HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Pro ject RPM5

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Adagio Posted - 2006/12/01 : 23:33:25
Hej länge har jag närt en fantasi att köpa en vinylsvarv och kunna spela lite riktiga skivor igen. Men en tanke har dock gnagt "tänk om det inte är så kul ändå?" Lite olika spelare var kandidater, Clearaudio Emotion, klart läcker men lite "tunn". En Rega kanske?
Eller en projekt 6.1, men med pickup blir den ju lika dyr som en rpm9 utan? Sen ska man ju ha speedbox och självklart RIIA...och pickup, SHIT!! Tänk om det inte är så kul och snart är det jul, ungarna ska ha klappar, lite gott mm...dyrt. Man ska kanske vänta? Nej, jag ska kika på lite billigare alternativ. RPM5 kanske.
Jag hade ju lånat hem ett ex i somras, det gav mersmak.
Jag stövlade ner till affären och köpte en RPM5, en billig pickup sitter fabrikmonterad så det är bara att köra. Audioteca tror jag den heter. En vincent RIIA och lite kablage på lån/prov.

Hem och skruva, skivorna låg framme och WOW det hela spelade musik på ett riktigt bra sätt, min sambo(ringa intresse) kom in i ljudrummet och ville också vara med där satt vi framm till halv två på natten en vardag med jobb och dagis tidigt nästa morgon.
Så kul det var och så trött jag var nästa dag, vilket inte underlättades att att jag satt där nästa natt till sena timmen...igen.

Är det någon som har lite bra tipps om passande PU och RIIA för framtida uppgraderingar.

Jag måste säga att jag gillar denna spelare skarpt med korkmattan(fult men bra)
19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Draken Posted - 2006/12/07 : 11:34:45
Vackert!
Vackert!
Vackert!

Förövrigt: MF - riia, tycker jag är både "billig och bra"!
Adagio Posted - 2006/12/07 : 11:28:12
En överblick


En st RPM5 på DIYhylla


Från ovan, in action


En närbild av hyllan.


Hyllan kallad Exalibur () något ska den väl heta.

PVA base står för Pulse and Vibration Absorbation
Fötterna på bilden ar souncare numera utbytta mot de förnämliga BDRkonerna, ingen liten subjektiv skilnad utan stor, hur nu det är möjligt.

Nederst BDRkoner därefter rostfritt stål 5mm tjockt sprayad med noisekiller blå undertill. Runt sitter en ekram 4cm hög och 3cm tjock. Själva hyllan består av fyra lager MDF a´5mm, ett lager bly(mitten) samt 2 cm granit allt limmat med noisekiller gul(viskoelastiskt lim som omvandlar rörelse till värme.
För att avkoppla sitter SD-fötter infrästa i MDFsandwichen anpassade för hyllans vikt + 5-10 kg.

Slutligen en till översikt
Adagio Posted - 2006/12/06 : 17:46:25
Jag tog "the easy way out" sas, Vincent. Det känns som om jag måste börja någonstans och eftersom denna lilla mannick beviserligen är riktigt potent, i synnerlighet om man tar med priset i beräkningarna.
MFn var nog inte trasig däremot var det kortis i en RCAkontakt på ett par AQ G-string som tjänstgjorde vid testandet. Detta kan ha bidragit till det tidiga jordbrummandet.
Vidare så var jordkabeln till de medföljande signalkablarna för kort vilket resulterade i att den kom i spänn, likaså RCA-kontakterna.
Efter en del byten så såg jag att jordkabelns alla kardeler inte satt i lödningen därav de skiftande brumresultaten.
Efter att ha frigjort jordkabeln, lött om gaffeln, ersatt de lite b signalkablarna och givetvis petat i AQ kabelns kontakt strömmade väljudet ur högtalarna utan brum, hurra.

Det var lite nervöst innan AQns problem var lokaliserat, ett tag trodde jag något gått sönder i krellens obalanserade ingång.

Synd att jag redan lämnat tillbaka MF RIIAn, lite intryck rörande Vincent och Pro Ject phonobox se ska jag väl plita ned.
Skilnaderna bestod i huvusak i att Pro Jecten presenterade en klart överskådligare ljudbild, det musikaliska skeendet blev med ens uppenbart. Det var lättare att hänga med enskilda röster och instrument. Det negativa var att ställen där dist förekom blev mycket tydligare samt att statiska knäpp också redogjordes tydligare.
Med Vincent ställd i läge MMII upplevdes disten som lägre men musiken mer muskulös (likvärdig med Pro Jecten) vidare var det lättlyssnat och lite utsmetat i komplexa passager var det lite knepigt att få överblick i vad som hände.
Hursomhelst tyckte jag om den, trots sina brister och pga dess förtjänster samt att priset kändes lättöverkomligt.

