RPM-5, samma arm sitter ju på den dyraste MMF-9, musicHall. Armen kostar nästan lika mycket som hela spelaren om man ska köpa den enskilt.
Du har PM.(snart)
snaggvovve Posted - 2007/05/20 : 13:00:42
Det finns en "lyxvariant" av RPM-5 med speedbox och bra pickup. Vet inte om den säljs i Sverige dock...
http://www.project-audio.com/main.php?prod=rpm5sp&cat=turntables&lang=en
Kan man få tag i dust-cover till den i Sverige ?
http://www.project-audio.com/main.php?prod=coverit&cat=accessories&lang=en



Adagio Posted - 2007/05/20 : 11:03:58
Jag har goda erfarenheter av RPM-5, med en speedbox låter den riktigt bra. Klart ett alternativ till P2 då dessa besitter olika ljudideal enl mina efterforskningar, ej erfarenheter. Regorna lär ha svängigare sk roligt ljud, medans RPM-5 har en nyktrare tyngd och massa bakom sig. Olika konstruktioner-olika ljud, du hittar säkert en favorit.
Om det skulle vara Pro-jecten, (grattis) köp till en speedbox II och revolutionera maskinen.
Bubbel Posted - 2007/05/20 : 10:33:45
Igentligen kan man inte jämnföra två olika verk så men om man nu är tvungen har Thorens en "mjukare" återgiving än en Rega som är mer pang på. Jag vet att det beror på subchassit som är på Thorens om man nu inte vill köpa en ny spelare har man möjlighet att tweaka lite genom att byta ut fjädrarna mot gummislag. Slangen kan man köpa hos Biltema och är till värmesystemet i bilen då får man en bättre återgivning.

Det verkar som om SME 3009 passar bättre på massiva plintar vet ej varför om det beror på dess konstuktion.

Anders
snaggvovve Posted - 2007/05/20 : 01:07:52
Tack för era svar.
Får väl åka runt i lite butiker och försöka provlyssna, eller i alla fall titta på skivspelare.
Project's RPM-5 ser ju ganska sexig ut och är inte speciellt dyr, kanske ska ta den också i beaktande. Frågan är hu den spelar med min OM-30 pickup...någon som testat ?
adi6606 Posted - 2007/05/18 : 18:05:47
Jag har haft Thorens 160 med SME 3009, Rega P2 med Acos (skrev tidigare Lycos ) derivat tonarm och P3 med RB 250. Thorens lät klart sämst så SME fick byta plats till en Thorens TD-124 där den låter bättre. Varför vet jag inte. Det är samma tonarm med samma puppa på en annan svarv. Jag lekte även med P2 och P3 och bytte tonarmar. Lycos derivat (första varianten som ibland kallas RB 200)låter mjukare och varmare men saknar närvaro och punch som RB250 kan ge. Detta oavsett vilken svarv och puppa man använder. Dock använder jag en High output MC puppa är lycos att föredra då det blir för mycket punch och analys.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000