HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hjälp mig att färga ljudet!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Comus Posted - 2007/02/18 : 11:14:46
Hej!

jag har insett att jag inte klarar mig utan tonkontroller när det gäller mitt vinylspelande.
Använder idag ett Nad 116 försteg vars MC-ingång trivs ypperligt tillsammans med min pickup "Ortofon MC 10 super 2", ljudet låter i mina öron ganska bra när jag lägger på en fint inspelad skiva.

Då jag har en rejäl skivsamling så är det ofrånkommligt att det tas fram sunkiga inspelningar då och då, på vissa tar basen överhanden och mullrar så att fönstren skakar och andra skulle behöva ett lyft i diskanten.

Detta leder till att jag mest spelar fina inspelningar nu för tiden och så vill jag inte ha det.

Så jag skulle vara glad om någon kunde tipsa mig om ett försteg alt integrerad förstärkare (med tonkontroller som fungerar bra och fjärrkontroll) parat med ett trevligt RIAA-steg (inbyggt eller externt).

Som ni förstår av de prylar jag har idag så kör jag budgetprylar och de slantar jag kan lägga ut rör sig i klassen 5 - 6 tusen.

Mvh / Comus


15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Zombie Posted - 2007/02/24 : 12:56:52
Bumlig bas kan man åtgärda genom att experimentera med möbler och högtalarpositioner eller med olika filter etc. Om högtalarna står inne i hörn eller väldigt nära en vägg, kan du ställa fram dom lite för att minska basen. Ta lite olika lyssningspositioner i rummet, sök upp ett ställe med lägre bas, kolla om du ka lyssna där (med avseende på möbleringen).
Quad 99 kan man hitta runt 4-5000, kolla runt hos quad-handlare, kanske står lite beggat ute. Det finns även några på ebay.co.uk
Försteget funkar säkert alldeles utmärkt med NAD.
Comus Posted - 2007/02/24 : 11:38:51
Hej Zombie!

quote:
man kan även sänka basen på samma sätt om det blir "bumligt"


Det är ett problem som verkligen finns hos mig, jag har aldrig några problem att följa basgången på en skiva (verkar ibland som om min stereo är drömmen för den som vill lära sig spela bas).

Quad 99 försteget ligger lite ovanför min budget, det bästa pris jag kunde hitta var 8900:- men med lite tur kanske det går att finna ett begagnat.

Undrar hur det trivs med mitt gamla Nad 2200 slutsteg? (kanske jag hädar nu )

Mvh /
Zombie Posted - 2007/02/22 : 08:51:14
Du kan läsa om Quads 99-serie här: http://www.quad-hifi.co.uk/ranges.php?sector_id=2&range_id=3

Jag änvänder tilten till att balansera ljudet på olika skivor, har för det mesta -1, dvs lite lyft bas, något sänkt diskant.
Det finns även ett fristående baslyft, som ökar basen efter 100 Hz, perfa för småhögtalare, man kan även sänka basen på samma sätt om det blir "bumligt".
De äldre Quadförstegen hade ett diskantfilter med tre olika brytfrekvenser och variabelt djup, kanonbra för repiga skivor. Det som finns kvar på 99 pre är ett relativt brant diskantfilter som skär vid 7 kHz, effektivt om det skrapar för mycket.

Jag använder numera Quads egen kabel, dels för att få funktionaliteten, dels för att den är balanserad och för att ljudet är neutralt.
Quads ljudkaraktär är mer åt det mjuka hållet. Är man vän av extrem upplösning, trouser-flapping bas etc. finns det bättre grejer. Däremot är de väldigt musikaliska. Knappast någon tillfällighet att Quad mest annonserar i musiktidskrifter än i hard core hifi-tidningar.

RIIA-steget i Quad 99 pre har tre olika känsligheter för MM och MC. Det är faktiskt ganska bra, läste någonstans att det i ljudkvalitet motsvarar 4000 kr standalone RIIA...jag är nöjd iallafall.