Nu har jag något att utgå ifrån, nästa steg är en speedbox och att läsa så mycket som möjligt för att välja en PU som kan passa min smak, vi får se.

Ska lägga in lite bilder också.
ulfsan Posted - 2006/12/05 : 21:28:26
Adagio - du verkar ju satsa på kvalitet i din anläggning. Du skriver att du är osäker på om du kommer att satsa på vinyl och vill därför inte lägga för mycket nu i början, om jag förstått dig rätt...

Likadant tänkte jag och ville bara prova ett RIAA för att "testspela" min gamla AR-skivspelare (från 70-talet) med Denon DL-103 pickup, som legat i malpåse i massor med år. Jag trodde man måste satsa på CD när man började med Hifi igen år 2000...

Fick låna ett E.A.R.834P-RIAA av Per100 och blev såld direkt.... Ett fantastiskt ljud...! Dock vet jag inte hur detta RIAA spelar med just dina grejer. Jag vill bara berätta om detta så att du inte missar tillfället att direkt skaffa ett kvalitets-RIAA (som kanske kostar mer än vad du ursprungligen tänkt, men som jag tycker är värt varenda krona)... Vad jag förstår är det ett sånt Boombox numer har och jag själv har köpt ett eget ex...

Så det känns inte alls fel att börja med RIAA:t för att sedan möjligen gradera upp vidare i kedjan, för min del... För (precis som du upptäckt) - man måste ju börja någonstans. Att deppa ihop över en hög slutlig totalkostnad och därmed inte våga börja alls gör att man missar en väldigt fin upplevelse, som ju vinylspelandet är.... Det är liksom en annan nivå av Hifi. Mer levande. Mer närvarande. Och faktiskt bättre ljud! (Lite knaster ibland får man på köpet )

Så du har ju inte alls gjort fel som startat med en väldigt fin men tydligen ganska billig spelare. Detta hindrar inte att du nu går vidare med ett kvalitets-RIAA, enligt min uppfattning. Och då handlar det kanske inte om de RIAA som hittills nämnts i tråden.(förutom Black Cube Statment)..

Hoppas du inte tycker jag bryter in för mycket i din tråd...

/ Ulf

Edit: Lagt till RIAA
Hepcat Posted - 2006/12/05 : 19:29:39
Linn Adikt skulle kunna vara ett alternativ på AT95E som sitter på är grymt bra så du måste nog upp i den nivån för att få ett markant lyft ett annat alternativ skulle ju kunna vara at-oc9ml om den matchar armen.

Ett annat alternativ är ju Goldring 1042
B-200 Posted - 2006/12/04 : 22:22:16
fasen vad synd speciellt som det är ett av de bästa riaa jag lyssnat på (MF har ett själv, så man är väl lite partisk)
Adagio Posted - 2006/12/04 : 21:49:31
Korkmattan? Jo med denna spelare följer två olika "mattor", en i filt och en i kork. Korken lär vara framtagen ur resonansbekämpnings hänsyn. Personligen gillar jag korken, inte till utseendet men ljudmässigt. Om man är korkad låter det rappare, mer dynamiskt och korrekt. Filtljudet låter mer som klassisk vinyl, kul att ha lite options att labba med, i förlängningen lär jag nog spela med filten på vissa plattor där den är lite mer förlåtande.

Jag ska fota lite längre fram i veckan, bilden är från i somras.
Just nu provar jag lite olika RIIA, Musical Fidelity samt Pro ject phonobox SE och Vincent. Jordbrumet verkade vara den medföljande kabelns jordsladd, ena kontakten dessutom. Så nu kör jag med andra(vanliga) + separat jord vilket är mycket tystare.
Tråkigt nog fungerade inte MFs vänstra kanal så den är svårlyssnad . Nu ska jag matcha de andra så får vi se/höra vad jag bedömmer som prisvärt.
Leffler Posted - 2006/12/04 : 18:08:43
Vad har du för korkmatta, var köpte du den och på vilket sätt låter det bättre än original?

