HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinylskivor

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
musiclover Posted - 2006/10/25 : 15:49:08
När ni köper begagnade vinylskivor, bryr ni er om vilken pressning det är på skivan?

Är Japan, USA och Englands-pressningar bäst?
Är Tyskland, Holland, Sverige och Canada-pressningar sämre?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Freddie Boy Posted - 2008/09/17 : 15:30:19
ok, menar du orginalen på pink label? dom kostar ju en förmögenhet. Free´s första såldes i orginal i hova på skivmässan för 1000 spänn!
opethic Posted - 2008/09/17 : 00:41:08
Min erfarenhet av Island Records är att de gamla vinylerna från sent 60-tal och tidigt 70-tal låter ganska illa (bla. mycket bakgrundsbrus) - så vill man bara lyssna så kanske nypress är bättre?
snaggvovve Posted - 2008/09/17 : 00:20:03
Tack för era svar.
Freddie Boy Posted - 2008/09/16 : 16:29:02
Island records, vilken pressning köper ni Orginal (Pink Label) eller dom senare UK pressningarna. Kom ju även en tysk pressning som jag tycker låter mycket sämre än dom andra UK pressningarna.
Freddie Boy Posted - 2008/09/16 : 16:26:06
förlåt snaggvovve att jag inte har svarat, jag köpte min på hotstuff. finns även på vinylbutiken.
pick-me-up Posted - 2008/09/15 : 12:00:35
Lite sent svar ... kanske. Men det här stället är en guldgruva!

http://www.jpc.de/jpcng/jazz/detail/-/hnum/8908831?rk=home&rsk=hitlist&page=1

Oops! Nu ser jag att det är inte samma bolag. Men borde vara bra ljud ändå. Fast priset är ganska högt!
snaggvovve Posted - 2007/11/11 : 19:02:44
Var köper man Cisco-skivorna billigt och bra (utan tull)?
Freddie Boy Posted - 2007/05/10 : 02:03:51
Skivbolaget "Cisco" ger ut gamla Jazz rariteter på nypressningar på Vinyl. Köpte Herbie Hancock´s första (Takin´Off) på 180Gr. Virgin Vinyl en numrerad utgåva. Låter riktigt bra.

presented in individually numbered high quality sleeve, housed in self-seal PVC bag).
pick-me-up Posted - 2007/05/05 : 18:38:30
quote:
Ja, en mkt bra sida för snack om vilket press som låter bäst och sånt: http://www.stevehoffman.tv. Forumet där är en guldgruva för vinylfreaksen.

nin!

Instämmer till 100 procent. Där finns mycket verklig kunskap man saknar på många andra forum.

Däremot inte sagt att de är bäst på allting, men just vad gäller vinyl och ljud finns det oerhört mycket viktig information på sajten.

Dessutom kan ingen ta äran från Steve Hoffman vad gäller hans kunnande. Snacka om kvalitet på hög nivå.

quote:
jag är inte super noga med vd jag köper, bara det låter bra(provspelar alltid hos killen jag köper av) men har jag och välja på första press i bra skick och andra press i bra skick och det skiljer några tior så är det ju klart att man tar första pressen.
Mercury är ett bolag som jag gärna köper skivor av, dels för att dom signade mycket grymmt bra artister under 60-70-talet dels för att jag tycker att dom håller hög klass på pressningarna, iaf dom jag har hört

qvisten!

Jag köpte i dag bland annat en Rush live album Exit...Stage Left som är en holländsk pressning på bolaget Mercury.
Den låter helt tyst och med skönt ljud. Men det kan bero på att en viss kille som heter Bob Ludwig har mastrad den.

90 spänn för en sån pärla, (dubbel-LP), gör att man blir glad! Då känns det nästan att jag fick de två andra plattor på köpet. (I ärlighetens namn var inte The Best of George Harrison i så bra skick som jag hade hoppats på. Men man kan inte begära så mycket för bara 50 spänn. Den går ju att lyssna på, fast det knastrar lite mer än vad som känns bekvämt.)

