HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 strömkabel

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
to_apeiron Posted - 2006/10/22 : 04:09:39


Om man ändå gör ingrepp i en gammal grammofon--finns detnågon anledning att byta stömkabeln? Jag menar: Låter det då bättre?
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
ulfsan Posted - 2006/10/22 : 18:13:33
Ja, där håller jag helt med dig Jan I. Att pick-upen får arbeta så avskärmat som möjligt utan yttre störningar är naturligtvis viktigt för att få ett bra ljud.
Jan I Posted - 2006/10/22 : 13:41:16
Du har helt rett ulfsan, MEN..
Som regel så var 230V ledningene på de tidligere spillerene helt UTEN skjerming. Dermed kunne denne (ihvertfall teoretisk) indusere støy til pickup ledningen/e
Med løs 230V ledning så kan en ha skjerming på denne, og dermed få mindre støy som resultat. (ergo: bedre lyd)
Mvh Jan I
ulfsan Posted - 2006/10/22 : 13:28:22
Strömkabeln har ju inget med produktionen av ljud att göra i en skivspelare. Strömmen driver enbart motorn (och den ska ju i och för sig gå med jämn hastighet). En skivspelare skulle kunna vara helt utan strömkabel och i stället drivas med batteri...

Ljudproduktionen sker ju, så att säga, helt passivt (utan att ström tillförs) i pick-upen, där en svag ström produceras när nålen rör sig i ett fast magnetfält. Denna ström förstärks sedan i ett RIAA o s v, o s v...

Kvalitén på strömkabeln till skivspelaren kan knappast vara betydelsefull, medan kvalitén på den till RIAA:t kan ha STOR betydelse...

/ Ulf
magnus1967 Posted - 2006/10/22 : 12:43:46
Tänk vad en strömkabel kan ställa till med.
Nu börjar tråden bli intressant läsning!
Bubbel Posted - 2006/10/22 : 12:26:46
Det du bör tänka på när du är i skivspelaren och rotar to_apeiron kolla lagret ny olja låt stå i ett par timmar om det är ett lager av fosforbrons då det dricker olja och behöver mättas innan användning.

Om du har oljerbronslager rengör i med ny olja och du är igång, fyll lagert till 2/3 lägg lite papper runt hålet stoppa sedan dit axlen låt den sedan sjunka ner av egen kraft då vet man att där är ny fin olja överallt.

Remmen köp en ny om du har möjlighet, drivhjulen rengör dessa dvs där remmen ligger an och driver.

Om du har en multimeter mät då alla kablar i signalväven så man vet att där inte finns något brott.

Förresten vad är det för en skivspelare du fibblar med.

Anders
Jan I Posted - 2006/10/22 : 12:26:25
Hei
Det kan være en god grunn til å bytte strømledning.
1. spilleren blir lettere å flytte ( med "løs" strømledning)
2. Det er lettere å experimentere med løse strømledninger.
Når det er sagt, så tror jeg ikke det er så veldig mye å hente lydmessig på strømledninger til platespillere ( har ikke hørt forskjeller selv)
Har selv byttet ut min faste strømledning og DIN 5 ledningen på min Gamle Garrard Zero 100S for å få den mere flexibel:
Se egen tråd: fra fast 230V/DIN5. til løs 230V og phonoplugger
Mvh Jan I
magnus1967 Posted - 2006/10/22 : 11:40:48
Det glädjer mig mycket att någon håller med mig i min åsikt för en gång skull,tackar för det.

Om det är en gammal gramofon se till att alla saker sitter på plats och att picup:en är ok!
Ström kabeln kommer på plats "prio 100",dvs den är av minimal betydelse för de ljudande resultatet om det inte är något mekaniskt fel på den!!
Bubbel Posted - 2006/10/22 : 11:07:07
Jag håller med magnus1967 här bry dig inte om strömkablen köp skivor i stället.

Anders
magnus1967 Posted - 2006/10/22 : 06:39:39
Lägg pengar och tid på något annat,köp en skiva!

Om den är så gammal så att den börjar spricka sönder byt ut den mot standard kabel för 220 Volt AC.

Varför ska man gå över "ån" efter vatten?
Livet är tillräckligt komplicerat,varför ska man komplicera till det ännu mera??

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000