HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Tips på vinylmattor?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
HEGE Posted - 2007/04/25 : 17:02:29
Hej!

Jag är sugen på att pröva något annat än standardfiltmattan som följde med min Michell Syncro. Har tittat lite på The¨Funk Firms "Achromat" samt Ringmats olika modeller. Att lägga runt 1000 kr för en vinylmatta känns dock i värsta laget. Finns det några andra mindre kostsamma alternativ som borde fungera väl så bra? Om inte, vart köper man med fördel någon av mattorna till bäst pris?

Själva tallriken är hur som helst i glas och jag använder mig för det mesta av Michells Recod Clamp. Har hört någonstnas att kork är att föredra på glas men är personligen ganska novis... Några förslag?

Tack på förhand!
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Anders Enquist Posted - 2011/05/26 : 22:05:34
Jag tror utplattad hundskit är bättre än filt, kan inte fatta hur det blivit så poppis.
Jo, ok, jämfört med de där gummimattorna med rillor som alla hade på 60-talet och som dödar precis allt så har det fördelen att inte ha ihjäl riktigt allt - med färgad återgivning som resultat.
Akrylmattan (eller kanske delrin?) som jag nämnde är f ö en Audioref med tillhörande puck som inköptes för ca 20 år sen o då var ett duktigt lyft mot de mjuka sorbotanmattor typ Platter Matter o d som florerade då. Men Achromaten är snäppet bättre med luftigare mellanregister, Audioref låter litet "massiv" i jämförelse.
Anders Enquist Posted - 2011/05/26 : 21:43:22
Jag kör med 5 mm mest för att det var vad jag råkade komma över men har pratat med Funk Firm sen dess o de säjer att 3 mm-varianten är till dem som kräver det men 5 mm är att föredra.
Det är på håret att kunna använda skivpuck (ett måste) men en gammal A-T med gummisulan bortplockad funkar. Dessutom måste man skära bort litet mtrl på undersidan nära centrumpinnen eftersom tallriken har en liten förhöjning där.
keso77 Posted - 2011/05/25 : 22:30:26
Jag är också intresserad av vilken tjocklek du kör på Continuon.
lars Posted - 2011/05/25 : 21:54:34
Kör också med harmonicer på min LP12.
Föredrar den ljudmässigt mot Linns filtmatta. Ingen dramatisk skillnad men hörbar.
Nackdelen med filtmatta var att den fastnade på skivan efter en "borstning" och det slipper man med harmonicern.
Bhuset Posted - 2011/05/25 : 07:54:05
Hej Anders,Vilken tjocklek (3mm eller 5mm)har du till din spelare.Centrum pinnen till continou är en sån kort rackare.
Mvh..
Anders Enquist Posted - 2011/05/24 : 23:52:05
XTM1 i akryl f 21 pund låter som en rimlig investering som säkert kan funka bra.
Har dock en akrylmatta som trots att den är bland det bättre får se sig klart distanserad mot Achromat,
Har även testat kork, glas, blygummi, mm mm som som kan ha sina poänger och kanske vara rätt medicin för en viss anläggning, men kör själv en Continuo som tog klivet från hyfsad till riktigt riktigt bra just med Achromat.
keso77 Posted - 2011/05/22 : 23:02:21
Finns ju alltid denna:

http://cgi.ebay.co.uk/XTM1-MATT-BLACK-ACRYLIC-TURNTABLE-MAT-REGA-LINN-THORENS-/110685595545?pt=Turntable_Parts_Accessories&hash=item19c5602799
opethic Posted - 2011/05/22 : 18:34:30
http://www.acrylteller.com/epages/es122814.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/es122814_acrylteller/Categories/PLATTENTELLERAUFLAGEN



