HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 jord brumm

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
linkan_82 Posted - 2007/03/05 : 15:55:11
jag vet att detta ämne tagits upp tidigare men jag tar upp det igen utifrån mitt problem.

jag har en kenwood kd-650 med original arm och en audiotechnica mc30 pickup mitt försteg är ett rose rv23 förförsteg med inbyggt mm-riaa.
jag har dessutom en batteridriven stepup ortofon mc10.

elen kommer från en 3000va transformator som går vidare till ett strömfilter

det finns en slags jordskruv på baksidan av lp:n plus den som går med signalkabeln alltså två jord från lp:n dessa kopplade jag till jordskruven på försteget som jag misstänker att man ska göra eller???

jag har i allafall ett fruktansvärt jordbrumm.

jag har provat koppla ur den ena och den andra men inget hjälper men det hörs att det blir skillnad på brummet när man lägger av och an jordkablarna.

vad kan lösa mitt problem går det att jorda typ till element lr liknande eller kan man få tag på någon slags extern jordapparat lr någe liknande

tacksam för förslag
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
linkan_82 Posted - 2007/03/05 : 21:07:31
tackar för det ska prova men det verkar som att nätdelen i försteget är boven kan det vara så????? och det är endast när försteget är inställt på phono som det uppkommer på alla andra är det tyst
Comus Posted - 2007/03/05 : 20:25:48
Hej Linkan_82!

Med en Akito tonarm kontra Ortofon MC hade jag problem med brum, men när jag flyttade pickuppen så långt fram i fästet det gick upphörde det.

Vet nu inte om detta löser ditt problem men du efterlyste ju förslag

Mvh/
linkan_82 Posted - 2007/03/05 : 20:06:02
all hi fi går genom trafon
nelsson Posted - 2007/03/05 : 17:38:07
Det är inte så att ditt mc-steg eller kablarna mellan spelare och mc-steg eller själva spelaren befinner sig nära någon av dina nättransformatorer (tex slutstegets)?

Jag hade tidigare ett envetet brum som jag försökte jorda bort, det visade sig att det försvann när jag flyttade mc-steget 20 cm längre bort från slutsteget (de stod rakt ovanför varandra innan).
vemsom Posted - 2007/03/05 : 17:15:02
Går all hifi genom denna skiljetrafo (eller vad det är för trafo?)

(ps. det stavas jordbrum)
linkan_82 Posted - 2007/03/05 : 17:01:56
ja jag har ju som sagt både transformator och strömfilter
Stormen Posted - 2007/03/05 : 16:15:38
Nätaggregat till datorer kan skicka ut en hiskelig massa skit på jorden. Troligtvis inte det, men det var vad jag kom på nu. (förutsätter att du testad vad som står i de andra trådarna) Ibland kan man behöva titta på det från andra håll. Därav forumet

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000