HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Verk och Armar

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2006/12/06 : 10:02:49
Har bestämt mig för att sälja min MMF-7 med tillhörande Benz Wood L2 pu.

Jakten har börjat

Skulle gärna ta emot lite tankar runt verk och armar som skulle vara en uppgradering från MMF-7.

Kanske även lite tankar runt vilken betydelse de ingående komponeterna har för slut resultat.

Gillar Benz, och kommer nog att utgå från en Benz LP Ebony pu. Vad skall man använda för arm och vilket verk passar till den armen?

Lite brainstorming i ämnet är det jag söker
All input är till nytta, så bara skriv på.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
time Posted - 2007/02/06 : 13:12:29
Hoppsan, sorry Audionet, det är lätt att gå OT...

Nåja, jag har väl inget att tillföra som bara tjatar om direktdrift...
Ronnie_Ericsson Posted - 2007/02/05 : 18:13:44


Nu fick jag lov att titta efter vad tråden handlar om -En uppgradering från MMF-7.

MMF-7 verkar kosta omkring 13 500kr, vilket borde ge en råd med:

En minisemester till Storbrittanien

I Surrey plockar man upp en Garrard 401 i fint skick och lägger i resväskan:
http://cgi.ebay.co.uk/Garrard-401-Transcription-turntable-serial-no-23430_W0QQitemZ300077645157QQihZ020QQcategoryZ3283QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem?hash=item300077645157

...reser vidare till Hereford och hämtar en SME 3012

http://cgi.ebay.co.uk/SME-3012-PICK-UP-ARM-SERIES-2_W0QQitemZ220076940987QQihZ012QQcategoryZ48648QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem?hash=item220076940987

...efter tillräckligt mycket te och skorpor åker man tillbaks till Sverige och ber någon av forumets toppensnickare att bygga en gigantisk och tung plint till dessa.

Klart och betalt! Fast hur det låter vet jag ju egentligen inte
time Posted - 2007/02/05 : 14:34:09
Ja, du har alldeles rätt, man blir nojig med luftarmar !
Det finns alldeles för mycket att justera och HAR man verkligen rätt lufttryck ?! eller VTA ? och står den verkligen i våg ? hoppade nålen just eller var det ett skivsprak ?!

MEN, det är smällar man får ta, det gäller bara att slappna av och intala sig att allt är OK, "det är inte farligt att flyga"...
Ronnie_Ericsson Posted - 2007/02/04 : 23:04:24
time: har jag skrivit om eventuell dammkänslighet hos Cantus-armen?
Jag tänkte göra det, men du fick visst göra det istället
Lock är iaf hur trevligt som helst.

Visst ställer man gärna skivspelarn i våg, men det går att noja lite i överkant när det kommer till luftlagrade armar! Särskilt om stativet inte är fastgjutet i berggrunden

Det var inte meningen att låta grinig, men det där med "konventionell tangentialarm" lät som något Platon kunnat hitta på en dålig dag.
time Posted - 2007/02/04 : 22:18:02
Ronnie, just det... men visst har man väl skivspelaren ivåg med en vanlig arm med ? eller ?

Bosses arm gillar inte damm den heller, lock är bra att ha
Ronnie_Ericsson Posted - 2007/02/03 : 23:19:26
Per: Vad är "en konventionell tangentialtonarm"?

När jag tänker "tangentialtonarm" så tänker jag på 100 meter luftslang, bullrande kompressor, pysande ljud, lager som fastnar i början eller slutet på skivan, armrör som glider iväg om skivspelaren inte står 100% i våg.

Om jag byter till att tänka på någon icke-luftlagrad tonarm så dyker andra problem upp. Bo Hanssons variant möjligen undantagen :)

Den där Thales-armen verkar relativt ...förnuftig!
time Posted - 2007/02/03 : 22:08:44
Oj vad det rullade iväg, hrmm , jo som direktdriftverk har jag provat både Technics SL-1000P MkII och EMT 938 och som remverk WellTempered och Oracle IV med SMEV.
Technicsspelaren fick min haka att ramla till golvet och sätta ut Oracle i annons på HM...
EMT är en liknande spelare och den jag använder nu.
En Technics till väntar på plint och kommer att få en Forsellarm vad det lider.
En fördel som man inte tänker på är att verken är ytterst lättanvända, startar och stoppar direkt, inga gelepuddingar... samt att man inte behöver anlita Leverantörens hantlangare så fort man nyst på spelaren... sorry... bara det att man får en känsla av oförstörbarhet och kvalitet.

