T O P I C R E V I E W |
Jan I |
Posted - 2006/10/21 : 08:56:29 Hei Er det noen som har erfaring/er med Opus continuo spilleren? Positive/negative sider? Hvordan er lyden fra disse? ( har lest litt forskjellig på nettet om denne,så kom med egne erfaringer .
Lurer også på om noen har erfaring/er med en Helius Orion II arm? ( gjerne da med Audio Note sølvkabler) Mvh Jan I |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
magnus1967 |
Posted - 2007/03/20 : 02:21:26 Kunde tyvärr inte besöka mässan i Stockholm 2007 och se alla roliga saker. Om man har en gammal continuo kan man bygga in den i en liknande träbänk som fanns på mässan eller en fristående variant som fanns på en annan bild? Eller är det ny designade spelare? |
minoman |
Posted - 2006/12/31 : 12:03:55 Äntligen lite tid över. Bilder på mina spelare kommer senare i helgen. Jag har två stycken. En av vardera nya och gamla modellen. Båda köpta begagnade här på forumet.
Den första jag köpte var den nyaste. Vid köp tillfället var den utrustad med en Cantus arm. Armen och jag kom inte riktigt överens varför Cantusen fick ge vika för en Nottingham Space arm. Pickup är en Highphonic MC2.
Så här i efterhand kan jag nog tycka att det var ett misstag, lät nog bättre med Cantus om än bökig att hantera då den stog på ett lågt bord. Idag står den på en Target vägghylla i bättre höjd.
För en tid sedan sprang jag på en äldre Continuo med en AT1100 arm och AT09MC pickup. Den fick snabbt ersätta sin nyare släkting. Den här kombinationen lirar verkligen bra ihop.
Sammantaget är jag mycket nöjd med mina Continou. Bättre för pengarna får man leta efter. Ok, detalj finishen kan kanske upplevas som lite opolerad men musiken den levererar kan man verkligen inte klaga på.
Vann jag på Lotto skulle jag inte tveka att köpa en ny Continou. En i granit för den är så snygg. På med en Morch UP6 arm och en MusicMaker pickup och sedan spela, spela........
mvh/micke |
zix |
Posted - 2006/12/19 : 21:33:55 Jag kan bara bekräfta det som andra har sagt här redan. Är mycket nöjd med Continuo/Cantus! Har haft en Well Tempered innan (WTRP-modellen) och tycker att Continuo + Cantus slår den på fingrarna i allt. Har en Ortofon Kontrapunkt b på tonarmen. Jag sågade ut en kort bit av fyrkantsstång i mässing och limmade den på motvikten, men det är min enda modd (den motvikt som satt på är för klen för tunga pickuper). Annars funkar armen kanon, tycker jag. Det enda som kan vara jobbigt är väl inställningen i höjdled - det som man kanske inte borde kalla VTA, men som ändå kallas så. Jag har bara gjort det en gång, och det har dugt för mig. Azimut är nog mycket viktigare. Man skulle förstås ha en arm till - men jag tror jag väntar, är sugen på att göra en DIY-spelare också (hej bubbel, jag har inte glömt! :)) och då kanske man fixar något helt eget till den. Jag har några idéér... |
Stormen |
Posted - 2006/11/25 : 20:52:12 tror det finns begagnade continuo, både den vita med fasade kanter och andra inne hos leverantören. Annars kanske du kan hitta några bra spelare på http://www.hifimagasinet.com/ |
magnus1967 |
Posted - 2006/11/25 : 18:43:13 Jan I,hur har det gått med dina Continuo planer eller har intresset svalnat? |
Jan I |
Posted - 2006/11/04 : 09:02:32 Har sett den siden til stereolab ja, men bor så langt unna som det nesten lar seg gjøre i dette landet Mvh Jan I |
magnus1967 |
Posted - 2006/11/02 : 23:44:22 Jan I, Du har förmodligen denna info om Stereolab, http://www.stereolab.no/Rauna.htm Kan vara intressant om du bor i närheten Oslo. Dom verkar säja intressanta saker,skulle vara kul och göra ett besök.
|
Ronnie_Ericsson |
Posted - 2006/10/30 : 22:25:48 Stormen: Du är inte den enda som har skrivit om pickuper och Boeing 747 i samma foruminlägg idag. Skapligt sammanträffande! :D
Kolla mitt bidrag i den här Look Alike-tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=293278#293278
|
Stormen |
Posted - 2006/10/30 : 13:28:16 Ska se om jag kan ta lite bilder hemma. Vet inte om det skiljer så mycket förutom ögonfröjden och känslan. Graniten är minst lika bra som betongen eller vad man ska säga :-) Har inte jämfört dessa sinsemellan. Jag tror att de ljudmässiga skillnaderna är väldigt små i jämförelse att lägga kontanterna på ett bra riia eller en ny pickup. Men visst är dom snygga o känns mer stabila. Dock gillar jag de första vita med försänkt tallrik. Precis som Big Pete var inne på så ska dom förstärkas i botten med lite MDF, konstruktören säger att 8cm granit/betong svänger och ska förstärkas i botten med MDF. Jahadu sa jag ? Det hör väl vem som helst menade Bo Själv körde jag huvudet i toalettgranitbänken under un luftgrop i en boing 747 över atlanten. Allt annat utom graniten svängde kan jag säga. |
Jan I |
Posted - 2006/10/29 : 20:05:16 BILDER - BILDER... PLEASE Mvh |
magnus1967 |
Posted - 2006/10/29 : 19:22:31 30mm MDF det var häftigt det brukar väll vara en ca 10mm MDF orginal. Den är mycket snygg för ögat Continuon i granit. |
Big Pete |
Posted - 2006/10/28 : 17:01:54 Jag tror kanske att skillnaden mellan plintmaterial är mer för ögat men en förstärkning av en 30mm. MDF under befintlig plint har jag ordnat på min Continuo genom rekomendationer av konstruktören själv. Detta motverkar de eventuella svängningar som kan uppstå i gjutmaterialet dessutom blir spelaren ännu snyggare att titta på. |
magnus1967 |
Posted - 2006/10/28 : 08:37:04 "Stormen" jag rekomenderade en tråd där du har en Continiuo av tidigare modell. Vad är förbättring mellan en "gjuten cement spelare" och en continuo av granit?
