HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Sheffield Lab LP

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Freddie Boy Posted - 2006/11/16 : 01:59:56
Äger nästan alla Sheffield lab på LP. Dom flesta låter ju väldigt bra, en del så där.

Är det någon som har en lista på alla deras skivor?

Deras LP är ju live inspelade i studion med alla musiker på plats, och skivorna är ju direkt graverade i studion. Hur många ex av skivorna pressades, dom släpptes ju i begränsade utgåvor. Varför är inte alla pressade i 180gr.?

TLP -skivorna som gavs ut som en andra press, är ju från två spårs band (live to two track, är det stor skilnad på kvalite´n?
(Äger mest direktgraverade).

släpptes deras sista skivor även på Vinyl?

19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
ud Posted - 2006/11/18 : 22:44:03
En annan intressant skiva från den tiden är
"Digital Master / Direct Cut" med Kornet
S-001-8/9 GYLLING/SONY
Produserad av Gylling Hem-Elektronik AB

en 45-varvare med ena sidan direktgraverad och andra
sidan inspelad på en SONY PCM-1 digital bandspelare.
ud Posted - 2006/11/18 : 22:37:26
Jag har 3 st.
LAB-1 SL5-6 Lincoln Mayorga... Vol III
LAB-2 SL7-8 Thelma Huston
LAB-5 SL19-20 Dave Grusin

Samtliga är "Manufactured in Germany"
gcs Posted - 2006/11/18 : 17:04:09
Ja visst, GRP är också ett sådant bolag som har väldigt välinspelad/mixad musik men ack så tråkig.
eliot Posted - 2006/11/18 : 12:44:32
MatsT skrev:
quote:
Jag köpte de 3 första men sedan slutade jag, fick någon fix idé om att man skall köpa den musiken man gillar och inte de skivor som låter bra.

- Jag tycker att det låter som en bra idé

Jag håller helt med MatsT och gcs och jag köpte nog bara boxen Dave Grusin - Discovered Again då när det begav sig. Detta är inte min musiksmak och jag har några CD-skivor från skivbolaget GRP Records (Grusin Rosen Production) som även det var populär ett tag för sina inspelningar.....men de står långt bak i hyllorna

//Eliot
Freddie Boy Posted - 2006/11/17 : 00:56:15
Tack alla som har delat med sig....fortsätt bara...

Erich Leinsdorf på Sheffield Lab med Los Angeles Philharmonic är nog de bästa klassiska inspelningarna jag hört.

Wagner- Die Walkure: Ride of the Valkyries LAB 7
Sravinsky- Firebird Lab 24
Prokofiev- Romeo and Juliet LAB 8

Inspelade med EN stereo mikrofon.

The Sheffield Track Record (Lab 20) och The Sheffield Drum Record (Lab 14) är grymt bra test LP och för att imponera på kompisarna.
"For Audio Component Testing and Evaluation"
gcs Posted - 2006/11/16 : 22:57:43
Jag tycker också att mycket av Sheffields skivor är café musik. Skivan med Grusin är en tidig Fourplay.... välgjord men tråkig. Den bästa som jag tycker är den med Thelma Houston även om den låter lite för mycket torr studio.
MatsT Posted - 2006/11/16 : 20:59:24
Jag köpte de 3 första men sedan slutade jag, fick någon fix idé om att man skall köpa den musiken man gillar och inte de skivor som låter bra.

Den tredje (Harry James) är den bäst inspelade av de 3 jag har, den är helt enkelt fantastisk! Musiken lämnar mig dock rätt oberörd. De andra 2 är mer spektakulärt ljudande än bra tycker jag. Anledningen till mitt omdöme är nog att endast den tredje är en "riktig" stereoinspelning. Den andra (Thelma Houston) tycker jag är rätt kul, det är bra drag i musiken och mycket "pang" i trummorna. Lincoln Mayorga som är den första är typisk "café-musik", inte irriterande och inte så upphetsande heller.

Nummer 8 skulle jag nog vilja ha...

Ovanstående är förstås bara min uppfattning om albumen.