Bägge dessa verk spelade vinylen så pass bra att remdriften för mig är tveksam, kanske för dåliga referenser ?
Varför gör Brinkman ett direktdrivet verk tro ?
Man får förståss fundera lite på plintar som inte är det lättaste men enligt min (!) mening så är det helt klart värt besväret
pick-me-up Posted - 2007/02/02 : 15:22:15
När man läser testen så ser man att Thorens TD 850 har bättre värden för dessa: Rumpelstörabstand (bewertet) och Gleichlauf bewertet. Vet inte vad det har för betydelse ... men kul att veta, alla fall. *ler*
(Gentemot Bauer alltså.)

Totalt fick Bauer dock högre poäng för klangen, vore ju konstigt annars, då den kostar tre gånger så mycket!

eliot Posted - 2006/12/12 : 14:55:14
Den hette Garrard Zero 100 och fanns på en skivspelare med samma namn.

- Här finns lite information
marran Posted - 2006/12/12 : 14:06:51
sitter det inte en liknande konstruktion på nån garrard-spelare? 100 nånting tror jag den heter.

Inget särskilt revoluionerande i sig, kanske på skivspelare men annars är det ju en väldigt vanlig mekanisk konstruktion. Har svårt att se att alla de lagringspunkterna ska gå att få utan glapp, speciellt de ute vid pickupen, där de måste vara lätta också
Per Posted - 2006/12/12 : 10:27:20
Problemet med thalesarmen är att den inte löser några problem! :) Det är bara en annorlunda variant av tangentialpricipen som förmodligen är lite mer användarvänlig än en konventionell tangentialtonarm. Nackdelen är naturligtvis att det måste till ännu fler mekaniska leder vilket ger en mindre vridstyvkonstruktion. Men kool är den iofs men samtidigt oändligt korkad.
Audionet Posted - 2006/12/11 : 20:18:59
Den spelaren gilla jag verkligen designen på, rent och snyggt.
eliot Posted - 2006/12/11 : 17:59:24
En skivspelare som jag tycker är snygg:
DPS, Der PlattenSpieler



http://www.bauer-audio.de/ - speciellt med Schröder DPS arm (magnetlagrad!)

//Eliot
eliot Posted - 2006/12/11 : 16:17:34
För att röra till begreppen ännu mer
Thales: The One and Only Tangential Pivoted Tonearm



http://www.tonarm.ch/index_e.html

//Eliot
Audionet Posted - 2006/12/11 : 14:07:39
Tycker också att 9" armar är mer hanterbara både fysiskt och ekonomiskt. Ok, jag tror att jag håller mig till en 9" arm och hoppas på att få ut så mycket det går ur den.
Per Posted - 2006/12/11 : 13:02:14
Med längre tonarm mindre distorsion men man offrar vridstyvhet och får en tyngre, trögare tonarm. Läste i nån brittisk blaska där man simulerade olika tonarmslängder digitalt och de kom fram till att skillnaden mellan 9tummare och 12tummare faktiskt var försummbar. Nu var ju det digitalt. I den riktiga världen lyssnar vi ju inte på köttfärsljud och jag tycker att skillnaden är klart märkbar, särskilt i innerspår. 14 tummarna spelar naturligtvis med ännu lägre distorsion men om det verkligen skall vara nån vits så ska man skaffa sig en tangentialtonarm. Om man däremot tål litet (med betoningen på litet) dist och tycker att handhavandet är en viktig parameter så tycker jag att man skall hålla sig till 9tummare.
Audionet Posted - 2006/12/11 : 08:11:24
Är det någon som kan berätt lite om tanke bakom olika längd på armarna? Vad vinner man ljudmässigt på att det blir ett mindre vinkelfel?
Audionet Posted - 2006/12/07 : 10:45:47
Brinkmann Oasis ser mycket intressant ut, vet du vad den ligger på i Sverige?
Daniel Posted - 2006/12/07 : 10:37:02
Nej, inga paraleller där! Jag har fast koppling på allt utom grammofonen. Det är nästan tvärtom faktiskt. Spela musik kommer du att göra med en bra rigg, det kan jag garantera!
Audionet Posted - 2006/12/07 : 10:28:06
Oj, oj, jag som bara vill spela musik

