HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Renovera TD166 eller köpa ny?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
PelleC Posted - 2007/03/19 : 07:36:12
Jag har en gammal Thorens TD166 mkII från 1988.

Den har hängt med från studenttiden, flyttats runt ett antal gånger under åren och börjar på att låta lite mossigt tycker jag. Sned nål, driver i sidled, okontrollerat nåltryck osv. Inte bra...

Spelar mest CD nuförtiden men vill ju fortfarande kunna lira mina gamla vinylplattor med välbehag när andan faller på.

Så till frågan:

Är det värt att lägga ner pengar på att uppgradera denna spelare med ny pickup, nytt kablage, kanske en speedbox osv? Är "grunden" (drivverk osv) tillräckligt bra för att motivera en satsning eller skall jag låta den gå vidare och satsa på en ny enklare spelare tex Project Xpression eller Rega 3.

Kan tänka mig lägga ner ett par-tre tusen kr.

Ett klassiskt optimeringsproblem således: mest välljud för pengarna!

En sak till: jag kommer lkämna bort jobbet till en lämplig firma om det skall göras, jag löder, meckar osv inte själv. Vilket skall tas med i pengaberäkningen.

Tacksam för er input i frågan.

MVH//

14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
perlind Posted - 2007/03/27 : 14:54:12
Ja, nu finns det ju så många modeller av Regaspelare. När jag köpte min, fanns det bara två: Planar 2 och Planar 3. Det var tonarmen som avgjorde för min del. RB 300 är en mycket mer välgjord historia, efter vad jag kan avgöra. Numera har de ju tyvärr förenklat den en aning med en billigare motvikt och så. Men jag tippar på att den nuvarande P3 motsvarar det hopp jag gjorde för ganska många år sedan.
Vee-Eight Posted - 2007/03/27 : 09:57:04
PelleC:

Personligen är jag inne på en OM40 nästa gång (dvs om10s med om40-nål). I pågående skivspelarbygge så skall jag montera ett SME-fäste av bajonett-typ, så det blir nog ett Concorde Pro-S hus med om40-nål. Hade en om10s förut, blev riktigt besviken och sur på ljudet. Lät platt och intetsägande. Ortofon hamnade lite felaktigt på min svarta oljudslista för att sedan raskt komma därifrån efter en lyssning på om40. Hakan fick, som man säger i branschen, skrubbsår och blåmärken när den for backen.
PelleC Posted - 2007/03/27 : 09:00:27
Vee-eight: tackar, just nu känner jag mig lite sådär lyckligt omtumlad, nästan nykär, i min nya Sumika Pearl... :) Att min gamla Thorens kunde låta så bra hade jag ingen aning om... Fast om det hade gått lika bra med en Grado Gold, OM30 e dyl får jag låta vara oskrivet...men jag antar nog det iaf ;)

perlind: tack för tipset, skall undersöka saken. Att det finns många bättre spelare än TD166 är jag säker på, och risken är nog stor att jag efter detta blir "biten" igen och då blir det nog något värre framöver, kanske en Rega...? Vilken modell av Rega måste man "upp" till för att märka en klar skillnad (värd pengarna) enligt dig?

MVH//Pär
perlind Posted - 2007/03/26 : 22:27:11
Jag hade en 166:a en gång men var ganska missnöjd med ljudet tills den dag då jag skaffade en Michell skivklämma. Då hände det grejer! Jag vet inte vad som gjorde skillnaden, men thorenarens svajiga "flytande" upphängning, kanske är boven? I alla fall verkade det som om ljudbilden stramades upp en hel del med klämman på. Du kan ju alltid testa. Klämman kostar några hundralappar, men åtminstone för mig var det väl investerade pengar. Att jag numera bytt till Rega, är en annan sak...
Vee-Eight Posted - 2007/03/26 : 12:51:36
Åhå!? Sumiko Pearl minsann! Välkommen i gemenskapen!



Ett annat tips är att kontrollera att du har olja i lagret också, och ev byta. Passa på att göra rent det också. Oljerekommendationer finns på the analogue dep. har jag för mig.
PelleC Posted - 2007/03/26 : 10:36:50
Nu är min gamla Thorens återuppstånden igen.

Så här blev det:

- komplett injustering, fjädring, tonarm, nålvikt, antiskating osv
- chassit dämpat med Dynamat
- ny signalkabel Van Den Hul D502 med IXOS 201 RCA kontakter
- ny Sumiko Pearl pickup


Resultatet?

Har inget att jämföra med förutom hur den lät innan med den krokiga nålen på AT95:an, helt feljusterad tonarm osv. Efter att ha spelat igenom några gamla skivor (REM, John Cougar Mellancamp, Eldkvarn, Tanika Tikaram, Pink Floyd, Disneyland After Dark) så kan jag bara säga att jag är

ÖVERLYCKLIG

Jag upplever att ljudet är mycket mer detaljerat, ljudbilden större, mer dynamik, och så känns hela spelaren "renare", lugnare och tystare på något sätt. Rösterna sitter som en klippa mitt mellan högtalarna (utan att skorra...).

