HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Obs! Viktig läsning om vinyl

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
pick-me-up Posted - 2007/04/27 : 11:48:11
Ny till vinylen eller återfallsbrytare?

http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=106876

Ett måste läsning för alla som håller på med vinyl.

PRODUCING GREAT SOUNDING PHONOGRAPH RECORDS
(or Why Records Don#8217;t Always Sound Like the Master Tape)
BY: KEVIN GRAY

Inga kommentarer så här långt! Hur ska jag tolka det?
Möjligen att inte kasta pärlor för svinen, eller?

Men att lära något nytt är kanske inte så önskvärd ...?

Pick-me-up, du får gärna komma med en förklaring till den här tråden och förklara vad du är ute efter.

Du bör kanske även ta en titt på våra regler.

PG
23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pick-me-up Posted - 2007/05/08 : 13:43:32
En länk som jag hittade i dag. Kan vara kul att läsa/se:

http://www.vinylrecorder.com/faq.html
HNK Posted - 2007/05/07 : 19:47:45
skev ut artikel, och ska läsa sen. den verkar interessant
pick-me-up Posted - 2007/05/06 : 22:48:40
Ingen fara KingX!

Det är bara mänskligt att ha lite humörväxlingar. Och de allra flesta har haft överseende på det vad gäller mig.

Jag ska också försöka förstå andra när de inte har just sin bästa dag.
KingX Posted - 2007/05/06 : 17:05:58
pick-me-up: tja..jag utgick från mig själv då jag själv är en lätt lat prick när det kommer till editering (jag e juh mästaren av felstavningar)

alla har vi våra dåliga dagar..

pick-me-up Posted - 2007/05/05 : 20:01:20
Det låter bra, Per-G!

Då ska jag leta efter bra grejer, men kanske inte just nu.

Jag är ingen mästare själv vad gäller vinyl eller ljudåtergivning över huvud taget, men tror att jag kan vaska fram länkar och artiklar som borde intressera de allra flesta som gillar ämnet.

Dock har jag förmågan att njuta av bra musik och bra ljud, enligt min egen definition. Tyvärr inte på några högre ljudtryck Men det kanske är lika bra att det går inte, då jag vill behålla min hörsel många, många år till.
PG Jeppsson Posted - 2007/05/05 : 19:21:28
Du är välkommen med relevanta länkar, det är du som startat tråden, och du har ansvaret att trådämnet följes.

PG
pick-me-up Posted - 2007/05/05 : 19:07:22
Om ni vill så kan jag gräva fram lite ytterligare artiklar som handlar om vinyl, då ingen annan verkar bry om det.

Jag är medveten om att det finns många gamla vinylrävar här som inte saknar kunskap, men det finns också många nybörjare inom vinyl som kanske skulle uppskatta att få lite saklig information i ämnet.

Kan försöka eventuellt även att fixa en list med de allra bästa inspelningar som finns. (Mest västerländskt populärmusik ...) Men det är alltid lite klurigt, då vi alla har olika krav på ljudet och musiksmak. Men någon typ av kompromiss kanske vore på sin plats.

Det är upp till er, annars = Fuhgeddaboutit!
PG Jeppsson Posted - 2007/05/05 : 18:35:23
Pick-me-up, eftersom du startade tråden så borde du kanske föregå med gott exempel, och driva tråden i rätt riktning.

Fortsätter tjafset, så blir det låsning av tråd.

PG
pick-me-up Posted - 2007/05/05 : 18:29:18
Gaffa!

Det är lite skillnad att inte få svar på en vecka eller på några få timmar. Dessutom var det inte du som började tråden!
Gaffa Posted - 2007/05/05 : 14:28:24
Kommer man tillbaka till en tråd som ingen har skrivit i på över en vecka brukar man skriva ett nytt inlägg, och inte bara editera det gamla utan att markera i det gamla inlägget var editeringen börjar. Det handlar om Nettiquette...


