HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Repiga skivor och nålslitage

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
pick-me-up Posted - 2007/05/06 : 12:23:54
Om man spelar repiga skivor som låter lite raspiga och som har helt tydligt spelats av en nött pickup, så sliter dem extra mycket på nålen?

Hur som helst, jag kan inte härda ut det ljudet. Har funderat nästan att sätta varningslappar på sådana plattor så att man inte råkar lyssna dem av misstag.
Dem är inte så många, men dem finns. När man köper begagnat så kan man inte se på skivan hur den kommer att låta. Ibland har man tur, och ibland inte. Det beror på vilka toleranser man har.

/JJ
Unsecret agent from Fennoscania, with license to chill
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pick-me-up Posted - 2007/05/08 : 12:00:01
Här finns en artikel om ämnet, skriven av Marc Phillips. En känd vinylprofil.

http://audioenz.co.nz/2006/vinyl_noise.shtml

Och härifrån hittade jag länken:

http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=82315&highlight=mold+release+agent

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/363670.html

Om ni söker med de här orden, (kopiera bara exakt), så hittar ni många intressanta sajter om MRA.

mold release agent vinyl lp
Zombie Posted - 2007/05/08 : 08:10:04
MRA är ingen myt.
Om man tvättar sina skitiga skivor en gång, tar det många år innan de är lika skitiga igen, särskilt om man handskas väl med dom. Att en tvätt en gång vart 3-5 år orsakar hörbara förändringar i skivans ljud är rent nonsens. Om man däremot tvättar en gång i veckan, ja vem vet? Tror man "sliter" mer på skivan om man spelar om den/eller ett spår flera gånger inom en kort tid.
lennartj Posted - 2007/05/07 : 23:33:21
För mig räcker det att tvätta begagnatfynd och en del av mina gamla skivor som varit ute på vift. Är nöjd med att vara delägare i en skivtvätt och ha den hemma några månader om året. Däremellan kan man ju hälsa på kompisen som för tillfället har tvätten om man gjort några skivfynd i akut behov av tvätt.
pick-me-up Posted - 2007/05/07 : 22:19:16
Det är alltså ungefär som att välja bort en av några onda ting.
Om man har planer att skaffa många begagnade skivor är det nästan ett måste.

Jag har faktiskt aldrig tidigare ens tänkt tanken att behöva tvätta skivor innan jag första gången läste om det fenomenet om några år sen.
Men vad jag kan bedöma så verkar majoriteten vara för en skivtvätt. Synd att jag ha aldrig sett med mina egna ögon eller hört med egna öron skillnaden mellan otvättade och tvättade skivor. Kanske det skulle få mig att bilda en uppfattning.

Men jag är inte säker att jag skulle vilja ändå tvätta precis varenda skiva!
De som gör det varje gång innan de spelar en LP verkar vara lite paranoiker, anser jag.
Vad blir nästa steg i den riktningen?
Balthazar Posted - 2007/05/07 : 18:35:18
Instämmer i frågan om hur nålar faktiskt slits.
För trots att det handlar om vinyl/plast mot diamant
så slits ju ändå nålen med tiden.
pick-me-up Posted - 2007/05/07 : 11:06:42
Zombie!

Det är så oerhört många som förespråkar skivtvätt, så jag måste lägga en tvättmaskin som nummer ett i min lista att skaffas i framtiden. Före RIAA, faktiskt.

Men finns det någonting som helst som du upplever själv som negativt med att använda en sån? Även det minsta. Alltså som har med ljudet att göra.
Zombie Posted - 2007/05/07 : 10:46:02
Hatoil, skit sliter inte på en diamant, ta mitt råd och tvätta skivorna i st f att märka ord
lennartj Posted - 2007/05/06 : 20:04:23
Slitna skivor har vanligtvis utsatts för traditionell rund eller elliptisk nålprofil, och använder du också en sådan fortsätter du "harva" på samma slitna djup i spåret. Med en modern (dyr) nålslipning med lång kontaktyta typ VanDenHul, Gyger eller motsvarande spelar du på delvis oförstörd yta i spåret och får ofta mycket mindre störningar och distorsion.
Hatoil Posted - 2007/05/06 : 15:36:15
Zombie, om plast inte sliter på diamant, hur blir nålar slitna?
Audionet Posted - 2007/05/06 : 15:32:28
En tvätt av skiva och PU är ju aldrig fel. Man kan även ta en koll så att alla parametrar är rätt inställda, typ VTA, VTF, Azimut, överhäng och antiskating.

Många beg. skivor har aldrig fått stifta bekanskap med en bra och modern nål på en väl justerad vinylavläsare. Så ofta brukar man kunna plocka ut "nya toner" ur en gammal halvsunkig vinylare.
Zombie Posted - 2007/05/06 : 14:26:11
1. Plast sliter inte på diamant
2. Tvätta skivan, så hör du hur "repig" och "sliten" den egentligen är.
3. Skivor med gravering långt in mot mitten brukar bli lite ansträngda.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000