Läs gärna en intervju med Bob Ludwig här:

http://www.paudio.com/Pages/learning_Ludwig.html
PeterE Posted - 2007/04/22 : 16:17:07
Såg nu också att garage land records i umeå säljer en del nya vinyl skivor.
Oftast med rock grupper som till ex Soilwork & liknande.
Men hur är egentligen kvaliten på inspelningarna bland dom nya lp skivorna?
PeterE Posted - 2007/02/09 : 15:46:43
Okej jag som misstänkte att skivor gällande vinyl inte säljs som nya utan endast på antikvariat.
Men men se vad fel man kan ha.
Får ta en titt på åkerbloms
Leif Eriksson Posted - 2007/02/08 : 17:27:37
Böckerna är färskvara, så köp nya det står priser i dom.
PeterE Posted - 2007/02/08 : 15:52:52
Mmm böckerna kanske går att hitta på nåt antikvariat.
Gissar på att böckerna inte är helt splitternya så därför vore det lättast så kanske.
iroise Posted - 2007/02/07 : 21:22:12
>PeterE gör som leif rekommenderar dessa böcker är lärorika och väldigt kul att läsa.
nin Posted - 2007/02/07 : 17:18:47
Ja, en mkt bra sida för snack om vilket press som låter bäst och sånt: http://www.stevehoffman.tv. Forumet där är en guldgruva för vinylfreaksen.
Leif Eriksson Posted - 2007/02/07 : 14:36:26
Köp Record Collector (UK) och Goldmine (USA), så får du bra info finns på Adlibris, sågon site känner jag inte till.
PeterE Posted - 2007/02/07 : 14:25:09
Okej men då är det alltså inte polydor man ska köra med utan då måste det vara nåt annat om man ska ha original press.
Men borde det inte finnas nån sida för sånt där?
ellep666 Posted - 2007/02/07 : 07:38:19
Rainbow är från England. Och så med diverse amerikaner bakom mikrofonen.
PeterE Posted - 2007/02/07 : 00:03:54
Mmm om nu Black sabbath ska vara vertigo tror att jag har en sån.
Men jag tror att Rainbow kan komma från tyskland & dom flesta skivor jag har med dom är Polydor & det står germany på den.
Men finns det ingen sida där man kan läsa sånt här så man slipper fråga?
iroise Posted - 2007/01/29 : 21:48:54
Om det inte är de släppen från UK så står det GEMA i en liten ruta på inneretiketten dvs på skivan. Jag hör däremot ingen större skillnad på UK-pressar/Gema-pressar.
nin Posted - 2007/01/29 : 20:31:30
Juppz, tidiga Black sabbat är det Vertigo Swirl label som gäller. Uk släppen.
qvisten Posted - 2007/01/29 : 15:35:16
jag är inte super noga med vd jag köper, bara det låter bra(provspelar alltid hos killen jag köper av) men har jag och välja på första press i bra skick och andra press i bra skick och det skiljer några tior så är det ju klart att man tar första pressen.
Mercury är ett bolag som jag gärna köper skivor av, dels för att dom signade mycket grymmt bra artister under 60-70-talet dels för att jag tycker att dom håller hög klass på pressningarna, iaf dom jag har hört
Leif Eriksson Posted - 2007/01/29 : 15:07:54
Black Sabbath skall vara Vertigo, "Swirl Label".
PeterE Posted - 2007/01/29 : 14:28:29
mm okej så om jag ska leta efter en black sabbath skiva då jag är på skivmässa vad ska jag gå på då?
Uk ska det ju stå men vad brukar det vara för skivbolag?
iroise Posted - 2007/01/25 : 06:59:19
Om man ska generalisera så låter utgåvorna oftast bäst på första släppet i sitt respektiva original land.
De är dessutom trevligast att samla på.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000