HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Thorens TD150mkII - reperation och underhåll

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
ByggareAndy Posted - 2007/01/11 : 21:19:57
Hej, min Far har tröttnat på sin gamla trotjänare efter att ha ägt den sedan den tillverkades i början av -70 talet. De senaste åren har den mest stått stilla och endast används ett fåtal gånger per år. Så jag tänkte att jag skulle ta hem den och titta över den för att sedan ha den som en del ianläggning. Eftersom mina kunskaper inom vinyl är ytterst begränsade tänkte jag be om hjälp och tips av er med erfarenhet när det gäller renovering och underhåll. Inhämtat information från google efter bästa förmåga bl.a. svalander. Även kollat igenom lite trådar på

http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewforum.php?f=17





Så här såg den ut när jag fick hem den.



Skivspelaren köptes in ihop med en Tandberg Huldra 9, om jag förstått det rätt så köpte Tandberg in Thorens skivspelare och satte på sin egen logga.



Närbild på tonarms infästingen, som synes behövs nya gummi bussningar.



Saknas vikt och arm till antiskatingen, tror jag.



Pickup och nål, orginal säkerligen.



Den "mindre tallriken" eller vad man kan kalla den för. Behövs något underhåll på denna del, olja smörjning, på kulan eller axeln?



Som synes, mycket damm samlas det under åren, vilken olja och var skall den appliceras?



Undersidan, satt nån tunn billig spånskiva, typ ikea baksida på möbler, har läst att många rekommenderar att den skall bytas ut mot plywood, är det inte bättre med MDF?



Skall motorn smörjas från detta hållet?

Många bilder och frågor, sammanfattning:

1. Nya gummi infästningar till tonarmen, var får man tag på dessa? Går det att anvånda nån form av små kabelgenomföringar i gummi eller o-ring?

2. Pick up och nål, förslag på var man köper dessa , behöver pick up:en bytas?

3. Ny rem? den ligger fortfarande ann mot motoraxel och drivhjul, känns ganska spenstig. Skall den behandlas med något mjukgörande medel för gummi?

4. Skivmattan i gummi är ganska grå och tråkig, vad göra? Går det att behandla den med samma typ av medel som används för gummi detaljer i bilar eller riskerar man ytan på skivorna får en beläggning och därmed drar åt sig damm?

5. Undersidan, MDF eller plywood.

6. Vikt och arm till antiskatingen, finns det något annat reservdelslager än på Thorens, någon som har beställt från dem?

7. Olja till motoraxel, vilken rekommenderar ni av följande?

Typ 36-692 på Biltema
Eller 18320 på kjell
Eller http://www.svalander.se/shoppen/hifimlo.htm
Eller http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V50&kat_bid=V50&dokid=5104559&katnr=2&katsektnr=1943

Den sista tycker jag verkar intressant, någon som känner till en återförsäljare i Skåne området?

8. Till sist, Tonarmen glappar lite lite, justerar man det genom att skruva in/ut den lilla skruven som finns i den stora? Eller glappar det alltid lite?

Tar gärna emot tips på vilka oljor som skall användas på de olika delarna och var de skall appliceras.

Vilka återförsäljare/reperatörer finns det i Malmö/Lund/Skåne området som kan tänkas ha reservdelar.

/Andy

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
ByggareAndy Posted - 2007/07/16 : 17:17:01
För ett tag sedan skickade en vänlig själ över den saknade delen av armen och vikten på låns. Har spelat på setupen några månader nu och är mer än nöjd.

Slutligen, en bild på armens infästning och delar plus en med pick-up och ny nål.




Tack än en gång för all info och hjälp, framförallt du som lånar ut dina delar.

/Andy

Zombie Posted - 2007/02/06 : 14:25:25
Finns en gök som säljer ut ett restlager med pickuper, testa Supex MM-pickuper, inte högst upplösning, men bra driv...
mace Posted - 2007/02/05 : 12:38:46
Du har PM!

M
ByggareAndy Posted - 2007/02/05 : 12:22:54
Tänkte bara berätta att nu körs det vinylskivor på kvällarna. Köpte in en orginal nål från Svalander. Som riaa steg använder jag det inbyggda som sitter förförstärkaren Nad 1020A.

Ljudet är helt ok, inget brum bara skön musik med lagom mycket knaster.

