T O P I C R E V I E W |
Ronnie_Ericsson |
Posted - 2007/04/05 : 04:49:34 ...är stor! Iallafall med min pickup och arm (Grace F-9 med pyttenål och Mayware Formula IV). Lite mallig är jag över att ha fattat galoppen såhär framåt morgonen!
En VTA-on-the-fly-inställningsmekanism vore guld värd, men med stadiga händer gick det bra att lyfta och sänka och lyssna tills ljudet satt fint i hörlurarna.
Kan inte tänka mig att VTF, Azimuth och anti-skating är lika viktiga, men de kommer jag nog att pilla mig snurrig på också. EDIT: Jahapp. VTF verkar vara ungefär lika spännande. :) 1,2g som den var inställd på var riktigt illa jämfört med 1,1g! Det här är ju riktigt lattjo! EDIT2: Japp. Anti-skating verkar vara ungefär lika spännande, liksom effektiv massa? (med ökad vikt i pickup-änden). :)
|
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Ronnie_Ericsson |
Posted - 2007/04/12 : 14:53:25 Att anti-skating också skulle vara så spännande...
Det lyckades jag överhuvud taget inte lista ut med Mayware-armen, utan först med en Technics-arm där det gick att justera Anti-skating medan man lyssnar. Inom ett litet AS-område levde ljudet upp ordentligt i jämförelse med 0 eller för mycket Anti-skating.
F.ö. fick jag bättre resultat med mer normal VTA än på bilden. Jag tror att den höga VTAn kompenserade en del för ett RIAA-steg med överbetonad bas. Med ett annat RIAA-steg var det inget problem att sänka.
Basen blev dessutom hästlängder bättre av att öka vikten vid pickup-änden. Nu önskar jag bara att det gick att öka den ännu mer, men då behöver jag byta ut motvikten mot nåt tyngre. Det blir nog till att experimentera med någon annan arm för den här (relativt styvupphängda) MM-pickupen. :P |
Ronnie_Ericsson |
Posted - 2007/04/05 : 14:04:23 Fotot ljög ser jag nu. Skyller på blixten. Jag tog några fler foton, och nålen står verkligen i rät vinkel ut från den platta delen. Det blir till att experimentera med sänkt bak. Ännu mer välljud att utvinna? |
Ronnie_Ericsson |
Posted - 2007/04/05 : 13:36:16 Ja, VTA-vinkeln ser ju helt koko ut. Om jag minns rätt, att det är vinkeln på linjen mellan nålspetsen och upphängningen i förhållande till skivan. Över 30 grader ser det ut som, när normalt lär vara omkring 20 (+-5 grader?). Vore intressant att höra vad någon guru skulle säga om hur det ser ut. Lenn Art?
Å andra sidan ser SRA rätt-aktig ut. Skivorna brukar graveras med något framåtlutande nål. En eller ett par grader framåt.
Det verkar stämma att med för mycket bakåtlut blir ljudet basigt och mullrigt, och med för mycket framåtlut ljust och tunt.
|
Zombie |
Posted - 2007/04/05 : 13:02:27 Om man lutar nålen bakåt (<20 grader vinkel) blir ljudet mörkare, om man lutar nålen framåt (>20 grader) blir ljudet ljusare...men den ser ju lodrät ut nu när jag ser efter... På bilden verkar det som nålarmens slut i sig inte är lodrät mot skivan (nu vet jag ju inte om just den ska vara det) och nålröret i 20 graders vinkel mot skivytan...kanske finns någon expert här som kan rätta mig så jag inte lurar dig.
Vill du festa på rejält ska du köpa en testskiva...dåkan du kolla verklig resonans, antiskatinginställningen och en massa annat. |
Ronnie_Ericsson |
Posted - 2007/04/05 : 10:49:38 Tack för era tips! Calles tips #3 är jag nyfiken på att testa. Jag har ingen sån testskiva.
Jag hade bakänden betydligt lite lägre när jag började, och fick tips om att höja den. Trodde inte tipsen, så jag började med att göra tvärt om. Men nu tror jag! Lite misstänker jag att nålen inte är monterad 90 grader ner från den platta delen av nålarmen, och att det är därför det ser konstigt ut. Kommer nog att ge mig på VTA minst en gång till för säkerhets skull.
Jag är ingen expert på det här ännu, men jag vill absolut tipsa om att lyssna mycket noga på så små förändringar i VTA och VTF att det kan verka fånigt.
Efter en viss grad av exakthet i inställningen blir det som att justera skärpan på helheten. Då har vi lämnat landet tunna/fylliga röster VS luddig/fast bas och jag lyssnar efter läget där helheten får maximal skärpa. Känns mer som att tänka på kamerainställningar än på några vanliga ljudparametrar. Efter maximal skärpa i ljudet lyssnar jag ganska passivt (men uppmärksamt) efter ett läge där helheten godtas maximalt som naturlig. Musiken och budskapet får maximal kraft.
Där nånstans verkar jag ha hamnat, och dribblar med justeringar på mindre än 0,05g VTF.
Sen finns det bara några saker kvar att finjustera: Anti-skating, Azimuth, Mängd silikon i lagerkoppen & effektiv massa heter det va? På den här armen går det att flytta en liten vikt mellan lagringspunkten och pickupen.
Känns riktigt lattjo med alla dessa inställningsmöjligheter. |
Zombie |
Posted - 2007/04/05 : 08:24:10 Av bilden kan man dra slutsatsen att nålen ska tippas bakåt en aning... |
calle_jr |
Posted - 2007/04/05 : 08:05:54 Intressant att få sådana upplevelser halv-5 på morgonen.
Min egen blygsamma erfarenhet i finjustering är att det blir bäst om man: 1. Ställer in enligt manual 2. Lyssnar sig fram till bästa balans genom att justera VTA 3. Minimerar distorsion och maximerar kanalseparation med hjälp av testskiva 4. Sänker VTF utan att hörbart öka distorsion.
|