|
Metal |
Posted - 2006/10/27 : 17:20:06 Har haft 3 olika Continuo och har kört med Cantus-armen sedan -92. Jag har varit otroligt nöjd med dessa hela tiden.
Jag har en Ortofon SPU på den som jag aldrig ska sälja, VDH får byta nål ibland istället.. |
Stormen |
Posted - 2006/10/27 : 16:28:06 Spelar med continue i diabasutförande (granit) och med cantus, nålen som sitter på är en Pearl. Det finns tydligen en billigare black-pearl men ska enligt Bo inte låta lika bra. Bo har en annan nål som låter lite mera frammåt i mellanregistret (påminner om klangen från lowther kanske ? ) svårt att säga hur det låter om min pearl nål. Men jag tycker den fungerar bra |
bruce |
Posted - 2006/10/25 : 22:10:45 Är själv ägare till en Continuo med Cantus tonearm, Pu är en mm Linn Adikt. Cantus armen är lite krångligt ibland, men funka utmärkt. Ljudet MVG+++++
Hade tänkt skaffa en Music Maker III pu, men med tänke hur bra det låter nu, har jag absolut ingen lust att uppgradera.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35433&whichpage=2&SearchTerms=bruce |
Klingan |
Posted - 2006/10/25 : 20:50:45 Kul att få reda på vad några av er använder för pickup.
Eftersom det är svårt att prova olika pickuper så får man skaffa sig en uppfattning genom att läsa och gå på känn. Har fått för mig att Continuo med Cantus arm har en klangbalans mot det neutrala (eller ljusare) vilket gör att jag har fått för mig att hitta en pickup som är likvärdig eller lite mot det mörkare i klangen. Har bla. tittat på Benz och Dynavector pickuper, vad ska jag välja...
|
Egill |
Posted - 2006/10/25 : 00:20:18 Jag har inte tagit så mycket fler bilder, lite mer översiktsbilder finns i mitt galleri http://www.minhembio.com/Egill Jag har en Denon 103R numera. Jag har inte jämfört denna med nån annan spelare direkt, men jag är mycket nöjd med den. |
Jan I |
Posted - 2006/10/24 : 22:38:35 Hei Legg gjerne ut bilder av deres continuo spillere Mvh Jan I |
karvid |
Posted - 2006/10/24 : 22:30:20 Använder till min Opus Continuo en AudioCraft AC300 arm med Benz Micro wood H2 :-) Låter grymt bra!! Har även en ClearAudio Virtosuo wood som även den låter kanonbra (samma arm). |
magnus1967 |
Posted - 2006/10/24 : 21:35:33 dakli, jag använder just nu en Clearaudio sigma som jag tycker fungerar bra,köpte den av Bo när han gick i genom spelaren. Skulle vara kul och höra vad andra på forumet som äger en Continuo avänder för armar och pickuper. |
Jan I |
Posted - 2006/10/23 : 21:54:12 WOW ... Den var bare helt LEKKER Har en UP4 arm liggende så... Hvordan lyder denne spilleren med UP 4 arm? Har du flere bilder Egill? Mvh Jan I |
Egill |
Posted - 2006/10/23 : 21:06:18 Här är en bild på den tidiga versionen (från mitt galleri på minhembio):
som synes har jag en Mörch up-4-tonarm
|
Jan I |
Posted - 2006/10/23 : 15:05:50 Hei Som du ser så bruker jeg et standard sett. Hvis du går for dette ,så vil jeg anbefale deg å kjøpe en bedre motor enn den som følger med dette settet.(aller helst de store settene) Anbefaler heller DC100 eller aller helst DC200 motorene Dette fordi standard motoren støyer en del. Har satt min motor inn i en tykk "tønne" som er lyddempet m asfaltplater, men likevel hører en svak støy fra den når en er nært (30-50cm) Ellers så er jeg ikke spesielt imponert over ledningene som går til/fra boxene. Tynne og uskjærmede. Så til de positive sidene: Motoren går jevnt når en får justert den, men har opplevd at jeg må justere den når den har stått i ro en stund. (lett å justere hastighet med en skrue under) Lydmessig har jeg ikke noe å utsette annet enn de tingene over. Mvh Jan I PS: har ikke hørt din Scheu motor. PPS: Bare husk å få med riktig pulley når/hvis du bestiller disse motorene. Pulleyene er limt fast,slik at bytte ikke er mulig |
vogue |
Posted - 2006/10/23 : 14:26:33 Hej Jan I,
Hur er du tilfreds med din Origin Live Motor. Jeg anvender selv Scheu's motor, och går med tanker om at opgradere til Origin Live.
Vogue |