Så i korthet, jag kan rekommendera Quad 99 pre, Quad 99 CDP (med 6 digitala ingångar) eller CDS, och något av deras slutsteg. Enkelt, litet, inget kabelkladd. Du installerar och glömmer bort att de finns och lyssnar på dina skivor istället...
Mvh
t
Comus Posted - 2007/02/21 : 18:54:44
Tack och bock Edison för den lektionen, Quad låter så tufft så att man nästan vill ha en pga namnet.
Kör inte de med ett speciellt kablage mellan sina prylar?

Iroise, mmm Neon, det kom ut mycket fint där så vill du göra lite byten så hojta bara till (är lite svag för de mindre bolagens utgåvor).

Mvh /
edison Posted - 2007/02/21 : 10:47:49
"hur funkar en "tiltkontroll" i detta fall?"

Tiltkontrollen kan beskrivas som om du ser frekvenskurvan som en gungbräda sedd från sidan.
"Gångjärnet" är filtrets mittfrekvens, där inget händer alls.
När du vrider kontrollen (det är en ratt/ett vred) påverkas alla andra frekvenser, över och under mittfrekvensen, mer och mer allt längre ut mot yttersta ändarna av frekvensområdet/"brädan".

Är alltså inte tänkt (eller lämpligt) för att "vässa till" eller "softa ner" enstaka frekvenser, utan avser att få till själva balansen åt ena eller andra hållet.

(Möjligen kanske ett aningen större område än den 'exakta' mittfrekvensen blir opåverkat, men principen är som beskrivningen)

------------------------------------

Har vid noggrann lyssning märkt att mitt NAD 106 försteg tyvärr orsakar ett visst tapp i transparens mot om jag kör tex min CD & DVD direkt in i Edison 60, med sin passiva volymkontroll...

"Nån gång" 'ska' (= vill) jag ha ett fjärrstyrt (rör?)försteg som inte ställer till det...

Till dess kör jag bara LP, tunern samt /TV/Videoljudet genom NADen.

iroise Posted - 2007/02/19 : 18:36:59
Sånt respekterar jag, in it for the music. Själv försöker jag förena de båda intressena. Försöker också få vinylsamlingen mera rumsvänlig dvs inte så många dessutom är det många skivor t ex de som kom ut på Neon som jag gillade förr men som jag idag inte förstår vitsen med. Lycka till med hifi-resan.
Comus Posted - 2007/02/19 : 17:51:53
Här är man borta en dag och då händer det grejor, tack för svaren!

Iroise:
Jag har mest äldre skivor från 60-70-talet, spänner över Blues, garage,progg, psychedelia till den värsta krautrocken.
Försöker hitta så mycket jag kan i orginal och i vettigt skick men märker att det blir svårare och svårare.


gcs: Den såg trevlig ut men kanske lite väl mycket rattar för min smak, jag vet med mig att finns det rattar så är jag där och pillar i tid och otid, två är max för mig (pratar alltså tonkontroller och inget annat ).

Zombie: Jag sökte på Quad 99 men fick bara fram att det var ett mono-slutsteg för £549 och det blir dyrt för ett par, hur funkar en "tiltkontroll" i detta fall?

Poe: Jag gillar ljudet från mitt Nad 116 och om det gick skulle jag låta montera in ett par tonkontroller, synd att Nad har sån trist färg bara men mitt försteg är blankpolerat av den förra ägaren så det blänker så vackert.
Tror nog ändå att om jag skall köpa nytt att jag testar ett annat märke, jag kan behöva bli lite mer erfaren i Hifi-världen.

