HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Min Thorens TD850 svajar..

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
bluemindboy Posted - 2007/05/01 : 19:05:15
Ja då var det valt (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57770).
Det blev tillslut en Thorens TD850 med en Benz silver PU. Största anledningen att jag valde den var att jag kunde ta in den lokalt, och tur var det!!

Det började med att jag var inne på Malmsjö Hifi i Helsingborg med trevliga Bernt i spetsen och hämtade härligheten, tog den ivrigt med hem där Riaa:t redan stod uppvärmt och klart.
Det lät självfallet förträffligt, ett stort lyft jämfört med mina tidigare vinylsvarvar.
Men efter några dagar och många skivor senare upplevde jag att spelaren svajade en aning - det kan inte stämma, tänkte jag.

Konstaterar efter lagt på testskiva med en 3KHz-ton att den inte håller hastigheten och lämnar in spelaren till Bernt så han kunde kika på den. Vi båda misstänkte motorstyrningen, och det skulle beställas nya delar till den som Bernt skulle fixa.
Sagt och gjort efter några veckor efter mailstrul med Thorens fick han delar som skulle bytas ut, och jag åkte in och passade samtidigt på att lyssna på ett par högtalare jag är intresserad av. Och detta lät ju fint och trevligt, och spelaren verkade snurra på i rätt hastighet.
Jag tar nöjt med mig vinylen hem igen, och spelar skiva efter skiva... men svajar det inte lite fortfarande tänker jag.
Jag checkar med en stroblampa och strobskiva inhandlat av Svalander och kan ledsamt konstatera att det gör det

Efter pratat med Bernt igen bestäms det att en helt ny motorstyrning är nästa steg.
Efter någon vecka eller så kommer Bernt hem till mig med en ny box, och ställer in den med hjälp av stroben.

Nu är allt frid och fröjd tänker jag..
Spelar glatt på skivor, men allt oftare kollar jag med stroblampan då jag tycker mig höra att det minsann är lite svaj kvar. Då tar jag min 3 KHz-ton och spelar in i datorn och kollar en spektrumanalysator och en tuner. Och visst f#n svajar skiten fortfarande..

Det konstiga är dock att jag inte kan se någonting med stroboskopen.. men jag väljer hellre att lite på min hörsel är min syn i det här fallet.

Så nu måste jag meddela stackars Bernt ytterligare en gång att det inte stämmer...

...Var bara tvungen att skriva av mig lite frustration
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
calle_jr Posted - 2007/08/10 : 15:44:47
quote:
denna gång skall jag välja noggrannare
Det låter dyrt
iroise Posted - 2007/08/10 : 11:44:46
Jo och även andra tidningar har nämnt den exakta hastigheten som ett stort plus. Min funkar bra efter bytet men har däremot problem med min PU som har visat sig vara sönder, ändå glad att det inte var spelaren. PU:n är en Benz ace mc och den skall nu bytas ut och denna gång skall jag välja noggrannare, den förra köptes efter många lovord från olika håll men jag har aldrig varit speciellt impad av den, snarare tvärtom, så det skall bli kul att göra ett nyköp av PU. Vet inte ens om jag ids få den lagad trots garanti.
bluemindboy Posted - 2007/08/10 : 02:19:12
Värt att nämna är att en ny TD850 beställdes in, och även den visade samma problem med hastigheten.
Har tappat allt förtroende för Thorens och söker lyckan med en Rega P7 ist...
Jag vill dock nämna att merparten av Thorensköparna säkerligen inte har dessa problem, och att jag har haft extrem otur. Såg tex ett test i nya Hi-fi Choise, att de hade hastigheten som plus i tidningen...
bluemindboy Posted - 2007/06/23 : 15:23:19
Kan inte maila Thorens personligen.
Mailformuläret de har på sin hemsida, vidarebefodras direkt till Hifiagenten.
B-200 Posted - 2007/06/23 : 15:07:56
klippen funkar fint med quicktime.
ser svajet och det är fasiken inget kul alls det. maila dem filmen till thorens, det hade jag gjort iaf.
bluemindboy Posted - 2007/06/23 : 14:55:35
Efter en snabb sökning på Google så ska det var samma som mpeg4.
Skulle spelaren strejka så döp bara om filändelsen till det.
http://en.wikipedia.org/wiki/3GP
calle_jr Posted - 2007/06/23 : 13:53:40

Vad är det för ett filformat, "3gp"?
bluemindboy Posted - 2007/06/22 : 15:11:52
hmm, ja det kanske man borde göra, tack för tipset calle_jr.

Jag har lånat lite webplats av en kompis så ni kan ta hem två filmer där man ser svajet med en stoboskop.. Det är dock filmat med min urusla mobilkamera så ni får ha överseende..

första klippet är alltså på thorens:
http://www.majken.se/mp3/video1.3gp

andra klippet är på en gammal Pioneer som visar hur det ska se ut:

http://www.majken.se/mp3/video2.3gp
calle_jr Posted - 2007/06/22 : 14:51:40

Du kanske kan testa med en riktig strömrenare, för att ev utesluta eller bekräfta att det inte är där problemet ligger. Eller testa spelaren hos någon som har fin-el.

bluemindboy Posted - 2007/06/22 : 13:21:53
Nej, det är det verkligen inte.
Jag har bara haft bra erfarenheter av Thorens innan, även de nya spelarna. Hade en TD295 innan som jag tyckte var en mycket bra spelare för pengarna.
Dock tillverkas de lite dyrare Thorens (800-serien och uppåt) i Tyskland.
Övriga tillverkas väl av Project om jag inte har fel för mig..?

johan.björklund Posted - 2007/06/22 : 12:50:29
Det här inte bra för Thorens
bluemindboy Posted - 2007/06/22 : 12:39:23
Jag har pratat med Iroise, och det är rätt. Han fick en ny PS800 som motorstyrningen heter, och hans spelare snurrar rätt nu.
Jag är inne på min tredje PS800, med samma roliga svaj
johan.björklund Posted - 2007/06/22 : 12:02:56
Kolla med Iroise, jag vill minnas att det motorstyrningen som bytades på hans spelare.
bluemindboy Posted - 2007/06/22 : 11:39:56
Jag köpte ett 50Hz stroboskop med en liten Goldringskiva (9cm i diameter), och den är nog inte världens mest pålitliga.

