HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinyl till PC

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
HLindgren Posted - 2006/11/04 : 18:48:11
Vilket program ska man använda för få in vinylen på PC:n??? Jag har testat 2 st men resultatet var inte så lysande. Det disstade, svajade, lät som det låg en massa filter som pumpade och så fick sångarna lite Piff o Puff stuk över rösterna.
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
f95toli Posted - 2006/11/04 : 23:20:54
Det är sällan mjukvaran det är fel på. Vissa enklare ljudkort har rätt kassa A/D-omvandlare så det kan ev. vara problemet. Se till också att du justerar signalnivån till ett vettigt värde (och att du verkligen använder line-in och inte mikrofoningången).

Det finns en artikel hur man för över LP skivor till PC i senaste Hi-Fi News.
minoman Posted - 2006/11/04 : 23:17:43
Henrik,
själv har jag provat flera med blandat resultat. Bäst har Clean fungerat även om resultatet inte var odelat positivt. Har numera gett opp försöket att köra via datorn och kör vinyl till inspelningsbar CD (Pioneer PDR04). CD'n kör jag på vanligt sätt i datorn (EAC + LAME). Fördelen är förutom bättre ljud (dock en del knaster beroende på LP kvalitet) att titel (LP + låt) samt artist uppslag mot freedb fungerar i de flesta fall villket gör att detta slipper man skriva in själv.

En inspelningsbar CD hittar man av och till begagnad. Jag gav 700:- för min och har sett flera Philips för samma pengar. Nackdelen med Pioneer är att den inte hanterar CD/RW skivor så kostnaden för CD skivor drar iväg lite. Eftersom skivorna inte behöver fylla en arkiv funktion (hålla i all evighet) har jag valt att köpa relativt billiga skivor för att minimera kostnaderna.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000