T O P I C R E V I E W |
jerico |
Posted - 2007/01/04 : 17:52:35 Efter att ha läst http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57137 Så dök det upp en tanke i mitt huvud...
Jag har en direkt driven snurr... Om jag letar upp en likadan talrik och stoppar den i en svarv och fimpar bort allt utanför "navet" på den så att jag bara har kvar magnet delen. Då har jag inte så stor yta av talriken mot skivan och med lite pilli fnul så kan jag nog minska ner det yterligare. Alternativet är att man riggar den i en "intergrex" (en svarv man kan fräsa i) och gör en stjärna av talriken. Det finns ju ett par olika "skolor" i hur en talrik ska vara men det är ju inte en exakt vetenskap det här vi sysslar med.
Så vad tror ni om det? Få ner kontakt ytan till ett minimum så bara "labeln" ligger på en talrik. Skivan borde ju klara av att hålla upp nålen tycker jag. Om man nu inte spelar en riktigt tunn skiva som viker sig när man håller den på mitten.
Ideer någon? |
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
jerico |
Posted - 2007/01/05 : 13:04:10 Njaaaa jag var nog mer inne på att minska ner massan i talriken. Vill inte höjja upp skivan nått eftersom då blir det fel vinkel för puppan. Tar jag bort gummimattan så sjunger talriken som en kyrkklocka. Men det borde ju som sagt finnas ett par talrikar någonstans. (hoppas att bror har en) Sedan är det ju bara att släpa ner den till jobbet och få den fixad. Jag vill ju inte ge mig på orginaltalriken om det inte funkar så står jag ju utan och det VÄGRAR jag. Menar hur skulle jag stå ut utan min dagliga dos av vinyl?
Tanken är att ha kork under etiketten sedan. Vill bli av med "klockspelet" och få ner massan.
Man lär sig inget om man inte ger sig på endel idiot saker eller hur? |
time |
Posted - 2007/01/05 : 12:16:18 Ronnie är ju en listig kille ! En korkbit så stor som etiketten borde funka, att man inte tänkte så långt... |
denada |
Posted - 2007/01/05 : 09:26:34 hmmmm kära bror... Jag tror att jag har en talrik liggande. Jag ska titta lite. Det är inte till exakt den spelaren du har men det är en väldigt likadan konstruktion och jag tror inte att de hade 1000 olika talrikar till sina spelare... |
Ronnie_Ericsson |
Posted - 2007/01/05 : 02:06:00 du kan ju lägga nåt under etiketten bara, om du vill ta bort den direkta kontakten mellan skivan och tallrik. |
mace |
Posted - 2007/01/05 : 00:53:56 Låna denna av mig så kan du prova
http://gallery.audioasylum.com/cgi/gi.mpl?u=11744&f=Sony_PS-Q3.jpg_
M
|
time |
Posted - 2007/01/04 : 22:59:17 Hmm, lite samma problematik som kommer med skivmattan som jag babblar om i en annan tråd. Jag har haft en Oracle med skruv"puck" men det lät faktiskt lite öppnare när man inte skruvade fast skivan. Jag pratar om små skillnader men de fanns där. Jag har testat en del mattor/ pluppar för att komma undan rumblet i en Thorens TD-124 men det blev ingen större skillnad så just de frekvenserna tog sig nog in genom mittappen ? Man kan ju knacka på skivan med pekfingret och lätt konstatera att man får olika ljud med olika mattor eller med eller utan tallrik så resultatet måste ju bli olika det med ? |
time |
Posted - 2007/01/04 : 22:41:50 Nja, även om nu din spelare funkar så får du inget stöd och skivan kommer antagligen att wobbla en hel del. Min Technics står bara och rycker utan sin tunga tallrik så prova först ! Transcriptor tex hade en minimal anläggning mot skivan men den är väl inte direkt känd för välljudet ? EMT:s senare spelare har en mycket lätt tallrik och det har tydligen sina fördelar vid direktdrift men jag kommer inte ihåg varför |