HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 kvalitet på vinyl picture discs

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
bruce Posted - 2007/03/25 : 21:04:15
Någon som vet om picture discs har sämre ljudkvalitet?
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fluffy Posted - 2008/01/20 : 21:26:50
Trevligt att de Sabbathskivorna låter bra. Det är en grupp som jag är retligt oinsatt i. Rikigt kul att man kan köpa vinylerna utan att riskera att de låter skräp.
opethic Posted - 2008/01/19 : 09:39:47
Jag fick hem ett par Black Sabbath picturedisc LP's igår:
Black Sabbath & Sabbath Bloody Sabbath, 99 kr/st

Jag köpte dom mest för att ha och titta på, men när jag provspelade SBS så blev jag mycket positivt överaskad - den låter kanonbra!

Jag tror att det finns en "180g Audiophile pressing" av SBS från samma bolag (Earmark) men det känns inte som jag behöver den.
Det är inte helt osannolikt att jag kommer att införskaffa samtliga Sabbath-klassiker i den här serien. Rekommenderas varmt!

Fluffy Posted - 2008/01/11 : 20:14:34
Färgade skivor låter ofta helt OK utan bakgrundsbruset som bildskivor alltid har. Har många färgade vinyler som lter bra, dock är alla mina bildvinyler närmast olyssningsbara.
bluemindboy Posted - 2008/01/11 : 14:36:47
Köpte Ryan Adams nya i någon färgad hippieversion.
Roligt är att den pressen låter överlägset bäst av hans skivor på vinyl, och då är de andra släppt i div "audiofilutgåvor"...
Freddie Boy Posted - 2008/01/05 : 22:51:31
köpte 2 bildskivor med Pink Floyd på ginza, och ljudkvaliten var inget vidare, med på väggen blev det riktigt snyggt.
opethic Posted - 2008/01/03 : 15:21:23
Min erfarenhet är att det varierar en hel del i kvalitet på bildvinyler.
Ex. Mastodon - Leviathan låter kanonbra.
Men Opeth - Morningrise låter ruskigt illa.
Alla bildvinyler från Century Media och Nuclear Blast som jag har testat låter bra.

Men jag tänkte fråga om någon har testat dessa bildvinyler:
Black Sabbath - s/t
Black Sabbath - Sabbath Bloody Sabbath
Nirvana - Nevermind
Tror att det är bolaget Earmark som ligger bakom dessa utgåvor (finns i Ginza för att bra pris)
Silversurfaren Posted - 2007/04/10 : 21:30:34
dom picture discs jag har haft har börjat öka mycket i noise-level efter dom spelats flera gånger. om jag köper en picture disc nu är det bara för samlarvärdet.
pederb Posted - 2007/03/26 : 18:30:10
Det finnes inget korrekt svar, det beror på vad för vinyl dom använder, jag har hört klar och färgad vinyl some låter kanon bra och dom som låter som sk*t.
nin Posted - 2007/03/26 : 00:00:34
Anledningen är att vinyllagret är väldigt tunt för att kunna ha bilden i mellan skivorna. Dock så är det inte bara dåligt. T ex så är Dissection's Somberlain bild vinyl bättre än den svarta nysläppet. Ja, den brusar mer med den svarta nysläppet är illa masterad och låter klart sämre.

Samma med bild vinyl mot vissa CDs. En dåligt masterad CD kan låta sämre än en bild vinyl IMO.
bruce Posted - 2007/03/25 : 21:29:13
Tack för det snabba svar
Hatoil Posted - 2007/03/25 : 21:26:57
Min erfarenhet är att bildskivor nästan alltid låter betydligt sämre än svart vinyl. Färgad vinyl går bra, transparent likaså, men bild. Då låter de flesta illa. Måste ha med tekniken att göra. Tyvärr. Jag skulle aldrig köpa en bildskiva för ljudets skull. Sedan varför det är så har jag ingen aning om, det är bara någonting jag har märkt.
Boergars Posted - 2007/03/25 : 21:12:54
Vad jag har förstått så bör de vara bättre om man bara ser till vinylkvaliteten, eftersom det inte går att använda återanvänd vinyl till annat än svarta skivor.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000