T O P I C R E V I E W |
Aldhissla |
Posted - 2007/04/25 : 18:42:30 Någon mer som läst senaste PC för Alla? Där de har en artikel om hur man kan "rädda" sina analoga (ljud, video, bild mm) inspelningar till digitalt format.
Beskrivningen hur man går till väga är väl inget att orda om, men man kan ju undra om vissa fakta. Som att skivspelaren är något som idag kanappt finns att få tag på. "Nya grammofonspelare går knappt att få tag på och om den skulle gå sönder lär du knappast vilja köpa en ny." Det konstateras även att "CD och dvd är överlägsna vinylskivorna och kassettbanden. Det är det få som tvivlar på." Den bästa komentaren är dock den att "du har blivit kräsnare sedan den digitala tekniken kom in. Vinylskivor raspar, kassettband svajar och vhs-band hoppar. För något decennium sedan brydde vi oss inte om det, men i takt ned att vi har vant oss vid kristallklart ljud och superskarp bildkvalitet blir det allt mindre lockande att plocka fram gammalt material."
Man kan ju undra om viss faktaundersökning när man skriver en artikel. |
13 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
time |
Posted - 2007/04/26 : 16:45:40 Namnet på tidningen säger väl allt ? B-skådisar och fjuniga datanördar som inte vet vad som är fram och bak på en skivspelare... nä, det var bättre förr... |
magnus1967 |
Posted - 2007/04/26 : 13:26:27 PC för alla skriver för en läsarkrets där dom flesta inte vet vad analog ljud är för något,dom vill säkert ta död på dom "gammla odugliga medierna"!! Dom jag känner som lägger ner pengar på LP,kasett bandspelare "Rull" bandspelare eller VHS numera är mycket få nästan (ingen),en god bekant ska köpa en Continuio pga att han äger en massa LP och han är lite "gammel modig",själv Kommer jag att hålla hårt i mina två skivspelare som är tillverkade i sverige!! (Audio consept:s spelare är tyvärr för dyr för mig)! |
f95toli |
Posted - 2007/04/26 : 10:41:34 Fast återigen: Vilka fel? Talar vi om grejer som en "normalkonsument" äger så stämmer ju faktiskt de saker som det talas om i citatet ovan. När såg ni senast en skivspleare på SIBA eller on-off? Det är ju där "medelsvensson" handlar. Antalet butiker som idag säljer skivspelare är nog ungefär samma som antalet "riktiga" hifi-butiker, dvs. VÄLDIGT få. Och som jag påpekade ovan, de skivspelare som de FLESTA faktiskt ägde (oftast integrerade i någon stapel med kassetdäck osv) för 20 år sedan eller så lät faktiskt inget vidare, godtycklig DVD spelare som man idag kan hitta på en stormarkand för 300 kr låter betydligt bättre.
Det gäller att hålla i minnet när man läser artiklar av denna typ att hifi-entusiaster är en väldigt liten minoritet av sveriges befolkning och antalet som faktisk aktivt köper nya skivspelare, nypressade LP osv är ännu mindre.
|
ellep666 |
Posted - 2007/04/26 : 08:11:06 haha! Stor humor. Kan inte någon ta på sig att skriva en liten insändare till tidningen ifråga och påpeka felaktigheter. |
nin |
Posted - 2007/04/26 : 02:00:49 Tänk er alla ämnen ni inte kan så mkt om och ni läser en artikel om det. Risken är ju stor att det är lika mkt okunskap där med! |
Bubbel |
Posted - 2007/04/25 : 20:13:43 Jag tycker att den som har skrivit den artiklen gör ett bra jobb... nu har väl Bubbel fått fnatt . Nä det har jag inte utan se det så här att vinylen som är undanstoppad kommer fram då kan jag fynda skivor på loppisar-secondhand butiker som man annars hade gått miste om. Att sedan 90% av alla vinylskivor är skräp gör inget det är de där övriga 10% man vill åt.
Om männskor vill vara lättledda och bli itutade en massa dumheter så är det deras problem.
Anders |
Aldhissla |
Posted - 2007/04/25 : 19:54:25 Jepp, vilken teknik är bäst eller överlägsnast kan man ju disskutera. Finns hur många olika fördelar som helst, samt även beroende på vad man är ute efter.
Själv var det roligaste med den här artikeln när jag läste den var att jag spenderat de senaste dagarna att kopiera mina Cd-skivor till en hårddisk. För där har digitalformatet kanske sin starkaste egenskap, nämligen att kunna kopieras utan att datan förvrängs (inte något närmvärt ialla fall). |
johan.björklund |
Posted - 2007/04/25 : 19:52:30 Nån får ta o skicka ett mail till den där killen |
ztenlund |
Posted - 2007/04/25 : 19:15:40 quote: "Nya grammofonspelare går knappt att få tag på och om den skulle gå sönder lär du knappast vilja köpa en ny."
BS! För övrigt så finns det hur mycket bra beggade spelare som skulle duga åt "Svensson". Lär och lär? Det är väl där det snarare sitter...
quote: "CD och dvd är överlägsna vinylskivorna och kassettbanden. Det är det få som tvivlar på."
Mjaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... DVD är väl överlägset VHS men sen så är det ju så att både vinyl och cd fördelar.
quote: "du har blivit kräsnare sedan den digitala tekniken kom in. Vinylskivor raspar, kassettband svajar och vhs-band hoppar. För något decennium sedan brydde vi oss inte om det, men i takt ned att vi har vant oss vid kristallklart ljud och superskarp bildkvalitet blir det allt mindre lockande att plocka fram gammalt material."
"Du har blivit slöare och orkar inte vända på skivan och kan inte ta med den på joggingturen/bussen/whatever" hade nog varit mer sanningsenligt. Vinylskivor som misshandlats raspar och för övrigt torde knäppande vara vanligare.
Kassettband är förvisso sisådär men svajar gör de bara hörbart om: 1: Kassettdäcket är uselt. 2: Kassetten är usel.
VHS band hoppar? Köp ny VHS! Ok, för att brister finns men hoppar gör de ju inte...
"Vi har vant oss vid komprimerat och distande ljud pga mastringen så vi märker ingen skillnad" verkar vara en vettigare slutsats. Att folk inte vill spela sina söndersupna partyskivor som spelats på en AvPå-spelare för 10,50:- är dock förståeligt.
Fast allt jag skrivit visste ni ju redan! |
f95toli |
Posted - 2007/04/25 : 19:10:06 Fast det de skriver stämmer ju för 95% av befolkningen. Äldre skivspelare i den prisklass som de flesta ägde (några hundralappar)lät faktiskt inget vidare, knastarade osv och en ny spelare i den klassen går knappast att få tag på. Och hur många nya mini- och microstereos har inbyggt RIAA steg?
Man får tänka på att PC för Alla skriver för en läsarskara där de flesta nog inte är beredda att lägga mer än 1500-2000 kr för en komplett anläggning, och då är nog CD ett bättre val än vinyl.
|
Pac |
Posted - 2007/04/25 : 19:08:09 Hahaha, den som skrivit det där har ju humor! Det du citerar om vinyl är totalt fel.
Äh, det är inget att hänga upp sig på. Det visar bara vilken nivå på kunskaperna den som skrivit har.
|
Zalve |
Posted - 2007/04/25 : 18:58:54 Ingen som kan upplysa dem om att det finns vinylspelare med USB. Om vi har vant oss med superskarp bildkvalite, varför kör då folk med LCD/Plasma med taskig antennsignal. |
EngelholmAudio |
Posted - 2007/04/25 : 18:46:55 Populär-journalistik.
|