T O P I C R E V I E W |
Leif Eriksson |
Posted - 2007/01/04 : 11:26:44 Är det någon här på forumet som vet några bra siter, där man kan hitta bilder på skivetiketter i olika generationer, från skivbolagen. |
8 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
iroise |
Posted - 2007/01/04 : 18:07:20 Kände inte till sidan men gör nu och detta är ju allt som behövs. |
eliot |
Posted - 2007/01/04 : 15:05:12 Jag vet inte om ni känner till The Record Label Gallery som det finns en tråd om på Steve Hoffmans forum där de ger lösenord mm för att komma in:
http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=65268
Mvh, Eliot
PS: Klicka på Protected Gallery och ange lösenordet: labels
|
iroise |
Posted - 2007/01/04 : 14:35:10 Superbra den gillade jag också. Lärde mig direkt att det finns 11 Neon jag skrev 7 häromdagen i någon tråd här på forumet. Ja Eliot du är suverän på labels och jag följer alltid det du skriver. Bra att du startade denna tråd Leif. |
Leif Eriksson |
Posted - 2007/01/04 : 14:26:20 Eliot! Din genpmgång av Decca är unik, jag ser fram emot del 2. Jag har hittat ett par länkar som jag har funnit anvädbara för 60 och 70 tal, framför allt, rock och pop. http://www.celononcelo.com/labels.html http://www.my-generation.org.uk/labels.htm |
iroise |
Posted - 2007/01/04 : 14:24:45 Jag vet att du har goldmine men vet du också om att det finns goldmine speciellt för jazz och en blues osv. Som vanligt vet jag minst om klassiskt Men det skall bli ändring då jag anmält mig till en operaklubb och dessa börjar alltid med ett föredrag om handling, vem som skrivigt verket i vilken tid mm mm samt bra utgivningar på cd/vinyl. Så jag hoppas själv lära mera på detta sätt. |
eliot |
Posted - 2007/01/04 : 13:13:56 Det finns en hel del på nätet men då får man söka på speciella artister. Min kunskap ligger inom klassisk musik och jazz och där är förekommer en mindre variation av etiketterna än inom populärmusik som i mitt tycke är mycket svårare att greppa
Ungraren Peter Fülöp började 1998 ge ut en sammanställning av vinyl lables, sin s.k. Labelography för klassiska skivor:
quote: In 1998, Mikrokosmos Company published the first volume of the classical record label collection under the name Labelography. This was a big step to develop a standard for the classical records. We are planning to add about 200 new labels to this collection every year. For more details please click to MIKROKOSMOS LABELOGRAPHY. The Labelography is part of our main goal to inform you the best about any recording. This is the reason indicating the recording date (when it is important and known), matrix numbers at the 78 rpm records, stamper numbers at the audiophile records, etc.
Denna Labelography används flitigt på ebay och gör att missförstånden minskar om alla vet vad som menas med t.ex. RCA Living Stereo UR1:
- Tyvärr är hans Labelography mycket dyr i inköp
Ron Penndorf har även han labelography om Bluenote, Columbia, London, Mercury och RCA Victor => se hans innehållsförteckning
När det gäller Decca så finns den i särklass mest uttömmande redogörelsen på Euphonia men jag skulle tippa på att den innehåller mer än vad du nödvändigtvis vill veta Vinylskolan, del 1: Decca
En kortfattad version tillsammans med redogörelser för RCA, Mercury, EMI (HMV + Columbia), Capitol, Philips, Angel... kommer någon gång nu på våren....
Mvh, Eliot |
Leif Eriksson |
Posted - 2007/01/04 : 12:02:39 Jag har Record Collector och Goldmine, men jag kan tänka mig att det finns mer på nätet. |
iroise |
Posted - 2007/01/04 : 11:40:41 Inga siter men däremot böcker, värderingsguider. Goldmine (us-labels) o Record collector (Uk-labels) jag köper mina varje år på Stenwalls i malmö och på nätet är det Ad-libris som har dem. I dessa böcker finns sidor som behandlar labels och deras utseende och hur de har förändrats genom åren. Svenska labelsböcker är svårare jag känner endast till två som är mycket bra, dels stora popboken samt Ep-boken tyvärr är båda utgångna men brukar auktioneras ut Tradera dock till höga priser. Finns säkert flera böcker i ämnet men detta är vad jag känner till. |