HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Matchning av PU och tonarm

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
boombox Posted - 2007/03/18 : 22:04:41
Läste detta på nätet
quote:
The tonearm will generally be the limiting factor in the performance of any cartridge. Thus superior performance can often be obtained by using an extremely good tonearm with a decent budget cartridge, rather than by using an average arm with a very good cartridge. The cartridge will simply overcome and excite the weaknesses of the tonearm, resulting in a far worse sound than if an inexpensive cartridge had been used with the same arm.


Ligger det något i det? Någon som kan kommentera?
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Nightpuma Posted - 2007/04/03 : 18:54:17
quote:
Det är korrekt med "drivverk", "tonarm" och "PU" även på svenska

Ordet "rekkefølge" har vi inte i svenskan, men vi skulle kunna importera det



Takk for svar Calle Jr

Asbjørn
calle_jr Posted - 2007/04/03 : 13:39:46

Det är korrekt med "drivverk", "tonarm" och "PU" även på svenska

Ordet "rekkefølge" har vi inte i svenskan, men vi skulle kunna importera det
Nightpuma Posted - 2007/04/02 : 00:43:33
Hei

Når det gjelder skivspelare, mener jeg det først og fremst viktig at matche drivverk, arm og PU til et hele der hver del får bidra med det beste. Det krever tolmodighet, kunnskap, gode ører og at ha mulighet til å få gode råd fra erfarne vinylfreaks. Man kan salvsagt finne løsninger der man kan sette en 30.000,- PU på en Rega P3 og få et mycket gott resultat, men man kan også erfare nettop det som sies i innledende artikkel.
Personlig ville jeg først funnet meg et godt drivverk(vet ikke hva det heter på svensk, kan ni hjelpa meg?) derefter en god tonarm, og så en PU. Det føles som den beste rekkefølge.

Mvh Asbjørn, København
24U Posted - 2007/03/25 : 21:31:49
På tal om det, kanske inte i denna avdelning... Nån som känner nån, som känner nån, som kanske har en SME serie II 3009R? Ett PM skulle höja pulsen...
24U Posted - 2007/03/25 : 19:37:53
Tror Bubbel har rätt. Tror också att verkets akustiska egenskaper eller snarare brist på dito, är mycket viktigt för att kratta manegen för övriga grejor på spelaren. Jämför Radiolagrets välkända Thorenare med akustisk dämpning. Därifrån kunde man sedan välja lite olika armar o puppor efter smak. Kan vara det jag hör nu där jag den roliga spelstil i 166'an mycket väl var resonanta beteenden, medans mina nya 320 har ett mycket svalare beteende. Tror den i grund och botten faktiskt är tystare akustiskt och mera riktig. Saknar dock mina gamla resonanser... rockade fett... *flin*
Bubbel Posted - 2007/03/25 : 00:15:03
quote:
Det som är först i kedjan är ju isf vinylen. Sedan kommer pickup, tonarmskabel, tonarm och sist verk. Eller?


Det är väl lager som tillsammans med tallriken är viktigast sedan där efter plinten.

Tonarm väljer man efter behag och puppa som matchar, kabel väljer man efter tycke och smak.

Ett välkonstruerat lager/tallrik tillsamans med plint gör att du får lågt rumble och svaj. Struntar man i detta har du en skivspelare som inte är så kul att lyssna på oavsett vad du har på tallriken eller tonarm-puppa.

Men det är min syn på det.

Anders
NtR Posted - 2007/03/24 : 22:18:21
Ja, det är väl ingen hemlighet för de som läst mina inlägg här på forumet tidigare att jag vurmar en del för Shures premium-puppor. Och där stämmer det där med matchning dåligt. Dels är slipningen (micro ridge) extremt fin, dels har shure en dämpborste som skall rädda framfarten över buckliga plattor. Den där dämpborsten gör också, enligt min erfarenhet, att matchningen med armen blir långt mindre kritisk än med andra puppor. Typiskt skall en Shure sitta i en lätt, spinkig, arm då den har väldigt mjuk upphängning, komplians. Jag har min VST V med nål från V15VxMR sittande i en Akitoarm på min LP12:a, och det funkar alldeles förträffligt. Jag är helt övertygad om att det är dämpborstens förtjänst. Den ser helt enkelt till att själva nålen slipper ta "smällen" från arm och buckliga skivor.