Än en gång tack för all hjälp.

/Andy
Bubbel Posted - 2007/02/02 : 20:39:29
quote:
Skivspelare är ju väldigt känsliga för brum, det är svaga signaler som ska förstärkas upp, och det är ju otroligt irriterande när det börjar brumma så fort man rör armen eller en kabel.


Jo jag vet har kämpat länge för att bli av med brum i min reservare men det visade sig att det är motorn som är bekymmert men det gör inte så mycket då den vilar mest .

Anders
bostrowskij Posted - 2007/01/20 : 02:06:43
Vill du komma billigare undan, välj då i så fall en originalnål ( runt 400 kr). De är i alla fall bättre än piratnålarna.
Beträffande tonarmsplattan i plast: tillverka en ny! Det är både snyggare och bättre och inte särskilt svårt. Den stora tonarmsplattan är ju en av poängerna med TD150 , man kan byta till i princip vilken 9-tums arm som helst. Plastplattan är ganska vek ( det finns f ö 150:or med träplatta original också), min egen td150 kom med en SME-arm monterad på plastplatta, och plattan hade gett efter för vikten och slagit sig ett par mm. Jag sågade till en ny platta av en bit 7mm laminatgolv. Styvt och lätt material, och den mjuka kärnan borde vara vibrationsdämpande ( inbillar jag mig i alla fall ).

Edit. Angående jordningen: Thorens jordade sina armar på det där viset och använde ena kanalens skärm för att ansluta till förstärkaren, ingen separat jordkabel. De finns de som anser det vara bättre att dra en separat kabel för att få bort eventuella störningar via jorden från signalvägen, och det kan nog vara riktigt. Å andra sidan så har alla Thorens jag ägt varit dödstysta i originalutförande, så de visste nog vad de gjorde. Skivspelare är ju väldigt känsliga för brum, det är svaga signaler som ska förstärkas upp, och det är ju otroligt irriterande när det börjar brumma så fort man rör armen eller en kabel.
Bubbel Posted - 2007/01/19 : 09:34:03
Andy jag tycker att du skall prova med en sådan nål du kommer att bli överaskad. Kostnaden är inte så stor som man kan tycka själv blit det till att betala runt 800:- med frakt för nålen. Jico har utvecklat den nålen så att den spelar på jungfrulig mark så att det skall bli mindre knaster och annat som stör. Jag PM'ar dig.

Anders
ByggareAndy Posted - 2007/01/18 : 15:58:08
bostrowskij, intressant läsning får se om jag följer råden, tyckte att det var i det dyraste laget.

Någon som hade koll på hur jorden i signal ledaren för den ena kanalen skall kopplas, se bild ovan.

/Andy

bostrowskij Posted - 2007/01/18 : 01:30:21
Andy,
Först av allt: jag har inte provat eller hört dessa JICO-nålar själv.
Jag har flera M75 och M91 pickuper, och jag har ett litet lager äldre USA-tillverkade nålar till dom. Dessa USA-nålar slutade tyvärr tillverkas på 80-talet, Shure flyttade tillverkningen till Mexico och kvaliteten sjönk.
Enligt flera andra Shure-ägare som testat JICO/SAS-nålarna så är dessa betydligt bättre än dagens Mexico-nålar och kanske t o m bättre än de äldre USA-nålarna. De dyrare JICO-nålarna med SAS-beteckningen ska hålla högre kvalitet, och har ett nålrör av boron.

Liten SHURE-guide:

Alla N75xx-nålar passar i M75-huset, och bokstavsbeteckningarna på slutet betyder följande:

G = Sfärisk slipning, nåltryck 0,75-1,5g
B = Sfärisk, 1,5-3g
C = Sfärisk, 3-5g
E = Elliptisk slipning, 0,75-1,5g
EC = Elliptisk, 3-5g
ED = Elliptisk, 0,75-1,5g, nude diamond
EJ = Elliptisk, 1,5-3g
HE = Hyperelliptisk slipning, 0,75-1,5g
3 = Sfärisk , 3-5g , grövre nål avsedd för 78-varvs stenkakor
6 = Sfärisk , 1,5-3g , 0,0006 tum radie på nål (äldre nål)
7 = Sfärisk , 1,5-3g , 0,0007 tum radie på nål (äldre nål)

