HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Batteridriven skivspelare!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
PeterE Posted - 2007/01/12 : 02:02:01
Då jag var på min usaresa så såg jag en bärbar skivspelare som gick på batteri & som har stöd för 33,45,78 varv.
Men har inte sett nån här i sverige.
Den har även så att man kan koppla in den på 12volt.
Priset tror jag låg på några 100 dollar om jag minns rätt.
Märket var nåt udda.
Vart osäker på spelarens ljudkvalite därför köpte jag ingen.
Undrar om nån har sett nån sån här spelare här i sverige.
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
nin Posted - 2007/01/25 : 17:06:16
Pickpen är ju inte den bästa och den extra tyngden, inga möjligheter att ställa in den mm gör att jag inte skulle använda den mer som en kul grej.
PeterE Posted - 2007/01/25 : 16:32:54
Nehe repar den skivorna kanske?
Är kanske som en cd spelare i bilen att den sliter lite extra på skivorna.
nin Posted - 2007/01/24 : 22:40:08
Jag har en Numark PT-1, köpte den för något år sedan. En kul liten sak, men man bör absolut inte spela sina finare skivor i den. Jag har köpt en kasse dubbleter som jag använder till denna. Haft den på resor (faktiskt lyssnat på den på tåget till sthlm och gbg flera gånger) och ute på sommaren i gräset. Men som sagt, inget att spela sina vanlig vinyler i.
PeterE Posted - 2007/01/24 : 19:22:58
Mjo såg det nu en sån där kanske man ska införskaffa för att ha i sommarstugan.
Boergars Posted - 2007/01/23 : 21:20:51
Övre länken är en svensk webshop...
PeterE Posted - 2007/01/23 : 16:26:02
Ser fin ut.
Men är det så att man måste beställa från utlandet för att få tag i en sån?
Man tycker ju nästan att den borde finnas i sverige också.
Boergars Posted - 2007/01/23 : 14:41:33
http://www.nrg.se/numark/pt01.htm


http://createdigitalmusic.com/2005/09/22/numarks-99-portable-turntable-torture-tested-in-the-burning-man-desert/
PeterE Posted - 2007/01/23 : 14:32:09
Jo det kanske kan vara så men finns det nån vanlig bärbar skivspelare här i sverige som man kan ha med sig?
Man ska kunna köra den på 12volt & även använda batterier.
Anledningen är att jag är lite sugen på att ha den i stugan & där har jag tyvär ingen ström.
Men jag brukar på hösten ha möjlighet till ett 12volts batteri för lampor så det vore bra med både &.
Är lite trött på att bara köra radio.
lennartj Posted - 2007/01/22 : 22:02:30
PeterE,
är det en komplett portabel skivspelare med förstärkare och högtalare du söker?
Som dessutom har rörförstärkare?
Och fungerar utan nätanslutning?

Då kan jag med rätt stor säkerhet säga att det inte finns. På 1950-60 -talen var de alltid nätanslutna, inte bara för problemet med anodspänning, som jag tidigare nämnt, utan för att man på den tiden inte kunde styra likströmsmotorer till tllräckligt exakt hastighet. Det var därför filmkameror och reportagebandspelare ända in på 1960-talet hade fjäderverk som drogs upp med vev, och de akustiska resegrammofonerna med sådana drivverk är ju välkända.
Grammofoner med inbyggd rörförstärkare och högtalare i samma låda, eller i locket var vanliga, men som sagt alltid nätanslutna (syrran hade en).
Möjligen kan någon rörentusiast ha byggt något i stil med det du söker för att bevisa att det är möjligt, mn jag är rätt säker på att något sådant aldrig har seriproducerats.
Antikt exempel (lägg märke till nätsladden i bakgrunden) http://www.grammophonclub.de/lib/images/Bild_143.jpg
ulfsan Posted - 2007/01/22 : 14:52:05
quote:
med rörförstärkare i
Är du säker på att du läst/hört rätt?

Handlar det kanske om inbyggd FÖRFÖRSTÄRKARE (dvs inbyggt RIAA)? Detta finns i en del skivspelare, nämligen....
PeterE Posted - 2007/01/22 : 14:48:36
Nej den där vare nog inga rör i men jag undrar om nån sett en bärbar skivspelare som går att köpa här i sverige.
Däremot så var den jag såg i usa lite klen i konstruktionen.
Men det skulle däremot vara kul om det fanns nån bärbar som går på batteri med rörförstärkare i.
Tänkte mer om nån visste av nån stadigare model som nån mer känd tillverkare gjort.
Tänkte på att om det är lite stadigare byggt så kanske den håller bättre lite synd att det bara är massa små plastlådor till skivspelare som är batteridrivna.
lennartj Posted - 2007/01/18 : 23:31:13
PeterE,
batteridriven med rörförstärkare???
Är du säker?
Jag har inte sett till 90 Volts anodbatterier på 40 år, och de var dyra och hade rätt hög självurladdning, har jag för mig.
I dagens läge skulle man väl bygga med växelriktare, transformera upp och likrikta igen för att få anodspänning?
PeterE Posted - 2007/01/12 : 19:12:21
Jo & farsan har haft en Philips bärbar gråfärgad men det här som jag pratar om är en ny maskin.
Var ju ganska klen i konstruktionen inbyggd högtalare & så vidare.
Vore kul med en batteridriven med inbyggd rörförstärkare.
BuffaloBengt Posted - 2007/01/12 : 10:31:49
Hade en orange sådan när jag var barb med högtalaren i locket lät väl sådär

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000