HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hjälp! Missljud i tonarmen

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
stargazer Posted - 2007/05/16 : 10:21:04
Jag har ett problem med min skivspelare som ni vinylexperter säkert kan hjälpa en stackars newbie som jag med

Köpte en beggad Pro-Ject 6.9 och den har jag stegvis börjat fixa till. Har bytt pickup (ny Grado Prestige Gold), köpte Michael Fremers DVD och ställde in min skivspelare helt enligt ol' Mikeys anvisningar.

Allt bra, lät fint men viss avvikelse i hastighet på viss musik. Säkert beror en del på strömmen i källaren (kass), men tänkte att jag tar det sen.

Har bytt rem, var osäker på dess kondition så jag köpte en ny och bytte.

Och nu - har det börja låta illa om tonarmen

När tallriken snurrar och jag för armen in mot skivan så hörs ett "durrande" missljud från tonarmen. Mycket irriterande och klart hörbart (även när jag drar ner volymen). När jag för tillbaks armen mot tonarmsstödet upphör "durrandet".

Durrandet är inte kontinuerligt utan stötvis, alltså
*durr* - någon sekunds paus - *durr* - någon sekunds paus - *durr*

och så vidare...

Vad är fel? Jag hajar ingenting. Men frustrerad... jajamen


Pleaaaase help me / stargazer
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
cittroman Posted - 2007/05/17 : 13:43:04
Automatlådeolja.
Icke aggresivt mot lagrbrons/mässing.
B-200 Posted - 2007/05/17 : 09:39:35
symaskinsolja har jag själv använt med stor framgång
Creative Audio Posted - 2007/05/17 : 00:54:44
Med tanke på att ditt varvtal också är ojämt skulle jag i alla fall gissa på lagret som jag skrev i förra inlägget.
Gör rent det, ta symaskinsolja 3-4 droppar och prova sedan ..... har haft samma problem med 10 år gamla MMF spelare ... i några fall har jag bytt lager. ( Båda spelarna använder samma lager ).

Mvh
Wolfgang
Bubbel Posted - 2007/05/16 : 23:49:42
Jag föredrar motoroljor med (låg) viskositet t.ex 0-40W, 5-30W men bara lite ta lite på axlen och några droppar längs lagerhusets kant och i botten så fixar det sig. Fixa lagret är inget att bli orolig över det är inget avancerat alls. Ett tips på vägen rotera lagret åt samma håll som det gör i vanliga fall när du skall sätta i lagret (pressa inte ner det) det kommer att sjunka ner av sig själv utan att ta skada.

Anders
stargazer Posted - 2007/05/16 : 23:27:26
Alla: Vilka suveräna tips!

Plockade av yttertallriken, tog av remmen, plockade av innertallriken och kikade på "centrumtappen" som går ner i lagret/oljebadet.

Den såg torr ut

Kanske det är så enkelt att lite ny olja gör susen?
Funkar d med symaskinsolja eller ska man ha någon specialolja?

Det där med att "plocka isär lagret" känns lite läskigt för en extremt ovan skivspelarmeckare som undertecknad. Fast å andra sidan, skulle jag f***a upp så kostar ett nytt bara 22 euro. Kanske jag lär mig nåt på kuppen oxå

thanx again / stjärntittaren
Bubbel Posted - 2007/05/16 : 21:32:39
Jag har varit med om att lager har knarrat när tallriken roterar vid närmare koll visade det sig att det fanns ingen olja i och att kulan i botten var rostig. Verket var nytt och hade väl gått 10 tim så det var klart ett tillverkar misstag. Mitt tips är att plocka isär lagret och kolla upp hur det ser ut det behöver inte vara så allvarligt fel.

Anders
Zombie Posted - 2007/05/16 : 15:09:12
Tonarmen kan du kolla genom att klippa ut två pappersbitar, ca 1 cm breda. Den ena kan vara 2-4 cm lång och den andra bara 1 cm lång.
Stäng först av skivspelaren.
Sätt sedantonarmen i jämvikt - dvs. sätt nåltrycket och antiskatingen på 0. Då ska armen sväva fritt utan att röra dig åt något håll.
Lägg nu den lilla pappersbiten på pickupskalet. Armen ska nu röra sig nedåt långsamt. Gör det på olika ställen över skivtalltiken - sätt på pickupskyddet.
Om det inte uppträder motstånd eller om tonarmen stannar en bit ner eller inte sjunker alls har du ett problem med tonarmslagret vertikalt.
Sätt tillbaka tonarmen längst ut över tallriken (eller ända ut), knuffa den långsamt mot tallrikens centrum med den långa pappersbiten. Om du stöter på motstånd "böjer" sig pappersremsan och du har lagerproblem horisontellt. Lägg märke till att ju högre upp på pappersremsan du kan hålla och utan problem skjuta tonarmen horisontellt, ju bättre lager har du.
Lycka till!
classe Posted - 2007/05/16 : 15:04:45
om det är lite glapp kan man fetta in lagret,så har jag gjort på en l75 med bra resultat
B-200 Posted - 2007/05/16 : 14:53:36
rengör den först se om det finns gruskorn eller dammkorn i lagret smörj in den igen kör igång låt den gå ett tag lyssna igen om missljudet är kvar så hör av dig igen. Oljan skall vara symaskinsolja förresten. Någon som misstycker? bara ett par droppar och smörj in lagret.
stargazer Posted - 2007/05/16 : 14:42:59
Wolfgang: vet faktiskt inte hur gammal den är. Kanske 5-6 år nånting (6.9 tillverkas inte längre).

stargazer Posted - 2007/05/16 : 14:23:08
aaaaaaaahhhh.... nu börjar det klarna??!?

ztenlund, sannolikt är det en gång per tallriksvarv. skall dubbelkolla ikväll. otroligt att jag inte kom på det själv

asimov66, för en lekman/newbie som undertecknad låter det rimligt att lagret kan vara boven.

Nytt lager verkar vara billigt, kostar 22 EUR på needles & spins.
Är det bökigt att byta lager? Hur gör man det?



/ stargazer, tackar er av hela mitt hjärta
Creative Audio Posted - 2007/05/16 : 14:20:51
Tvätta av "lageraxeln" olja på nytt? Verkar vara smuts eller att lagret behöver bytas?! Hur gammal är den?

Mvh
Wolfgang
B-200 Posted - 2007/05/16 : 14:09:36
har varit med att det fanns smuts i lagret på en sådan maskin, som skapade missljud och som gjorde att lagret slets ojämt med.
ztenlund Posted - 2007/05/16 : 13:22:11
Om det är 1-2 sekunders mellanrum så låter det ju troligt att ljudet uppkommer en gång per tallriksvarv dvs strax under varannan sekund.
stargazer Posted - 2007/05/16 : 12:50:19
missljudet är mekaniskt och uppträder bara när jag för armen in mot skivan. försvinner när jag för tillbaka den.

vibrationerna känns tydligt när man lägger fingret försiktigt mot armröret.

jordfel o sånt känns som att jag borde märkt tidigare. Och det borde väl uppträda hela tiden isf och inte med 1-2 sekundersintervall? eller?

dålig kontakt kanske, men vart? internkablaget går ju på 6.9an rakt ner genom tonarmsplattan (kablarna syns). men ger dålig kontakt mekaniska vibrationer? funky stuff.

jag är helt enkelt på läktaren här
Zombie Posted - 2007/05/16 : 10:23:41
jordfel? dålig kontakt?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000