T O P I C R E V I E W |
JWO |
Posted - 2007/04/28 : 23:41:54 Pro-jekt debut 2 har ju fasta kablar. Men vilken typ av kabel är bäst att ha mellan riiaförstärkaren(The phono box)(ProJekt) och Försteget?
|
2 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Adagio |
Posted - 2007/04/30 : 14:24:37 Som vanligt gör kablar stora skillnader något jag just nu erfar, provar olika nordostar mellan just phonobox SE och en krell KAV 400xi. De som provas är klassikern Red dawn, Heimdall och Frey. Att välja mellan RD och Heimdal är inte lätt om man inte har klara preferenser. RD har en härlig dynamik, mycket luft och snabba transienter, på minussidan finns en lite oprecis bas(i jämförelse med de andra två) lite kornig diskant. Violinkonserter gör sig extremt bra med RD, man hör tydligt alla spröda detaljer från solisten, "man hör ju hartzen tom" sa min bror när ha lyssnade till de tre. Med Heimdal blir det lite rundare och snällare, dynamiken är tamare, basen är bättre och mer exakt, toppen är befriande mjuk och detaljerad, högupplöst men luften saknas en smula. En kabel utan exesser och later, allt låter bara mycket bra. Går man sedan upp till Frey har man det bästa av två världar+ lite till, jag vågar inte tänka på vad Tyr och Valhalla skulle kunna göra för mitt vinylsystem. Om man har råd skulle jag säga Frey utan att tveka. Att välja mellan RD och Heimdal är inte lätt. |
Jazz |
Posted - 2007/04/29 : 10:11:29 Kablar är mycket en smak sak men jag gillar mina Chord cobra2 från mitt phonobox se. |
|
|