Gäller det däremot en styv MC-puppa så stämmer nog det där resonemanget med bättre arm-sämre puppa ganska bra.
24U Posted - 2007/03/22 : 03:21:26
Intressant tråd detta. Jag kanske sticker ut hakan nu som håller med inledande texten, men jag har precis bytt verk från Yhorens TD166 mkII till dito TD320. Har genom ett ödets nyck fått låna en VdH The Frog Gold och hade högtidsstunder då den satt på 166'an... Jodå, det går visst! VdH's puppor har en nästan kuslig komplians och är mycket väl lämpade för balsaträ-armar som TP11 (ger mig tusan på att den flyter i badet...). Nåväl, på med den på 320'an med TP16 och allt blev svart... Jag ger inte upp, det gör jag inte, men det var inget kul att höra hur det mesta dog. Typ sätta drosselfilter på nätet innan ett härkesteg från Krell... Så, nog tusan är arm/puppa-matchningen viktig. Sedan fick jag en lektion en kväll hur noga nåltryck osv är. Vid motviktsvridingar på knappt synbara nivåer ändrades klangbalans ordentligt. Se strecken på motvikten som en inledande "mellan-tummen-å-armbågen-inställning". Lyssna och ämdra sedan i små steg fram och tillbaka. För inbitna vinylrävar är detta självklart, men för många som fått rådet att ställa på högsta inom intervallet för då spårar det bäst; testa! Förvåningen lär inte dröja länge.
calle_jr Posted - 2007/03/19 : 22:58:17

Det som är först i kedjan är ju isf vinylen. Sedan kommer pickup, tonarmskabel, tonarm och sist verk. Eller?


lars Posted - 2007/03/19 : 21:05:48
Det är så Linn resonerar.
Viktigast skivspelare. Sen tonarm. Sen pickup.

Motiveringen är att fel som skapas tidigt i kedjan inte går att åtgärda senare i kedjan. Därför skall de bästa grejerna vara först.

Lite analogi med espressonördar där kvarnen är viktigare än espressobryggaren.
Zombie Posted - 2007/03/19 : 18:31:05
läste någonstans att potatismjöl i armröret gör underverk...
calle_jr Posted - 2007/03/18 : 23:48:41

OK, tycker du inte de tar i väl mycket? Jag uppgraderade pickup 4 eller 5 gånger innan jag märkte att tonarmen var begränsande. Det bevisar inte att det hade räckt om jag bytt tonarm i stället första gångerna, men jag är ganska säker att det är så.

Det jag tror boombox är ute efter är om han ska överväga byte av tonarm, och då tycker jag det beror på vilken puppa han ska använda. Den tonarm boombox har nu klarar en hel del. Kanske mer intressant att se över internkablage.

OT: Linn har något som de kallar för T-kable, vet ej prestanda, men den kanske kan vara nåt...


Bubbel Posted - 2007/03/18 : 23:13:08
Jag håller med om det som står i texten, jaja det kan låta konstigt men en tonarm av mycket god kvalitet låter puppan att jobba bättre oavsett puppans kvalitet. Aldrig tvärt om (nåja ingen regel utan undantag) en bättre puppa har alltid bättre upphängning tonarmens sämre uppbyggnad gör sig påmind.

Med andra ord de resonanser som uppstår när man spelar av skivan fortplantar sig i tonarmen har man då otur kan tonarmen agera högtalare eller andra konstiga fenomen uppstår.

Det bästa man kan göra om man skall köpa tonarm det är att fråga vad som rekommenderas till just den tonarmen, googla lite så får man reda på mycket.

Anders
calle_jr Posted - 2007/03/18 : 23:03:19

Jag har själv upplevt detta, men skulle inte ta i såå mycket som det skrivs i texten.

I min lilla värld beror det på hur pickupen är konstruerad för att avleda vibrationer till skal och tonarm. Om det är en energisk puppa som är byggd för bra tonarmar så är det viktigt. Ju bättre skal och tonarm är på att ta hand om vibrationerna från puppan, desto mindre felaktigheter när de omvandlas till en elektrisk signal.
B-200 Posted - 2007/03/18 : 22:28:46
var såg du detta? och i vilken sammanhang?

*nyfiken*

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000