Edit:
Va? Inga kommentarer så här långt! Hur ska jag tolka det?
Zombie Posted - 2007/05/05 : 13:36:00
Jag kallar de flesta patétiska...och sätter aldrig ut när jag skämtar, det får ni lista ut själva
pick-me-up Posted - 2007/05/05 : 13:04:43
Hur visste du mina kvalifikationer, KingX? Det stämmer ju på pricken ...

Nu har jag tagit bort den fula meningen ... så att ni känsliga hifisjälar inte får traumor.
(Var kanske inte på allra såtaste humör i går).
bliss Posted - 2007/05/05 : 11:27:12
Zombie: Du såg smilyn efter det jag skrev i den tråden eller? Och det var väl inte i närheten av att säga att folk var patetiska? Lägg av?
Bernt Jansson Posted - 2007/05/05 : 10:32:24
quote:
Det känns inte så kul när man inte får en enda kommentar på det man har skrivit. Man kan väl alla fall säga några ord om det någon skriver här.
Då förstår jag.

quote:
Att inte kommentera med ett enda ord min inlägg säger bara att vi vill inte ha dina inlägg, alla fall så tolkar jag det.
Jodå, visst vill vi ha dina inlägg. Och svar vill man ju helst ha. Men det såg lite underligt ut när du skrev att vi är patetiska.
KingX Posted - 2007/05/05 : 10:09:43
Per-G: njae.. det e nog inte det va...
Att inte ngn moderator på det här forumt kan gå in o ta bort den där fula meningen.. för ja artikeln var intressant men meninge under är inte intressant för 5 öre och då skaparen av tråden själv verkar vara på tok för lat för att editera bort den meningen (eller okunnig) så kan väll ngn hjälpa honom.

PG Jeppsson Posted - 2007/05/05 : 09:58:28
quote:
Ni är tag mig faen patetiska!!! Men att lära något nytt är kanske inte så önskvärd i en ankdamm som den här?


Det är väl knappast sådana här kommentarer som bidrar till en trevlig stämning.

PGJ
Zombie Posted - 2007/05/05 : 09:14:47
Verkar som du liknar bliss för en vecka sedan
pick-me-up Posted - 2007/05/05 : 09:00:39
Tack Eref och asimov66!
Det var väldigt snällt skrivet.

quote:
Vad vill du? Egentligen?


Det känns inte så kul när man inte får en enda kommentar på det man har skrivit. Man kan väl alla fall säga några ord om det någon skriver här.

Att inte kommentera med ett enda ord min inlägg säger bara att vi vill inte ha dina inlägg, alla fall så tolkar jag det.

Här på forumet finns ganska många nybörjare vad gäller vinyl, artikeln är främst avsedd till dem.
Tror inte att de vet riktigt hur saker och ting ligger till och vilka parametrar påverkar andra osv.
lennartj Posted - 2007/05/05 : 00:41:37
Vaddå nytt!
Det är ju välkända fakta för alla oss som varit med i HiFi-träsket sedan sent 60-tal. Vinylens begränsningar är en tillgång, som hindrar musikaliskt obegåvade producenter från att ge ut hur dynamiskt tillplattade produktioner som helst på vinyl
Bernt Jansson Posted - 2007/05/05 : 00:25:57
Pick-me-up:

Jag har läst några av dina senaste trådar...

Vad vill du? Egentligen?

Har du problem?
Buggsson Posted - 2007/05/05 : 00:10:49
Patetisk kan du vara själv med ditt oprovocerade påhopp Har du överhuvudtaget läst några trådar?
B-200 Posted - 2007/05/04 : 22:04:51
Jo för fasen, har laddat hem texten och läser det så fort tid finnes.
Eref Posted - 2007/05/04 : 21:49:10
Här ett svin som nafsat i sig pärlorna!
Intressant artikel. Som en välskriven liten "grundkurs".

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000