Jag vet inte om de är bra, snygga är de dock i mitt tycke.
Anders Enquist Posted - 2011/05/22 : 17:10:37
Hej! Filt suger (även bokstavligt, hähä) i mitt tycke. Ger en burkig återgivning.Funk Firms Achromat är ett rjält lyft, väl värt pengarna på en hyfsat bra skivspelare. Har testat på åtskilliga, funkar varje gång.
Ampalang Posted - 2007/05/24 : 23:00:39
Någon som har testat Living Voice Mystic Mat?
Per Posted - 2007/05/02 : 08:47:43
Köp en harmonicer. Den är bäst och jag har verkligen testat allt (utom ringmat). Håller med Adagio till 100% om vad han upplever.
Leffler Posted - 2007/05/01 : 17:38:18
Förresten, ni som kör med kork, tycker ni inte att det är jobbigt att ta av skivorna? Korken gör ju att skivorna nästan sitter fast i tallriken, och så bromsas tallriken när man lyfter... Någon som har en bra lösning, eller är det bara att bita ihop?
Leffler Posted - 2007/04/30 : 23:09:40
Det där Pandurogummit har jag inte tyckt varit speciellt bra på något. Fast mitt "gummi" är rött, någon annan färg är kanske är bättre...
Gösta Posted - 2007/04/30 : 16:48:41
I en tidigare tråd har några testat dekorgummi från Panduro. De sade att gummit var ledande och att man laddade ur skivorna när man lade på dem (om tallriken var jordad, antar jag).
Jag köpte och testade dekorgummit men hörde ingen skillnad mellan det och min gamla matta. Jag har inte märkt någon större skillnad i laddning hos skivorna heller men å andra sidan ligger de stabilt där och det är lätt att lägga på eller ta av ett lager för att justera VTA. Dessutom finns gummit i en del olika färger.
Leffler Posted - 2007/04/29 : 10:08:50
Såg tråden igår och tog fram de två bordstabletter i kork som jag köpte på Ikea (5kr styck på fyndhörnan) för att skära matta ur och gjorde några pluttar och en matta. Jag testade bara rakt av utan att justera VTA just igår, och fann vad ni beskrev ovan, att korken förbättrar diskanten avsevärt, på basens bekostnad. Min spelare är en Rega planar 2 med Denon dl-160 pickup, inte så tjock glastallrik alltså.

Men jag tycker inte det var någon större skillnad på pluttar och korkmatta, fast då har jag inte seriöst testat dem mot varandra än. Tycker ni att det är det? Största skillnaden var att lite skeva skivor såg ut att ligga mycket i luften med pluttar... Finns det något mer specifikt mönster än ungefär som det ser ut ovan?

Bubbel, montering med tunn dubbelhäftande tejp, kan det vara något? Har en rulle liggande här någonstans.

Nu ska jag testa med pluttar + korkmatta. Efter frukost.
Big Pete Posted - 2007/04/27 : 21:11:17
På biltillbehörs butikerna säljer dom två olika tänkbara material, den ena en svart dämp papp med en självklistrande baksida 1-2mm. tjock, den andra är en packnings matta av naturkork/gummiblandning med ungefär samma tjocklek.

Båda har sina egna ljudegenskaper men ett antal cirklar stora som en enkrona eller femkrona funkar bra eller en fullstor som täcker hela tallriken. Är man försiktig kan man vänta med att fästa det nya materialet i skivtallriken tills man hittat rätt ljud.

Sonen som bygger modellflyg har arbetat med ett mycket lätt och styvt mörkgrått material på 3mm. som finns i stora ark. Denna produkt som jag glömt namnet på, är också är värt att pröva.
Zombie Posted - 2007/04/27 : 15:23:47
Köp bordtabletter på Jysk eller någon annanstans, sedan skär/klipper/stansar du ut pluttar (eller varför inte använda pepparkaksformar?).
Kork tillsammans med tunt gummi är visst den bästa kompromissen enligt TNT. Basen blir lite tunnare med enbart kork, men ack så fagert diskanten låter :)
Nu har jag Linns standardmatta, den duger rätt långt
Bubbel Posted - 2007/04/27 : 14:19:26
Jag glömde en liten sak tyvärr så fungerar inte BKP på alla skivspelare men de som är testade hittills är det bara Audionets VPI Aries och Calle_jr Kuzma som det inte hjälpte på. Men i calles fall så ändrades vta'n efteråt så en ny test skall göras tycker jag.

Min idé om detta är att de bästa verken har de varit väldigt noga med matrialvalen så man kan ha mer förlust än vinst. Men på de övriga verkar det som om man trollar bort en del av de fel som finns i verken.