Du verkar ha ett riktigt trevligt system! Väldigt inspirerande rum. Intressant i dessa pickup-fokus tider att en AT 95E kan skänka sådant välljud även i ett system som ditt. Själv tänker jag köpa en Denon dl-160, en högnivå MC som enligt recensioner ska vara riktigt rolig att lyssna på och ha en mycket bra nålslipning för priset, kostar 1000kr på Hifiklubben.
keso77 Posted - 2006/12/03 : 21:49:00
Jag bara SKA ha en sån där RPM 5.

(avundsjuk)
boombox Posted - 2006/12/03 : 21:48:55
Mitt Vincent riaa brummade också en del. Jag hade nog som nästa steg lånat hem ett par andra riaa och testat.
sampix Posted - 2006/12/03 : 21:15:11
Det låter riktigt trevligt om den där RPM5:an! Stilig pjäs dessutom.
Man var ju lite misstänksam emot en sådan där billig pickup(), men den klarar av att spela alla möjliga skivor med bravur.

Framtida pickup-val ska jag nog inte föreslå. Spelar med en Ortofon OM20 Super till min RPM6.1, och det låter förträffligt. Har iofs inte jämfört emot så många andra PUs. Man får chansa lite alltså
Adagio Posted - 2006/12/03 : 18:56:45
Karna den är läcker, jag funderar på en clearaudioPU av något slag.
Adagio Posted - 2006/12/03 : 18:54:39
Det låter onekligen mycket homogent och spänstigt. Vinyl har en förmåga att få till en viss spänst och plasticitet som cdn inte riktigt kan förmedla, på punkter som korrekthet och tysthet mm är vinyl chanslös men det finns en oförfalskad direktkontakt till det musikaliska skeendet som faktiskt cdn inte mäktar med att förmedla, cdn låter faktiskt lite artificiel i jämförelse.

Marantzen är ju en Emotion med satisfy i ebenholts + en virtoso eller? OK marantz har fått ner priset till en bra nivå, satt på egna fötter och fräst ur för den egna loggan, vidare är det väl den tjocka plattan som ligger på. Säkert en riktigt bra maskin. Hade jag fått som jag velat skulle jag köpt en Emotion med den tjockare talriken.
Vem vet man kanske blir frälst och köper en Champion eller något dyl.

Jordbrum är ett iriterande fenomen, finns det några bra råd.
Brumet blir värre på kvällen när många lampor är igång i kåken.
Finns det bra kablar med separat jord?

Jag tycker Vincenten jobbar på bra, men man ska kanske prova lite fler. Jag får en känsla av att PUn är riktigt bra trots sitt ringa pris, Assimov66.Den är klass D rankad i Stereophile "Makes music for 50 bucks".
Speedbox är en underskattad uppgradering tror jag, att quartzstyra motorn ger extremt jämn gång.
B-200 Posted - 2006/12/02 : 16:49:42
den pickupen (AT 95E) om jag ej ser fel är en grym pickup. Nösta steg (om ditt riaa tillåter det) är en denon dl 103. tycker jag alltså min åsikt bara spontant. Men det PU du har på är grym i sin prisklass.
sampix Posted - 2006/12/02 : 16:04:51
Hehe nejdå, jag föredrar fortfarande cdskivor överlag.
Men vinyl är charmigt och lättlyssnat, och framförallt ett bra och billigt sätt att få upp ögonen för ny musik. Begagnade LP-skivor kostar oftast inte allt för många kronor

//stolt medlem av Pro ject-maffian
Snutten Posted - 2006/12/02 : 15:20:10
Tjena sampix, så du har gått över till "the dark side" och blivit vinylfrälst, det var som tusan .
"dark side" kallar jag det med tanke på svarta vinylskivor medans CD som alla vet är silvriga .
sampix Posted - 2006/12/02 : 14:41:36
Det var på tiden...

Ska bli intressant att lyssna på riggen imorgon
Zalve Posted - 2006/12/02 : 11:53:04
Karnaa,,, Det var PU och Riaa det frågades efter,,, inte en hel spelare

En budget kanske för PU och riaa?
Det senaste Black Cube Statment ska tydligen vara riktigt bra,
Karnaa Posted - 2006/12/02 : 01:20:37
Köp en Marantz TT-15 (en moddad Emotion) med Virtuoso wood pickup m.m. är ruskigt nöjd med min.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000