HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 project motvikts fråga

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
balrog Posted - 2007/02/26 : 18:27:32
Har haft min project spelare ett tag nu och inte rört den nämnvärt utan bara spelat skivor.Enligt manualen så skall man ju sänka ner armen i mellan tallriken och armstödet.Sedan justera vikten tills armen planar ut...den skall alltså gå tillbaka till sitt ursprungsläge om man rör den upp eller ner.När jag försöker göra så tycker jag att armen blir väldigt "hoppig" och sladdrig....skall åxå nämna att anti-skating vikten är på....nån som kan ge ett bra svar
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
balrog Posted - 2007/02/27 : 19:11:04
Tack adagio......var precis det jag behövde veta
Adagio Posted - 2007/02/27 : 12:49:10
Jo, häkta av antiskaten, ta av pickupskydd så att pu+arm väger som vid spelning. Lägg armen mellan platta och stöd, svänger den uppåt, skruva innåt, svänger den nedåt skruva vikten bakåt/utåt.
Fortsätt med detta tills du uppnått jämvikt, dvs arm i våg. Nu har du en nollpunkt, lägg tillbaka armen i stödet. Håll fast själva motvikten och nollställ skalan, viktigt är att motvikten är still.
Nu är det bara att skruva på vikten innåt/framåt (skalan följer med) tills du fått det nåltryck som önskas, denna info följer med nålen.

Viktigt är även att du kollar antiskatingens upphängningsarms position. I manualen står det var den ska vara, man får böja lite försiktigt för att den ska få exakt rätt form och possition enl manualen, jag vill minnas att det är ca 38mm i X-axel och 37mm i Y, kolla även formen som i manualen går rakt till böjjen i vågrät sedan ska den enl manualen fortsätta rakt bakåt, det gör den inte vid leverans. Jag har böjt till min exakt efter manualens beskrivning, förbätringen var markant.

Du bör även kolla VTA, armen ska vara exakt i våg när du spelar skivor. Detta kollar du enklast genom att stlla protraktorn som följer med på kant på LPskivan och stödja den mot armen när pickuppen ligger på skivan, det är lätt att kolla på skalorna att armen är i våg annars får du lösgöra två st insekskruvar på baksidan av tuben som håller armen (den stora nyckeln). Håll i själva stolpen till armen när du lösgör annars faller den som en sten till bottenläget, höj eller sänk någon mm efter behov, dra åt och kolla igen och igen. Dra inte åt för hårt bara lite lagom tight.

Alla dessa justeringar skall göras när spelaren är urkopplad från nätet för att undvika att den startar under dessa kritiska moment, lycka till det tar några timmar att få allt perfekt men vilken skilnad.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000