T O P I C R E V I E W |
B-200 |
Posted - 2007/01/03 : 16:29:03 Tjena har en rega p25 och undrar kan jag använda en skivpuck eller skivklämma till min Rega p25?
Resonemang kring skivpuck:
Orkar motorn med det och samtidigt om man använder skivpucken saktar inte den ner antalet rotationer som skivtallriken gör pga ökad vikt som en skivpuck medför?
Resonemang kring skivklämma:
kanske en skivklämma var lite smartare Såg att Clearaudio har sin "clever clamp". 315 grams tryck från en liten plastbit. Undrar om någon sett den i malmö hållet? den verkar mest intressant så man ej förstör lager osv.
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Per |
Posted - 2007/01/08 : 11:01:14 Mickelklämman funkar nog fint också. Den är dessutom lite snyggare än nagaokan. |
Kilgore |
Posted - 2007/01/05 : 11:19:33 Hej Per,
Ja det stämmer TD3001 är fjäderupphängd. Du har nog rät att Clearaudio kanske är krånglig att fästa på en fjäderupphängd spelare Nagaoka tillverkas inte längre, Svalander har slut :( Han säljer dock ovan nämnda Michell klämma, den kanske kan funka. |
MatsT |
Posted - 2007/01/04 : 17:15:35 Jag tycker det är lite fel benämningar på sakerna här.
Jag har själv en "skivpuck" och den ser ut som en ishockeypuck ungefär men är lite mindre. Den är lätt och fungerar som en klämma genom att ett hål i mitten trycks fast på centerpinnen och fastnar eftersom hålet är trångt.
Det som kallas "skivpuck" i den här tråden verkar snarare vara en "centervikt" som fungerar genom att med hög massa trycka ned skivan mot tallriken.
Riktiga benämningar är viktigt för god förståelse...
|
PG Jeppsson |
Posted - 2007/01/04 : 16:42:55 Mickethbike, det var ju en extrem lösning, men kopplingen till verket kvarstår ser jag........ |
Per |
Posted - 2007/01/04 : 16:27:55 TD3001 har väl fjädrad upphängning (?) så en lätt klämma är att föredra. Däremot tror jag att ClearAudioklämman kan vara lite trixig att klämma fast just med tanke på att verket är fjädrande. Det finns en lättviktsklämma från nagaoka som funkar smidigt också. Tror den finns att köpa hos svalander. |
B-200 |
Posted - 2007/01/04 : 15:29:48 du det låter perfekt för mig Kilgore.
|
Kilgore |
Posted - 2007/01/04 : 14:16:56 Jag hoppas det är OK att jag frågar er vinylkunniga om denna Clearaudio Cleverclamp kan vara ngt för Thorens gamla skivspelare? Eller tips på annan klämma som kan vara intressant Vet inte hur tung puck klämma lagerna på Thorens TD300-serie och Thorens TD3001 är dimensionerade för.
asimov66: JAg hoppas det är OK att jag frågar i din tråd :) vi kanske kan beställa tillsammans om det skulle visa sig att Cleverclamp är de klämmor vi bör prova, ska även fråga Calle vad han säger :) |
B-200 |
Posted - 2007/01/04 : 14:02:30 Precis min tanke Per, eftersom just lagret är så klent. |
Per |
Posted - 2007/01/04 : 13:25:20 @asimov Jag föreslår att du köper en ClearAudio SmartClamp. Dess ringa massa och smidiga handhavande gör den perfekt för din grammfon eftersom varken P5 eller nån annan rega har lager som är dimensionerade för en tung puck. Vad man kan förvänta sig för resultat är svårt att sia om. För mig är det beroende på vilken skiva jag spelar som avgör jag tycker det låter bättre eller sämre med eller utan puck. |
B-200 |
Posted - 2007/01/04 : 12:18:15 Kilgore: nej det har jag ju faktiskt inte gjort ! (borde ju faktiskt börja med det iofs) |
Kilgore |
Posted - 2007/01/04 : 10:35:03 Till Skivspelare med fastplint där lager o motor klarar av skivpuck kan man använda sådan, men på Skivspelare med fjädrad upphängning såsom gamla Thorens o Linn LP12:or så är nog en lättare skivklämma att föredra.
Jag har tyvärr inte själv prövapå min Thorens, men blev sugen på denna http://www.akkelisaudio.com/michell.htm Michell Engineering bygger nämligen oxå skivspelare med flytande upphängning (utom Technodec) Ska nog köpa en och prova :)
Till Rega P25 kan du nog prova antingen klämma eller puck.
asimov66: Har du frågat Calle på Ljudprodukter vad han anser? |
magnus1967 |
Posted - 2007/01/04 : 07:36:50 Ok,jag ska testa lite mera med min SME 20 skivpuck. Vad jag har hört av dom som varit med ett tag och vad jag hör själv så är skivpucken inte nödvändig. Smaken är som baken,delad och våra öron uppfattar musik olika. |
MatsT |
Posted - 2007/01/04 : 06:48:33 quote: Den jag har,använder jag nästan alldrig för den tillför ingenting,tycker jag.
