HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinyltvättmedel

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2006/10/30 : 19:51:15
Nu har jag fått frågor om vinyltvättbalndningen jag använder flera gånger i denna vecka. Det är dags för mig att dela med mig av det "magiska" receptet igen...

Äh, det är ingen magi över blandningen förutom att den gör sitt jobb utan knot om man har en dammsugarmaskin a'la' Okki Nokki, Hannl, Clear Audio....

Här är det igen:

quote:
Man tager...
- 1 del Isopropylalkohol(IPA)
- 7 delar avjoniserat vatten eller destvatten eller batterivatten eller...
- 2 droppar yes på 8dl vätska


Vattnet är inte kritiskt. Det viktiga med vattnet är att det inte skall finnas något löst i det som ka bilda partiklar när det dunstar. Jag har använt Biltema's batterivatten och avjoniserat industrivatten. Det blir lika bra resultat med bägge.
För att tvätta ca 400 plattor har det gått åt ca 1,5 liter IPA. IPA'n jag använder är inte den superrena som apoteket säljer utan jag använder industriell IPA.

Den blandningen jag använder är en svag IPA blandning. Jag kör så svagt för att minska risken för att man tvättar ur mjukgörare ur plattorna.

Så, hoppas det kan vara behjälpligt till alla vinyltvättare där ute.

8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Peter S Posted - 2006/10/31 : 13:19:40
Min flaska som jag köpt på apoteket är 35%. Har inte upplevt försämringar, bara förbättring.
B-200 Posted - 2006/10/31 : 09:33:29
johan: iroise bevisade för mig att det är lugnt att anv. ipa han hällde på ren ipa på en skiva och det dunstade förbaskat snabbt. inga rester kvar eller så heller.
Pac Posted - 2006/10/31 : 07:04:58

Jag har testat med alla möjliga koncentrationer och just 12,5 vol% funkar lika bra som en kraftigare blandning. Jag får inte lika bra resultat om jag går ner på 10 vol%. Men det kan ju vara mitt handhavande som sätter gränsen där. Om man jobbar på ett annat sätt än vad jag gör så kanske en svagare lösning kan fungera lika bra. Ni får väl testa.

johan.björklund Posted - 2006/10/31 : 00:21:26
IPA dunstar förbaskat snabbt så jag undrar om det verkligen kan skada när det blandas ut så mycket med vatten ??
B-200 Posted - 2006/10/30 : 23:36:57
hmmm jag använder mer IPA än ditt recept. 30-70 typ, tvättar manuellt, funkar ok inget mer brus
än innan jag tvättade dem. men vad vet jag, höftar lite med blandningsförhållanden.
magnus1967 Posted - 2006/10/30 : 23:20:55
Min fundering är om man kör med apotekets IPA och inte den industriella ska man då kanske minska procent förhållandet ännu mer?
Dvs mera vatten och mindre IPA eller kan man köra med samma blandnings förhållande?

Jag har personligen bara använt apotekets vatten och IPA och en liten mängd yes och ungefär samma blandningsförhållande som du angivit.
Man vill ju trots allt inte skada det "svarta guldet" med en massa lösningsmedel.
Pac Posted - 2006/10/30 : 22:52:44

12,5% IPA är lågt jämfört med många andra recept. De recepten jag sett tidigare ligger alla på mellan 25 och 50% IPA. Men visst skulle man kunna experimentera med ännu mindre IPA. Man skulle ju tom kunna ha olika blandning beroende hur mycket fett som skall lösas. Med den lösningen jag kör kan man få tvätta de mest fettimpregnerade skivorna med en extra droppe yes för att få bukt på det.
Jag har haft planer på att experimentera med andra tvättvätskor men receptet ovan är det jag provat ut och kör med för tillfället.



magnus1967 Posted - 2006/10/30 : 20:20:26
Jag fick en liten varning "från min handlare i Karlskoga" att om man använder för mycket isopropanol så ökar brusnivån på skivan.
Om man använder apotekts isopropanol ska man minska ner andelen IPA ännu mer för att inte skada skivorna?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000