Anders
Bubbel Posted - 2007/04/27 : 12:05:41
Jag har provat olika sätt att fästa fast dem det klart överlägsna är att fästa dem direkt på tallriken utan mellanlägg t.ex skivmatta men har man ingen möjlighet så får man väl fästa dem i skivmattan.

Idén bakom plopparna är att slippa den hemska statiska elektrisiteten men jag fick en massa andra egenskaper som gjorde positiva saker. Som sig bör har man utvecklat detta koncept under par-tre år men fortfarande provar jag andra varianter på det.

Anders
lindvall Posted - 2007/04/27 : 11:32:01
Guru, Man köper dem av Bubbel. :-)
Guru Posted - 2007/04/27 : 11:16:34
Vart hittar man såna där korkpluttar ?
time Posted - 2007/04/27 : 11:00:25

Hmm, intressant, men hur blir det i kombination med orginalmattan ?
Vissa spelare som EMT är de svårt att ta bort den eftersom den är en integrerad del av tallriken, det måste vara en relativt tjock matta.
Funkmattan verkar trevlig, den killen verkar ha på fötterna...
Ska prova Bubbels pluttar på SP10 verket i alla fall.
Om man knäpper med nageln på plattan kan man nästan höra hur den beter sig, filten dov och gummit stumt
Har i färskt minne Bosse Hanssons spelare med filtmattan som föjde med plattan opp, ramlade sedan ner och for runt ocentrerad, farligt nära den splirrans nya MC puppan, inget för den nervklena direkt
Man bör nog limma filtmattor
Bubbel Posted - 2007/04/27 : 10:56:01
Jag ser att jag har fått förtroendet att förklara hur mina BKP'er fungerar men jag bjuder på en recention istället.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51937&whichpage=2&SearchTerms=BKP

En bild på hur det ser ut.



Anders
Adagio Posted - 2007/04/27 : 09:50:07
Jag saxar ur min egen text:--------------------------------------------------------------------------------

Har nu kört på en Harmonicer i ca två veckor, mina intryck so far:

ClearAudio Harmonicer, en 192g ograverad vinylskiva att ha som skivmatta. Nja ograverad? Den är slipad på ovansidan för maximal friktion mot LPn, den har sk "doughnutdesign" dvs fösänkning i mitten för etiketten vilket gör att man inte får skruva till clampen för hårt, då reser sig ytterändarna på LPn och man får luft under samt ändra vinkeln för nålen en halv grad eller så.
När den väl ligger där på plattan ser den mycket stilig ut även om ingen skiva ligger på till skilnad från korkmattan och filten.

Ljudet då? Jo alla vet ju hur filtmattan låter om vi utgår från den som referens. Vi börjar med korkmattan: Korken ger en klart spänstigare mer attackvillig återgivning, luftigheten ökar helt klart, tyvärr även hårdhet på en del skivor, detta i kombination med den lite "tunnare" karatären kan ibland resultera i lite anemisk återgivning men för det mesta föredrar jag kork framför filt.
Både filt och kork är tråkigt ur statisk synvinkel, mattorna fatnar och följer med vissa skivor som om de vore limmade.
Harmonicern då, ja, klangmässigt mittemellan korken och filten, dynamik och klarhet tar två steg fram framför allt mellanregistret upplevs som både fylligt och skarpskuret, stereoperspektivet och djupperspektivet ökar och klarnar. Nackdelar? kanske skivspelaren inneboende "oljud" dämpas inte och den hårda kopplingen avslöjar dessa ljud med en bra PU, inte så det stör direkt men det avslöjas helt klart tydligare. Sammantaget tycker jag harmonicern gör ett bra jobb, så den är den matta som det spelas på här i alla fall.
Statisk elektrisitet är inget problem med harmonicern tvärtom så tycker jag subjektivt att knaster och knäpp är färre och hörs mindre nu.
Stormen Posted - 2007/04/26 : 15:10:17
En stilla undran: Är standard något dåligt ? Eller varför har tillverkaren valt just den lösningen på sin dyra spelare ?
Men det vore kul om man fick till det bättre. Problematiken med mattorna är väl mest tillsammans med statisk elektrisitet. Annars har jag fått upfattningen att dom har egenskaper som gör att de är svårslagna. Vet att många föredrar korkbitar. Skulle vara intressant vad du tycker om en sådan lösning och kan jämföra fram o tillbaka.
Lycka till

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000