HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Förbannad! (Loudness war)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
keso77 Posted - 2007/04/14 : 17:07:36
Hej!

Tänkte bara dela med mig om en erfarenhet jag fått erfara denna vecka.

Jag sprang på en tråd på något forum, minns inte vart det började, där folk diskuterade "loudness war". Av någon anledning har jag totalbommat detta fenomen helt och blev intresserad. Jag accepterade att vissa skivor helt enkelt lät skit och reflekterade inte mer över det. Jag fortsatte läsa, även på detta forum där det finns trådar om det och någonstans mitt i detta var det någon som nämnde Depeche modes "Playing the angel" CD och att denne hade någon jämnfört cd'n mot LP'n och konstaterat att CD'n var totalt sönderproducerad.

Eftersom jag gillar DM men ogillar "Playing the angel" plattan (som jag har på cd) så blev jag extra nyfiken på just den och hade turen att hitta den på vinyl i en skivaffär i Stockholm...

Oj!

Jädrar vilken skillnad. Nu sitter jag här och spelar DM åter och åter igen (på LP) och funderar på att knäcka cdskivan och skicka den till Ben Hillier på 140db (eller vem det nu kan vara som är ansvarig för denna katastrof) och be dem stoppa upp den där solen aldrig skiner.

Växlar mellan häpnad över hur bra DM-vinylen låter och irritation över att detta tillåts ske medvetet...

Fyfan.
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
nin Posted - 2007/04/15 : 01:47:38
Det är den enda DM skivan jag inte köpt än. Vet inte varför, den har bara sluppit imellan. Visste att CDn var kass men var rädd att vinylen var graverad från samma maximerade master men så verkar det ju inte vara. Det gör mig glad
calle_jr Posted - 2007/04/14 : 19:49:27

För att du inte ska spela sönder DM vill jag tipsa om Midnight Blue med Louise Tucker, Charlie Skarbek och Tim Smit. Låten 'Hush' är ett praktexempel på det du skriver om. Eller varför inte Mike Oldfield eller Peter Gabriel, som också var flitiga användare av Prophet 5; detta instrument för syntetiska ljud som inte funkar på CD.

Bubbel Posted - 2007/04/14 : 19:15:09
Jag kan bara hålla med i det du skriver keso77 man blir förvånad att det är så stor skillnad på just dessa två medier. När Ultra (DM) kom så köpte jag även vinylen men där var det ingen skillnad på dessa två medier alls, jag tycker nästan att vinylen låter värre (urk).

Anders
Zombie Posted - 2007/04/14 : 17:50:48
Vi finns, vi agerar i det tysta, vi blir fler, vi samlar kraft och när tiden är mogen tar vi makten och förpassar De som syndat till Skärselden, för evigt....

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000