En skivpuck tillför ingenting, den tar bort. Kanske är det därför en del gillar ljudet bättre utan puck? Det som tas bort är resonanser i själva skivan som skapas av dels pickupen och dels av akustisk återkoppling.
Rent teoretiskt skall allting mellan nålen och armens infästning vara helt styvt och resonansfritt. Detta gäller både i själva armen och i spelaren, min erfarenhet är att en skivpuck är helt nödvändig. |
magnus1967 |
Posted - 2007/01/04 : 04:08:39 Enda gången som jag använder skivklämma/puck är om skivan är skev, i 99 fall av 100 så klarar jag mig mycket bra utan.
Den jag har,använder jag nästan alldrig för den tillför ingenting,tycker jag.
|
Bubbel |
Posted - 2007/01/04 : 02:05:32 Jag har provat olika sorter av skivklämmor/puckar visst får man för sig att de gör nytta men efter ett tag när man har använt dem så provar man utan och upptäcker att ljudet blir mycket mer öppet och njutbart.
Det som händer (tror jag) är att skivspelarens Rumble fortplantar sig ut i skivan när man använder skivklämma/puck och då tas detta upp av puppan och man får störningar i hela frekvensområden. Isolerar man skivan från skivspelaren så får puppan en (nästan) rumble fri miljö att jobba i.
Nä aldrig mer en skivklämma/puck på mina skivspelare för jag anser att de är ett satans otyg ;).
Det skulle vara kul om man kunde spela en skiva helt fritt snurrande utan plint precis som P-G föreslår.
(Rumble är mekaniska resonanser som uppstår när lager och axel roterar samt motorns vibrationer.)
Anders |
B-200 |
Posted - 2007/01/04 : 00:25:40 ...jag vet iroise jag vaktar samlingen som en hök...
mikethebike: första gången jag sett en skivspelare utan tallrik (den enda liknelsen är som en bil utan hjul) kul att vara lite avantgarde så där och strunta i tallriken undrar hur den funkar bara? |
mikethebike |
Posted - 2007/01/04 : 00:15:30 Per-G, då blir du nog intresserad av denna ...
... en Meitner AT2. Han (Ed Meitner) ville inte ens ha en skivtallrik, så övertygad var han.
Själv fortsätter jag att använda klämman på min Orbe |
iroise |
Posted - 2007/01/04 : 00:04:05 Håller med, mycket kul med olika aspekter/smak, det är ju en anledning att skriva överhuvudtaget. Inköpet av ny spelare gav mitt vinylspelande en bra nystart, det har legat i träda en längre tid pga av lathet och även för att jag gillar cd-formatet dvs ljudet. Men det ena skall inte utesluta det andra. En sak jag kommit på är att ljudet aldrig blir bättre än svagaste länken i kedjan. Vissa Lp/cd har ett ljud jag inte står ut med. Inspelningen är mycket viktig. Så jag skall metodiskt spela igenom mina vinyler/cd:s och de som inte håller måttet skall ut. Även dubletter skall ut bl a har jag 5!! ex av Beatles vita album och 3!! Av Stones Let it bleed. |
PG Jeppsson |
Posted - 2007/01/03 : 23:50:43 irose, du har rätt inställning, testa och hör.
Som sagt, jag har inte rätt alltid, tror för det mesta, men det är kul att diskutera sådana här saker. |
iroise |
Posted - 2007/01/03 : 23:34:47 Minimal/maximal återkoppling, det blir för min del att lyssna sig fram. |
PG Jeppsson |
Posted - 2007/01/03 : 23:27:53 Jerico, det är min filosofi . Vilket system
Vill inte påstå att jag har rätt vad det gäller kopplingen till skivtallriken, men jag tror att minimal återkoppling till det mekaniska på vinylavläsaren är till godo för ljudet.
|
iroise |
Posted - 2007/01/03 : 23:10:26 Klämman är ju vettig i pris så det påverkar väl inte konkursen så mycket Skivor som inte ligger så pass platt att de går att spela på bra sätt åker ut. |
jerico |
Posted - 2007/01/03 : 23:08:16 Per-G: Titta lite på UDs vinyl spelare. Där ligger skivan bara på små gummi "pluppar" och är frihängande i övrigt. Låter gott gör den oxå.
Hans system tråd...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071 |
PG Jeppsson |
Posted - 2007/01/03 : 23:05:27 Assimov, det är bara att testa själv, vad jag tror, stämmer (tyvärr) inte alltid.
Men det är kul att diskutera principerna |
B-200 |
Posted - 2007/01/03 : 22:56:33 håller med fullt på K.I.S.S. teorin brukar lösa sig i alla situationer.
men en skivklämma borde funka (men plast är sugen på att tweaka den med en alu version) |