HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hjälp med Harman Kardon Rabco ST 7

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
geldis Posted - 2006/12/07 : 08:28:51
Hej!

Jag har kommit över en Harman Kardon med Rabco ST 7 tangentalarm. Spelaren är från slutet av sjuttiotalet. Den är i fint skick och det hela ser ut att fungera.

Jag har gått igenom den och har för avsikt att spela på den vid sidan av min Michell SE.

Jag förstår att det som tillbehör fanns en pickup-monteringsmall som underlättar monteringen av pickupen för att få armen att fungera optimalt.
Min fråga är, vet någon här var man kan få tag i en sådan eller finns en sådan mall att låna ut?


mvh
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Strata Posted - 2011/03/26 : 17:14:08
Hej, hur låter spelaren, finns det någon tyngd i ljudet, klarhet, bas? Michael
geldis Posted - 2006/12/08 : 23:13:32
Efter att lagt all tid denna veckan efter jobbet fram till midnatt står den och spelar för fullt. Håller hastigheten exakt, fungerar hur bra som helst.
Vill främst tacka Gus för reservdelar och sedan för de tips jag fick i tråden när det gäller armens inställning.
Med repad skiva, linjal, ögommått (öron inte minst) och rutat papper kommer man långt inom vinylsvängen. Inte lika lätt med CD-spelare. :-)
mvh

ps. skulle fortfarande vilja komma över en sån där "plastmanick", det skulle underlätta mycket.
geldis Posted - 2006/12/07 : 16:49:36
Tack för tipset med att repa en skiva och då vinkelrätt. Smart! Finns gott om plattor att offra och att hitta VTA med hjälp av MS Paint är värdefullt. Grundinställningen är ju att armen skall vara pararell med skivan och det går ju att syfta med lite hjälp.
Sedan får man demontera pickupen och lägga in "spacer" och prova på nytt.

Gus!
Roligt att du känner denna spelare. Just gummihjulet har jag lyckats byta ut mot en O-ring. Skall bli spännande och se om det fungerar.

mvh
gcs Posted - 2006/12/07 : 16:10:13
Jag har ingen spelare men väl ett par Rabco armar typ SL8E. Jag har haft en tanke att modifiera armarna så att dom blir helt tysta.
Gus Posted - 2006/12/07 : 15:50:36
Det råkar vara så att jag har två st.sådana där spelare.
En är i drift,den andra kommer nog aldrig mera att spela någon skiva.
Felet med den är att "gummiringen" på drivhjulet till tonarmen har släppt och lindat upp sig runt valsen som driver tonarmsekipaget.
Mystiskt material i den där "gummiringen",
verkar förstöra sig självt och bli lite "klistrigt" med åren.
Det var samma sak med båda spelarna,en renoverade jag med mycken möda och stort besvär.
Krångligt var det minst sagt.
Hastigheten på armen är ett elände att få rätt,brukar ta några timmars spelning innan man hittat rätt.
Sedan brukar det gå att spela flera Lp-sidor innan den ändrar sig igen och så får man börja om med justerandet,kanske bara mitt exemplar som beter sig på detta viset bara för att visa vem som bestämmer.
Dess ljudande egenskaper kan jag inte uttala mig om eftersom jag aldrig lyckats få till den där optimala inställningen.
Ett roligt mekano är det i alla fall.
Visst ja,någon mall har inte jag heller.
Några remmar och färgade glödlampor finns det om så skulle vara.
Ett drivhjul till armen finns också men det börjar åldras och känns
klibbigt så statusen på det är nog inte så bra.
Ronnie_Ericsson Posted - 2006/12/07 : 15:45:08
Geldis: ta det här med en nypa salt eftersom jag inte vet exakt hur Rabco-armen är byggd, men såhär borde du kunna göra:

Fixa så nålen spårar tangentiellt mot skivan:
Offra en dålig skiva och använd linjal + nåt vasst och rispa den från centrum ut till skivans kant. Lägg på skivan på tallriken och se till att den inte flyttar på sig.
När nålen kan följa rispan hela vägen från kanten till centrum så sitter pickupen på rätt plats. Har du ingen skiva att offra är det lätt att göra en mall med A4-papper istället.

Armens höjdläge som bestämmer vinklarna VTA och SRA kommer att bero på vilken pickup du använder.
Ofta är ett bra utgångsläge att ha armen parallell med tallriken. Dra några raka streck i MS Paint och skriv ut på papper. Vik till mallen och ställ på tallriken (med en skiva pålagd) så har du något att sikta in armen med. Lite origami alltså.

Sitter pickupen rakt är det bara nåltryck och azimuth-vinkel (om det är möjligt med Rabcon) kvar att ställa in. Sen går det alltid att finjustera som katten.
Hoppas jag inte sa för mycket. Svårt att veta hur mycket som är uppenbart och inte. =)
geldis Posted - 2006/12/07 : 15:07:56
Ztenlund tack för länken.
Jag var inne och läste där innan jag började meckla med spelaren. Synpunkterna varierar; allt från bojsänke till en riktigt bra spelare om den är rätt injusterad.
Utseendet och utförandet är busfräckt IMO.
mvh
ztenlund Posted - 2006/12/07 : 13:39:50
Letade som av en händelse lite info om den igår.
Kolla i 8:e recensionen här, skriven av "Jason Gold". Pladdras en del om den, huruvida det är till någon hjälp vet jag inte...
http://www.audioreview.com/PRD_121324_1597crx.aspx#review0

Tydligen gäller det även att se till så att den flyttar armen i rätt hastighet.
geldis Posted - 2006/12/07 : 13:34:32
Vill inte påstå att jag har någon koll på denna typ av spelare.

Men enligt bruksanvisning och med lite intryck från nätet är plastmallen väldigt bra för att ställa in armens höjd (med hjälp av chimms), armens längd samt centrering i pickupskalet. Alltså fasta parametrar innan man börjar justera på spelaren i övrigt.

Förra ägaren hade ingen mall utan fick det att fungera i vilket fall men hade igentligen ingen aning om hur det fungerade. Misstänker också att den då inte spelade optimalt.
Finns det lite tips tar jag tacksamt emot dem naturligtvis.

mvh

mvh
Ronnie_Ericsson Posted - 2006/12/07 : 12:26:33
Bara nyfiken i en strut:
Vad är det för plastmanick?

Känns som om det vore lätt att ställa in en tangentialarm..
geldis Posted - 2006/12/07 : 10:32:12
Tackar för erbjudandet. Just manuelerna har jag, både "user" och "technical" manual. Men där där lilla "plastmanicken" hade inte varit dumt.....

mvh
Bubbel Posted - 2006/12/07 : 09:58:53
Jag har ingen mall men väl en manual i pdf format om du vill ha. I värsta fall får man försöka kopiera den som finns i pdf-filen.

Anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000