Mvh /





Poe Posted - 2007/02/19 : 13:23:24
Hej Comus,

Om du är nöjd med NAD-ljudet så varför inte förtsätta på det spåret? Det senaste NAD-försteget C162 har väl fortfarande tonkontroller? Har själv haft föregångaren C160 som jag var mycket nöjd med.
gcs Posted - 2007/02/19 : 10:04:29
quote:
tiltkontrollen i Quad 99 (34, 44, 66, 77 också) funkar bra
Ja men det är ändå inte samma division som ett parametrisktfilter med variabla Q-värde och frekvenser.
Zombie Posted - 2007/02/19 : 08:06:31
tiltkontrollen i Quad 99 (34, 44, 66, 77 också) funkar bra för att "färga" ljudet, rekommenderas
gcs Posted - 2007/02/18 : 21:21:00
Du kan ju läsa lite här:
http://www.behringer.com/PEQ2200/index.cfm?lang=ENG
Det finns också andra fabrikat och några är mycket dyra.
http://www.weiss.ch/eq1/eq1.html
Det är kanske inte så lätt att använda parametriskafilter men rätt hanterat så kan man få ut ett väldigt bra ljud.
iroise Posted - 2007/02/18 : 20:02:43
Jag har tidigare haft en nad integrerad och tror mig minnas att den gick mot det lite dova/mörka hållet. Cambridge får ju alltid fina betyg så det är kanske rätt annars kan du väl undersöka vad som finns att göra på högtalaresidan. Det parametriska filtret vet jag inte heller vad det är!? Vad gillar du att spela för musik. Jag har också en bra trave vinyl.
Comus Posted - 2007/02/18 : 19:32:49
Hej Iroise och Gcs samt tack för era svar.

Googlade lite efter "Behringer´s parametriska filter " då jag inte har en aning om vad det är men fick tyvärr dåligt med träffar, har du kanske någon länk jag kan följa?

Accuphase, det slår nog mitt Nad med hästlängder, synd att prisbilden blir åt fel håll.

Är tyvärr så funtad att varje gång jag skall köpa någon "dyrare" pryl så tänker jag, hmm undrar hur mycket bra vinyl jag kan få för denna summa :)

Att ljudet på en LP kan vara spinkigt gör mig egentligen inte så mycket, däremot murket dova inspelningar.

Har funderat på Cambridge 640A v.2 ihop med deras Riaa 640P, har ni lyssnat på dessa? Är dock lite orolig att stärkaren ska vara lite känslig för vissa högtalare.
gcs Posted - 2007/02/18 : 12:32:23
Det är ju vanligt att äldre skivor kan låta lite tunnt och med lite luddig diskant. Jag löser sånt med ett parametriskt filter från BSS eller ett digitalt parametriskt filter. Jag rekommenderar ett fyra eller fembands parametriskt filter helst i stereo men det går även med två mono filter. Det enda jag kan komma på är Behringer´s parametriska filter men som jag själv inte har provat.
iroise Posted - 2007/02/18 : 12:09:16
Jag har accuphase och det företaget har aldrig lämnat tonkontrollerna och jag tror att du kan få t ex en 210:a integrerad dessutom med något som kallas compensator vilket är någon sorts loudness, kanske får du hosta upp lite mer än 5-6 kanske 7-8-9 och då faller det kanske, men det är det enda jag känner till som kan svara på din fråga. Vad det gäller ljudet så har även jag problem med det och förutom att jag skall byta ut mitt musical fidelity riaa så brukar det vara så att de skivor i min samling som jag gillar mest inte har det bästa ljudet vilket resulterar i det du skriver att jag lyssnar på skivor med inspelning som passar mig men som kanske inte är det som jag helst lyssnar på. Jag löser det genom att ha olika preferenser vad gäller cd/Lp-lyssning dvs musikalitet/dynamik hos lp och högupplöst/luftigt ljud hos cd. Vissa cd/Lp kommer jag dock inte att behålla trots att jag gillar musiken eftersom det låter för skrikigt/vasst-cd och platt och basfattigt-lp. Kanske löser jag mitt problem med nytt riaa men misstänker starkt att det blir samma problem ändå.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000