Din M75MG levererades alltså som ny med en sfärisk nål för lågt nåltryck, men alla andra N75xx-nålar passar som sagt också. Jag tvivlar lite på att din nål är original, jag har för mig att G-nålarna hade ett grått plastgrepp med "SHURE" tryckt på framsidan, men jag kan ha fel. Den beige färgen på din nål tyder på att det är en B-nål, troligen pirat eftersom det inte står Shure på den.
Det finns en uppsjö av piratnålar av olika fabrikat till M75, i princip alla är usla så undvik dom som pesten.
Nå, vilken nål ska du välja då? Eftersom din TP13a-arm är förhållandevis tung, så skulle jag välja en nål med lite lägre komplians, dvs "styvare fjädring" som ska ha högre nåltryck, t ex en N75EJ
http://www.export-japan.com/marketing/stylus/product_info.php?cPath=18&products_id=1460

Lite kuriosa: När Shure lanserade sin smått legendariska V15/typ 3-pickup så "återanvände" man den äldre modellen V15/typ 2 genom att montera den i två andra plastskal, och döpte dom till M75 respektive M91. Ett smart sätt att sälja fler nålar till tre "olika" pickuper som är identiska invändigt...

ByggareAndy Posted - 2007/01/17 : 22:40:44
Oh va det kliade i fingrarna för en timme sedan. Hade satt ihop delarna och funktions kontrollerat skivspelaren. Började leta efter mina gamla LP skivor, efter en halvtimmes letande slog det mig att jag lånat ut mina skivor för några år sedan. Det får bli till helgen istället.

Har några frågor till:



Så här såg det ut när jag lödat loss ledarna från pick-up:en, skall inte båda signal ledarnas skärm jordas "stjärn"-jorden? Eller blir det risk för jordslinga då?



Nya gummibussningar, inköpta på Bejoken i Malmö, väldigt trevlig service och en fyndhörna som är rena mardrömmen för en DIY,are som har fallenhet för att samla på sig saker. Artikel Nr 310141, slut på lagret nu, men han sa att de skulle beställa in fler.



Den nya helhetsbilden, måste säga att jag gillar den stilrena designen



Det som återstår att göra (förutom provlyssning).

Skaffa en ny nål

bostrowskij:

Länken du gav mig, http://www.export-japan.com/marketing/stylus/sas.php, vilken av alla nålar rekommenderar du till en SHURE M75MG Type 2?

Bytade aldrig remmen verkar funka bra ändå.

Ställa in nåltrycket

Ersätta den saknade armen och vikten med något lämpligt, inte en aning hur det skall gå till ännu.

Prövade runout tiden enligt cittromans beskrivning, på måfå mellan 1 och 2 minuter, det får duga.

En varning, slabba inte med alkohol i närheten av den svarta plastytan under tonarmen, den löses upp och ytan blir flammig.

/Andy
cittroman Posted - 2007/01/14 : 13:37:57
Runouttid.
Rem av
Tallrik på.
Snurrar upp den i 33 1/3 varv och släpper + tar tid tills den stannat.
Har du ngn stroboskopskiva att lägga på spelaren?

Jag tycker du skall inhandla det kitet, ruskigt prisvärt och du får en betydligt bättre spelare.
ByggareAndy Posted - 2007/01/14 : 11:47:33
Tackar för all intressant information och länkarna.

Än så länge har jag bara plockat isär den och börjat damma av och tvätta diverse detaljer.

Köpte även in glycerol, samma sak som glycerin enligt apotekerskan, provade på undersidan av mattan men upplevde det som om ytan blev kladdig, det blev lätt fingeravtryck på den, tror jag avstår att behandla ovansidan. Skadar dock inte att ha hemma, har hört att det skall vara bra att till högtalar element där upphängningen till membranet är av gummi.

1 Liter Mobil1 0W-30 har också inhandlats för att smörja lagerhuset med.

Cittroman, när du mäter run out tiden, vilka förutsättningar sker det under. Rem av eller på? Endast den lilla tallriken på? Eller även den stora?

Verkar som kittet är billigt, bara oljan för min del kostade 200:-, kan iofs smörja upp några hundra spelare nu, kom förbi om ni behöver några cl.

Är det någon som har en skiss på armen som vikten skall hänga över? Eller någon som möjlighet att göra en enkel?