Har ingen annan spelare att jämföra med så i termer av "bang för bucks" vet jag ju inte om det blev bättre än att köpa en ny Project debut med AT95:a, men för mig var det iallafall och utan tvekan värt pengarna.

Nu skall det liras vinyl!!!

Än en gång, tack för hjälpen i denna och i PU-tråden!

MVH//Pär
PelleC Posted - 2007/03/21 : 06:57:38
Tack för hjälpen!

Mycket läsning att göra nu och sen lite meckande...

Som det känns så är det alltså värt att lägga lite energi på den gamla Thorens-raspen ändå...och en ny PU och nytt signalkablage kanske...har även ett par bra nätdelar över som kanske kan mata spelaren ist för den lilla orginalpucken...ska bli kul att höra effekterna av detta.

MVH//

PelleC Posted - 2007/03/20 : 17:29:14
Tack Bubble och DrBoar!

Hittade det jag sökte!

Nu skall det finjusteras!!

Vad behöver jag göra med min Thorens? Lite inställningar+ny rem+ny nål/PU samt ev byta ut orginal-signalkabeln. Sen är det ju en sån där liten väggpuck till strömförsörjning vilket man aksnek kan uppgradera också...

Summa summarum: Vad tror ni, blir det en mer välljudande spelare eller skall jag köpa en ny modern budgetspelare?

Är det en "dum" fråga? Jag har inte hållit på med vinyl på många år så jag vet inte vad som hänt, vad som gäller osv. Upplys mig gärna...

Men min tanke är att om Thorens duger som verk kanske jag tex kan köpa en betydligt dyrare/bättre PU än de som följer med dagens budgetspelare (ofta AT95?) vilket borde kunna vara fördelaktigt. Detta är som vanligt en smakfråga, men det är ju svårt att "låna hem och prova" först i detta fall. Så hoppas nån som "vet " kan bidra.

Tack på förhand,

MVH//

DrBoar Posted - 2007/03/20 : 17:05:23
http://www.theanalogdept.com/images/spp6_pics/TT%20manuals/Thorens/TD166_sv.pdf är den svenska manualen Även om den kallas för "TD166_sv Manual in English" på sidan ;)
Bubbel Posted - 2007/03/20 : 16:46:22
Ta en titt på denna sidan http://www.theanalogdept.com/ där finns det mesta om Thorens + tweak tips.

Anders
PelleC Posted - 2007/03/20 : 16:27:19
Creative Audio: Tack för tipset. Jag har dock redan försökt med den siten, men det enda svar jag fått är:

"Für dieses Modell sind keine Downloads verfügbar."

Vilket jag med mina förtvinade skoltyskakunskaper tolkar som "Här hittar du ingen hjälp, leta vidare"...

Försökte igen nu men ingen bättre lycka...

Någon som har en manual till TD166 i elektronisk form

MVH//
Creative Audio Posted - 2007/03/20 : 11:34:50
PelleC; har du kollat på:

http://www.thorens.com/de/thorens.index.php?id=de_650_0_

Mvh
Wolfgang
PelleC Posted - 2007/03/20 : 11:24:37
Tack för dina synpunkter DrBoar!

Jag har surfat runt lite och hittat en del matnyttigt om inställningar på Svalanders hemsida. Att ställa in den korrekt borde jag klara av...

Dock hittar jag ingenstans där jag kan ladda hem servicemanualen till min spelare. På Thorens sida saknas downloads för TD166 och likaså på Vinyl Engine. Har du eller nån annan nåt tips om var det kan finnas?

Men om jag förstår dig rätt så är det inte värt pengarna på att försöka uppgradera min TD166 ytterligare med tex nytt kablage, PU osv? Jag skulle få "bättre" ljud ur tex en ny omoddad Project Debut/Xpression eller liknande modern budgetspelare?

Ödmjuka funderingar från en ringrostig vinylare...

MVH//
DrBoar Posted - 2007/03/19 : 21:22:42
Att lämna bort verkar både dyrt och onödigt. Skaffa en ny pickup, AT 110 (500 pix). Drivningen i sidled är antiskatingen och behövs. Nåltrycket går också att ställa in själv. Mer borde inte behövas för att en Thorens skall gå 20 år till

Skall du leja bort att någon skall göra allt tweakande och trimmande utöver detta som att sätta in speedbox, dra om kablar etc så blr det knappast prisvärt.

Thorens verket är bra dess svagheter är ofta mindre bra pickuparmar och ibland armplattformar av sladdrig plast.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000