Jag tog istället av tallriken på en gammal pioneer som har "strobstreck" på kanten och lade på den ist och lös med 50Hz lampan, då råder det absolut inga tvivel.
Antagligen är det lättare att se när man går upp en storlek.
Jag filmade med min mobilkamera, ska se om jag kan lägga det på nätet så kan ni själv se det.

Ful-el, ja det är ju ingen omöjlighet, men under den här tiden har jag fått elen utbytt med nya kablar i väggen, jordade uttag och en ny elcentral, men samma problem kvarstår.
Det skulle isf vara elen som är dålig redan från början, och det kan man kanske aldrig utesluta.
johan.björklund Posted - 2007/06/22 : 10:03:10
Motorstyrning - smutsig el = svaj kanske ?
Hoppas det löser sig på ett bra sätt
Pac Posted - 2007/06/22 : 07:59:08


Det var verkligen en lång serie av problem du råkat ut för. Fy sjutton vad tråkigt det måste kännas.

Jag blir fundersam på det där att du inte kan se svajet med stroboskoplampan och att den svajar efter att ha varit hos Thoréns på justering för just svaj.

Kan störningar på nätspänningen påverka Thoréns konstruktion så att den svajar?
bluemindboy Posted - 2007/06/22 : 01:22:47
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Fick tillbaka min 850 från Thorens igår där den har varit på service.
Det första man möts av är en lapp från Thorens där de skriver vad de har kollat över.. kanon tänker jag, äntligen fixat!

Slänger på PU, gör lite snabba iställningar, och slänger på Gemma Hayes och slår mig ner och njuter. Tillslut kommer vi till ett av spåren som har E-Bow och vad är det jag hör!! Det kan ju bara inte vara sant tänker jag, svajar det?

Svaret blir JA, tebax på ruta ett

Hur är det möjligt? Thorensgänget bör väl ha kollat problemet noga eftersom det var därför den var på service?

Börjar misstänka frakten lite, kanske lådan har legat upp och ner, eller stått på sidan så oljan hamnar där den inte ska vara.. vad vet jag?

Nu har jag iallafall blivit lovad en ny spelare av David på Hifiagenten..
pick-me-up Posted - 2007/05/05 : 08:58:13
Alright guys!

Nu är jag med.
bluemindboy Posted - 2007/05/04 : 23:15:31
pick-me-up, Jag påstod inte att att det skulle vara fel på alla motorstyrningar till TD850, och inte heller påstått att det är ett vanligt fel.
Som Iroise nämner så ska det ha drabbat nån serie tydligen.
Eftersom jag visste om att du också hade en 850 tänkte jag höra om du också upplevt något, alt hört talas om problemet.
Ber om ursäkt om jag har varit otydlig

Och jag vill heller inte påstå att jag har prackat ner min spelare heller. Förutom att den inte håller hastigheten, låter den i mina öron fantastisk ihop med min Benz och Primare RIAA.
iroise Posted - 2007/05/04 : 22:37:39
Jag fick informationen av Hifi-skåne som fått den av thorens, det gäller tydligen någon viss serie! Jag fick nytt och det har funkat kanon sedan dess. Mao så är det inget vanligt fel utan ett fel på en viss serie. Forskade inte vilken serie utan var glad att det löste sig bra.
pick-me-up Posted - 2007/05/04 : 18:36:38
bluemindboy!

Det är mycket tråkigt att du har problem med din skivspelare. Hoppas att det reder ut sig.
Tur alla fall att du har garanti kvar.

quote:
Tydligen vet Thorens om detta problemet, och det är motorstyrningen som det är fel på.


Det är oerhört ovanligt att pracka ner det märket man har själv köpt nyligen. Med tanke på dina få inlägg på forumet, kan jag inte lita på den informationen du försöker berätta här.

Varifrån har du fått uppgiften att det skulle vara vanligt med fel på motorstyrningen på Thorens TD 850, till exempel?
Jag har haft min över ett år och det har inte varit några som helst problem.
bluemindboy Posted - 2007/05/04 : 14:11:56
Tydligen vet Thorens om detta problemet, och det är motorstyrningen som det är fel på.

Min spelare ska nu skickas ner komplett till Thorens i Tyskland så ska de titta på den.
pick-me-up Posted - 2007/05/03 : 22:53:51
Nej, det har jag inte. Visserligen brukar jag inte spela LP-skivor så jätteofta.

Är du helt säker på att det inte beror på andra faktorer?
bluemindboy Posted - 2007/05/01 : 22:40:59
Har precis pratat med Iroise..det var spöktlikt samma problem som jag.

Pick-me-up, du har ju också en TD850, du har inte märkt något?
B-200 Posted - 2007/05/01 : 20:12:23
Iroise har haft exakt samma problem med en likadan spelare. Så det är tyvärr inget unikt fenomen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.18 sekunder. Snitz Forums 2000