/Andy
cittroman Posted - 2007/01/13 : 20:43:39
Trevligt forum, man lär sig nya saker hela tiden.

quote:
tänk inte mer på det


Jag slutade att tänka när runout tiden ökade från 50 sek till över 3 min från 33 varv, då visste jag att jag var på rätt väg.

Nu väntar jag på delar från samma ställe till min TD 124 mkII.
Bubbel Posted - 2007/01/13 : 20:15:37
Det stämmer som du skriver freann att TD150 och TD125, Mk1 har samma axel. Men det kan uppstå fel när en kula vilar i axlen som det gör på dessa modeller lilla minsta smuts så fastnar kulan och roterar istället för axlen och då uppstår slitage som det är i botten på lagerhuset. Då är det bara att göra som du har gjort cittroman renovera lagret till det bättre.

quote:
Så min 125 mkI ska alltså ha en "grop" i brickan?


Ja från början är det tänkt så men Thorens ändrade i tillverkningen och plastbricka/konisk tapp blev vanligt förekommande. Ingen "grop" men en spegel i stället är ingen förlust så tänk inte mer på det.

Anders
cittroman Posted - 2007/01/13 : 12:55:23
Lite OT hoppas ByggareAndy inte misstycker?

125 mkII har väl en spetsig axel istället för kula.

Så min 125 mkI ska alltså ha en "grop" i brickan?
freann Posted - 2007/01/13 : 12:32:00
TD 150 KmI och II har samma lager som TD 125 MkI (ej MkII).

Rekommenderar varmt joel-td:s renoveringskit!
cittroman Posted - 2007/01/13 : 12:08:15
Bubbel det var intressant, trodde det var samma som 125:ans lager.
Kolla här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55012&SearchTerms=lagermeck
Bubbel Posted - 2007/01/12 : 21:58:18
quote:
Titta ner i lagerhuset så ser du att det med all sannolikhet bildats en grop i nylonbrickan i botten, man får högre friktion och möjligtvis lite rumble.


Jag skall göra ett förtydligande om lagerhuset på TD150. Det finns ingen nylonbricka i botten som det finns på andra modeller. Utan det är så här att i och med att kulan sitter på axlen så finns det en liten grop (körnslag) som kulan skall vila i på botten av lagerhuset. Då blir det så att axlen rotera på kulan dvs kulan skall vara stilla.
Plocka inte bort kulan den skall sitta där du förstör mässingsbrickan och du får inte ihop den igen.

Jag har själv en slaktad TD150 som skall bli en ny skivspelare och gjort en djupdykning i varje del som skall återanvändas. Att den blev slaktad beror på att den hade förvarats i fuktig miljö och blivit angripen av mögel och en del rost. Men i övrigt så är axel och motor i skick som ny. Har funderingar på att limma kulan och stoppa dit en spegel från den killen som cittroman hänvisar till. Lite OT men så blir det ibland.

Anders

edit: glömde en sak
bostrowskij Posted - 2007/01/12 : 21:07:43
Allt man behöver veta för att dra i gång en gammal Thorens, "Thorens overhaul guide":
http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3095

1. Tvivlar på att de behövs, prova utan. Finns två skolor här, en säger isolera mot tonarmsplattan ( gummibussning på), den andra säger koppla mot tonarmsplattan (gummibussning av ).
2. Pickupen är kanske världens vanligaste pickup, men den är förvånande bra med rätt nål. Bästa nålen finns här http://www.export-japan.com/marketing/stylus/sas.php , annars har Svalander originalnålar http://www.svalander.se/pickuper/stylus-n.htm
3. Kanske det mest kritiska. Remmen får inte vara för tight, då påverkar den fjädring och motor negativt. För lös, då hoppar den lätt av när du byter hastighet. Dessutom har vi här på forumet konstaterat att även tjockleken faktiskt har betydelse för hastigheten. Testa den befintliga remmen, tvätta den med tvål och vatten, tvätta anliggningsytor på motortrissa och skivtallrik med alkohol.
4. Tvätta med tvål och vatten, eller tillverka en ny av valfritt material, det finns massor av DIY-varianter på mattor, googla.
5. Att ta bor den helt är ett gammalt Linn-tweak, blir också lättare att snabbt komma åt att justera fjädringen ( se Kilgore's länkar hur det går till) , men man bör tänka på att man exponerar strömförande delar på undersidan. Särskilt att tänka på om man har barn.
6. Blir nog att tillverka själv.
7. Motoraxeln behöver normalt ej smörjas. Lager i tonarm ska absolut inte smörjas (drar till sig smuts). Mobil 1 eller annan syntetolja i tallrikslagret. Tjockare olja om lagret är slitet.
8. Går att justera men försiktighet gäller! Dra inte för hårt, det är lätt att förstöra lagret.
mace Posted - 2007/01/12 : 18:37:58
Då skall vi se...