Vi har ju också skillnaden mellan stelben och flytande upphängning. Så här långt i mitt hifi liv, har jag föredragit fasta kopplingar på övrig eletronik. Kan man dra paraleller där emellan?
Daniel Posted - 2006/12/07 : 09:55:26
Det var många bra frågor som det inte är helt lätt att svara på. Brinkmann Oasis kommer att hamna på rätt sida om 100 000:- strecket.

Nej jag har inte hört Volvere med SME 309. Men det skulla vara kul.

När det gäller olika material kombinationer så har jag ingen koll, De flesta metalltallrikar är ju i någon sorts legering, Brinkmann har glastopp på sina, AVID kör med kork och något annat på den stora. Det blir nog svårt att genealisera och säga att en konstruktion av tallrik låter si, den andra så. Här måste nog hela konstruktionen tas i beaktande. Verk/arm/puppa. Ofta så innebär det lite sidoförflyttningar när man börjar med vinyl. Man får prova lite olika principer. Tunga spelare som NAS, Lätta som Rega, Plastgrammofoner som Cleraraudio osv. För att se vad man gillar. Ju dyrare man köper desto neutralare och självsäkra blir de. En vacker dag, om man äter sin gröt, så har man kanske en SME 30 och då är man klar.
Audionet Posted - 2006/12/07 : 08:03:36
Avid tycker jag också är mycket intressant. Jag har då främst tänkt mig en liten budget variant med Volvere och kanske en SME 305. Någon som har lite mer handfasta erfarenheter av den?

En Brinkmann eller en Simon York hade man ju inte sagt nej till. Brinkmann finns ju tillgängliga i landet nu genom Audionord, tyvärr är de på fel sida om 100 000:- strecket.

Har sett att man även har tallrikar med en bas i akryl,aluminium eller MDF för att sedan slänga på en granitskiva, hur låter det?

Är det någon ljudskillnad på aluminium och stål?

Det finns ju även en massa olika teorier om lager och tonarmar. Tex. om man använder ett magnetlager, hur påverkar det spolen i pu:n?

Ni får ursäkta min låga nivå på frågorna, men jag känner att jag är ute på djupt vatten då det gäller skivspelare. Har svårt för att tränga in på djupet i det ämnet, men jag älskar vad de gör.
Daniel Posted - 2006/12/06 : 21:06:32
Ja den där är ju lite av en dröm. Såg att det var en till salu på Audiogon! Synd att man inte har 7000 dollar som ligger och skräpar. Den är ju dessutom en 110 voltare
eliot Posted - 2006/12/06 : 20:07:17
Micro Seiki RX 5000

Daniel Posted - 2006/12/06 : 18:57:51
Haha. OK då förstår jag!

Ja Balance är snäppet bättre än LaGrange. Men med LaGrange har man möjlighet till två armar, vilket är kul om man vill ha en mono-puppa. Brinkmanns egen arm är ju mer eller mindre en Breuer. Det skulle vara kul att höra Simon Yorke!

Ett märke som onekligen gör trevliga och snyggga verk är ju AVID. Jag har bara hört den stora med en SME V. Väldigt neutral och precis. Men eftersom kringutrustningen var okänd så är det svårt att säga mer. Men en volvere sequel hade varit kul att höra mer av. Annars är ju de klassiska Micro Seiki väldigt bra! Särskilt RX 1500. Det är en av de få verk där jag verkligen tycker SME armarna får liv.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000