T O P I C R E V I E W |
d.ma |
Posted - 2007/02/09 : 16:09:38 halloj,, har börjat andvända min vinylspelare efter många års vila! så jag undrar om det finns stora möjligheter att förbättra ljudet med en ny å dyrare pickup eller är det bättre att lägga slantarna på mer vinylskivor? [;) Det är en thorens 318 mk 2 med ortfon 530. saken är den att jag pysslat väldigt lite med att testa / lyssnat mellan olika spelare,,//////// mvh Daniel |
16 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Adagio |
Posted - 2007/10/18 : 22:33:45 Jag försöker logiskt analysera vad det är som gör vinyljudet så mycket roligare, det är verkligen svårt att sätta fingret på. En liknelse jag läst var att cdn är som film medans vinyl är som teater, cdn/filmen är en mer slipad produktion med mer effekter medans vinylen/teatern händer här och nu, människor av kött och blod. Jag vet inte men ju mer jag tänker på liknelsen så kanske den är rätt bra, jag är ju ingen van teaterbesökare men jag tycker det är betydligt mer känsla i en bra pjäs med teaterbesök än en bio även om filmen är mer effektsökande och kanske häftigare. Men det är ju inte det den här tråden handlar om så åter till pickuppernas värld. Jag skulle vilja veta vad ett byte från ACE till en ruby3 skulle generera för resultat nu när ACEn är det ända som är kvar sen mitt förra inlägg i den här tråden gjordes. Det är ju upplagt för en smasch nu(läs senare) när resten av vinylriggen är optimerad. |
Audionet |
Posted - 2007/10/17 : 20:15:32 Riktigt kul att du har fått en kick av vinylen. Det är extra roligt när det finns så mycket musik för relativt lite pengar att köpa. |
d.ma |
Posted - 2007/10/17 : 20:03:39 mmm helt rätt bernt,, håller med ,nu när vinylspelaren är i rullning igen låter cd verkligen konstgjord och "digital" jämfört mot vinylspelaren,, kanske min cd inte e nog bra?? men min gissning är att jag upptäckt skönheten med vinylen |
Bernt Jansson |
Posted - 2007/10/16 : 22:32:43 quote:
ACE "Halelujamoment" nu börjar förstå vad de där hardcore analogisterna snackar om, tidigare har jag faktiskt inte riktigt köpt snacket om att vinyl skulle vara bättre än de nya SACD och DVDAspelarna. Faktum är att jag aldrig trott på dessa heller eftersom Cdns potensial sällan utnytjas fullt ut och det låter förbannat bra med bra cd. Nu förstår jag vad vinyl handlar om och kommer helt klart uppgradera själva verket till en mer potent spelare.
Det känns igen! |
Zombie |
Posted - 2007/10/16 : 22:17:22 Välkommen ner i träsket. Sigur Ros specialbox anlände igår. Puhh, det sved... |
d.ma |
Posted - 2007/10/16 : 21:47:55 ny nål monterad och spelad några dagar,,, fn vilken skillnad det blev,, allt blev bättre,,,, på ALLA vis man kan beskriva ljud,,, å nästan allt knastrande försvann,,,,,,,, min kärlek till vinylen blomstrade upp igen,, Här ska köpas skivor,,,,,,,,, |
d.ma |
Posted - 2007/09/30 : 20:09:58 uppdaterar tråden,,,,,,,, efter lång tid är nu en ortofon 540 nål beställd,, leverans v41,, blev byte mest pga att min 530 verkar vara mkt sliten efter 16 år rädd att förstöra skivorna,,,så en klar förbättring är att vänta |
Adagio |
Posted - 2007/02/26 : 12:19:26 Har nyligen gjort en "resa" från ingen vinyl till en nybörjarspelare med en medföjande AT95E+en dos skivor. Resans sista steg har nu inkluderat några(3) byten av PU från AT95E till BenzMicro MCgold och nu senast till BenzMicro ACElow. Och jag kan bara konstatera att skilnaden är enorm. AT95E 395:- MC gold 2760:- ACE 4560:-
ATn öppnade dörren för intresset och det lät tillräckligt kul och bra för att höja intresset, "kul att kunna spela gamla favoriter på fest typ"
Mc gold, första haksläppet, "Aha det kan låta såhär bra" vissa skivor börjar nagga lite på cdspelarens kvaliteter, även om cd fortfarande låter bättre spelas ca 95% vinyl. ATn lät närmast trasig i jämförelse.