Vikten är 1.30 gram, mätt på guldsmedens finaste digitalvåg

Den har formen av en cylinder, 6 mm dia och 6.8 hög. Tråden är 56 mm lång.

2.5 mm hål i botten så att tråden med "stop" på kan föras in. I toppen är det ett 0.6-0.8 hål för tråden. Tråden är cirka 0.02 mm tjock.

Välsorterad fiskeaffär!?!

M
cittroman Posted - 2007/01/12 : 16:17:53
Jag kan verkligen rekomendera hans renoveringsprylar.

http://search.ebay.com/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ25QQsassZjoelQ2dtdQQssPageNameZSTRKQ3aMEFSQ3aMESOI

Han har jobbat med Thorens så han har kunskaper.
Titta på kitet till TD 125/150.
Ruskigt bra priser.

Titta ner i lagerhuset så ser du att det med all sannolikhet bildats en grop i nylonbrickan i botten, man får högre friktion och möjligtvis lite rumble.

Tobbe_L Posted - 2007/01/12 : 14:57:05
Du har inget kullager utan det är ett glidlager.
Kulan o botten av axeln fungerar som axiallager.
Tror inte att axeln är ihålig, det är den inte på mina Thorens 166:or.
Men på de ser axeln lite annorluda ut, dock ser det ut som att det är likadana lagerhus.

2/3 delar med olja låter mycket men det kanske behövs.
Du lär få torka borde en hel del..


ByggareAndy Posted - 2007/01/12 : 13:56:19
Hej, tack för all hjälp, uppskattas

quote:
Vågen är inte så känslig, men jag kan gå till en guldsmed i morgon och få den vägd om Du vill.


Mycket gärna, kan vara bra att veta vikten, ifall jag behöver göra en egen.

Hmm, det här med oljning och smörjning, känner mig som en fullständig idiot:

Om vi börjar med axel och lagerhus,

1. Torka av och gör rent lagret, nu kan jag vara helt fel ute men gissar på lagret är den lilla kulan i ändan på axeln(När jag hör/läser ordet kullager tänker jag på SKF kullager som isåfall sitter i lagerhuset).
1.a Om det nu är kulan som sitter på axeln, går den att plocka ut? Är axeln ihålig och är det därför som man skall fylla på med 2/3 olja i vevhuset och snurra ner axeln så att oljan kan pressas in i axeln under lagom tryck. Vad använder jag för att göra rent vevhus och den eventuella insidan på axeln? Något mjukt som inte luddar? Tips isåfall.
1.b Om det nu är ett skf kullager, hur kommer jag åt det?

2. Olja till motoraxeln:

Var skall den appliceras och vilken typ av olja rekommenderas(harts och syrafri)? Skall motoraxeln plockas isär och göras ren?


/Andy


Kilgore Posted - 2007/01/12 : 09:14:12
Tjena Andy!

Renovera Thorens låter kul :)

Här är länk till manual
http://www.theanalogdept.com/images/spp6_pics/TT%20manuals/Thorens/TD150MKII_manual/Thorens%20TD150mkII.pdf

En egen sida för TD150
http://www.theanalogdept.com/td150_dept.htm

Tweaking a TD150
http://www.theanalogdept.com/user510's_td150_mkii.htm

Inside
http://www.theanalogdept.com/td150mkii_inside.htm

Ser fram emot att snacka Thorens med dig Andy, har själve en lite nyare variant, en TD316 som skulle behöva lite kärlek :)
mace Posted - 2007/01/11 : 22:55:34
Vågen är inte så känslig, men jag kan gå till en guldsmed i morgon och få den vägd om Du vill.
Jäkligt trevlig spelare direkt ur malpåsen tycker jag. Köpte en på auktion. Vikt från bubbel och ställde in nåltrycket =

Var snäll mot den, det är den värd

M

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000