Edit. Såg att det tydligen fanns utgivningar före LAB-serien och min numrering ovan gäller denna LAB-serie.
gcs Posted - 2006/11/16 : 20:36:29
Det sitter stämplat invid skivans etikett på min Dave Grusin - Discovered Again Manufactured in Germany. Det var ju under 70-talet som det gjordes en hel del direct cut. Den bästa och framförallt tystaste skivan med bästa dynamik som jag har hört var faktiskt en svensk gravering. Gugge Hedrenius Group - Blues Direct. Skivmärke Ställverket STV 001. Ställverket var på 70-talet en ren mixnings studio i Stockholm som vad jag vet bra gav ut den här skivan. Om man kan få tag på ett bra ex av den här skivan så kan man vara lycklig. Skivmappen innehåller bra dokumentation om själva inspelningen samt uppmätta S/N värden på skivan. Jag har själv kollat värdena och det stämmer verkligen -72dB enl.IEC A. Jag mätte mellan låtarna då alla mikrofonerna var öppna. Möjligen är det så att skivan pressades direkt från fadermatrisen i några hundra exemplar därav dom fina S/N värdena.
pick-me-up Posted - 2006/11/16 : 20:30:26
Enligt en pålitlig källa ska de här vara de bästa av Sheffield Lab ljudmässigt. Tänk på att vissa av dem finns också på XRCD:

Lincoln Mayorga: Distinguished Colleagues Vol. III (available only on vinyl)
Lincoln Mayorga: The Missing Linc (available only on vinyl)
Dave Grusin: Discovered Again (XRCD or vinyl)
James Newton Howard: James Newton Howard & Friends (XRCD or vinyl)
The Sheffield Drum and Track Record (XRCD or vinyl)
Adam Makowich: The Name is Makowich (vinyl)
Amanda McBroom: Growing Up in the Hollywood Town (XRCD or vinyl)
Harry James: The King James Version (vinyl)
Harry James: Comin' From a Good Place (vinyl)
Harry James: The King James Versiom (vinyl)

Bara LAB-skivorna är inspelade live to two tracks! Inte så konstigt då att de andra inte låter lika bra …
pick-me-up Posted - 2006/11/16 : 20:10:36
Jag har bara en enda LP: James Newton Howard & Friends, Sheffield Lab 23.
Ljudet är helt överlägset allt annat jag äger … Det går inte jämföra med något som helst!
Men just därför vill jag inte spela den så ofta …

(Men det kan vara så, att alla skivor kanske inte låter så himla läckert.)

Tänk på sättet man gjorde inspelningarna samt skivorna. Då förstår man att det är inte frågan om några dussinplattor! (Läs gärna mer på svalander.se)

Allting är spelad in live to two tracks!
”För dig som vill ha det allra bästa till din analoganläggning gäller att du "MÅSTE" ha minst en direktgraverad LP! There’s nothing like it!” (från svalander.se)

Läs gärna mer om Sheffield Lab på svalander.se
Han har skrivit mycket utförlig om det mesta om deras skivor.

Sen är det en annan sak om man anser att skivorna är värda 695 kr per styck! I dag skulle jag nog inte betala så mycket …
eliot Posted - 2006/11/16 : 19:27:24
På etiketten till min LAB-5 står det Printed in USA - det står alltså inte uttryckligen var den är pressad. Samma sak gäller Sheffield Lab-13. På båda kan man läsa på etiketten att de är producerade ett visst årtal av Sheffield Lab, Inc. vilket ju inte säger något om var de pressades.

Sheffield Lab-2 som saknas i listan är den välkända I've got the music in me, Thelma Houston & Pressure Cocker
gcs Posted - 2006/11/16 : 19:06:49
Eliot jag försökte att hitta mitt ex. med Harry James men istället så hittade jag en direct cut med Les Brown en annan Band leader från samma årtionden. Skivmärke:The Great American Gramophone Company. Vad jag egentligen ville säga var att mitt ex. av Grusin - Discovered again har nummer LAB 5 och är pressad av Teldec i Hamburg.
Jag tror att det var 1976 som Gert Palmkrantz fick någon gammal servicetekniker att renovera en gravermaskin från the old days. Med den gjorde Gert några vax med musik jag minns inte längre vad för musik. Möjligen dragspelsmusik med bl.a. Andrew Walter eller Anders Keyving som han egentligen hette. Det här var 1976-77 och Andrew Walter avled 1978. Mycke dragspel var´e på 40-talet.
eliot Posted - 2006/11/16 : 18:49:07
Den andra skivan de gjorde var "The Missing Link, Lincoln Mayorga and Distinguished Colleagues Volume II" (S-10) och först med deras tredje inspelning "Lincoln Mayorga and Distinguished Colleagues Volume III" (LAB-1) började man numreringen i Lab-serien:



- Jag ser nu att vissa nummer saknas i listan och antagligen var de "out of print" i maj 1981. Den första skiva jag själv köpte var nog boxen Sheffield Lab 5 från 1975 (som saknas i listan!) Dave Grusin - Discovered Again.
eliot Posted - 2006/11/16 : 17:57:44
Jag har ungefär 10 original och har man originalen som kom i box så finns det ett litet häfte med bilder på de skivor som givits ut och i en av dessa boxar (LAB13) fann jag en lista på de skivor som givits ut fram till "May 1, 1981" och det var LAB1-17. I häftena som medföljer boxarna finns information om företaget.

Sheffield Lab grundades av Doug Sax och Lincoln Mayorga och 1968 gjorde man som ett experiment "the first modern direct-disc recording". Den skivan: "Lincoln Mayorga and Distinguished Colleagues Volume One" har varit "out of print" sedan 1973 och är ett eftersökt samlarobjekt....

Tydligen pressades skivorna både i USA och i Tyskland som dessa båda utgåvor av LAB3 visar:

...och den tyska utgåvan


Den senare är köpt på loppis i Sverige medan jag haft den USA-pressade längre och jag skulle tro att jag köpt den i Schweiz.

//Eliot
Gus Posted - 2006/11/16 : 13:41:20
Jag har tugo st.av dessa skivor men vad som är vad är inte lätt att reda ut.
Sheffield Lab spelade mycket riktigt även in sina skivor på en mastertape och har givit ut några av dessa inspelningar på LP.
"Live two-track reference tapes recorded" kallade dom dessa.
Två av dom vet jag har nr.ST-200/I´ve got the music in me-Thelma Houston.Originalet.hette LAB-2
Samt ST-500/Discovered again-Dave Grusin.Originalet LAB-5
Jag har även en med nr.S-10 som påstås komma från mastertapen,jag tror att det är så eftersom detta är(tror jag)deras andra inspelning i ordningen.
Varför jag tror detta,jo på etiketten kan man se ett "löpnummer" och där står på ena sidan SL-3,andra sidan SL-4
På skivan med nr.LAB-21 är samma löpnr.uppe i sl-57/sl-58...hmmmm?
Deras första inspelning tror jag var med lincoln Mayorga (osäker)och den gavs ut i mycket liten upplaga,betingar en mindre förmögenhet på samlarmarknaden.jag har aldrig sett någon.
Nr.2 var The Missing Link-Lincoln Mayorga.Enl uppgifter jag fick när jag köpte min med beteckningen S-10.
Jag har sett en annan Missing Link någon gång för länge sedan,den var utan fodral och repig till max.
Säljaren ville ha ca.tusenlappen för denna svåråtkomliga tidiga inspelning.
Han hade även denna S-10 till salu för 150:-
Rörigt värre det här....





Krellman Posted - 2006/11/16 : 11:50:01
Fråga Svalander, han har sålt sheffield länge
gcs Posted - 2006/11/16 : 10:22:04
Jag har också några vinyler från Sheffield som jag köpte i början och mitten av 70-talet. Mayorga II + III, Grusin Discoverd... & Thelma Huston. När man kollar på nätet så ska det finnas 25 stycken varav någon finns i olika versioner. Jag tror att Sheffield släppte många fler än så. För min egen del så tycker jag att det är ett litet fåtal som är värda att söka efter. Jag tycker också att det är underligt hur man ständigt kan få fram nya skivor med tanke på att man graverade direkt på lack utan att spela in på band. Tanken var ju den att man skulle pressa ett fåtal skivor så att man inte skulle behöva göra en massa olika pressmatriser. Jag har ocså Grusin Discoverd .. på CD och här kan man klart höra bandbrus vilket också är märkligt. Om man nu ändå bandar samtidigt så borde man göra det med en bandare utrustad med Dolby A brusreducering som var det alenarådande på den tiden i början av 70-talet.
Pac Posted - 2006/11/16 : 09:33:58


Jag har också några plattor från Sheffield Lab och har försökt söka information om företaget. Jag hittar dock inte så mycket...

Bubbel Posted - 2006/11/16 : 08:24:20
Avis

Anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000