ACE "Halelujamoment" nu börjar förstå vad de där hardcore analogisterna snackar om, tidigare har jag faktiskt inte riktigt köpt snacket om att vinyl skulle vara bättre än de nya SACD och DVDAspelarna. Faktum är att jag aldrig trott på dessa heller eftersom Cdns potensial sällan utnytjas fullt ut och det låter förbannat bra med bra cd. Nu förstår jag vad vinyl handlar om och kommer helt klart uppgradera själva verket till en mer potent spelare.
Så, visst är det grym skilnad mellan olika PU, för att svara på din fråga. Det är enl mig numera meningslöst att lyssna på billigare PU, slöseri med tid när det finns så mycket bättre. |
Eref |
Posted - 2007/02/16 : 17:20:15 Tycker absolut det är värt att prova olika pickuper. Ortofon OM30 har låtit väldigt bra på nån av mina vinylspelare betydligt sämre på en annan t.ex. Ett par av mina favoritpuppor genom åren har på MMsidan varit Pickering XV/625E, en välljudande "workhorse" som kanske är svår att få tag på nuförtiden. På MCfronten är Denon DL-103 min favorit. Men visst betyder pickupen väldigt mycket så liten den är! |
Zombie |
Posted - 2007/02/16 : 08:16:20 Fjolliga tillbehör? Menar du LP-skivor? |
calle_jr |
Posted - 2007/02/15 : 23:28:16 Det är en otrolig potential i pickuper. Tyvärr måste man nästan säga, eftersom det kan bli hur dyrt som helst På en Thorens 318 tycker jag man kan sätta på en pickup för uppåt 5-6.000:- utan att det blir "overkill", om bara systemet i övrigt är i paritet. Men service av spelare och nyinställning är det första man bör göra.
quote: Såklart det är olika skillnader på skivor Pac, vet inte vad det har med frågan att göra bara
quote: med en ny å dyrare pickup eller är det bättre att lägga slantarna på mer vinylskivor?
|
DrBoar |
Posted - 2007/02/15 : 21:07:46 Efter högtalarna så är det pickupen som betyder mest för ljudet. Mycket mer än massa fjolliga tillbehör.... |
nin |
Posted - 2007/02/15 : 15:17:09 Såklart det är olika skillnader på skivor Pac, vet inte vad det har med frågan att göra bara |
Pac |
Posted - 2007/02/15 : 07:25:05 Precis som Nin säger så är det stora skillnader på pickuper. Men det är det å andra sidan på skivor också.
Vilken pickup du skall ha och hur du prioriterar dina pengar finns det bara en enda person som vet och det är du själv. Om du inte vet själv så ställ in pickupen ordentligt och langa vax tills du bestämt dig.
|
Zombie |
Posted - 2007/02/09 : 20:19:04 En Ortofon 530 motsvarar OM30, du kan uppgradera den till en 540 med Fritz Gyger-nål etc, den är i princip den bästa MM man kan får för pengarna. Har själv en OM40 och tycker den är bra, balanserad och väluppfostrad och neutral. Lägg pengarna på skivor istället... |
nin |
Posted - 2007/02/09 : 17:03:32 Pickuper och riaa kan klart påverkar ljudet. Gjordes ett rätt intressant test mellan massa pickuper och original masterbandet för ett antal år sedan och dom flesta låt rätt olika jämförelse mot mastern. Så visst påverkar dom. |
|
|