HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ringde på en annons idag...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
keso77 Posted - 2006/10/17 : 11:55:17
Hej.

Jag trodde att turen log mot mig idag när jag såg :
http://www.blocket.se/vi/9747972.htm?ca=11_s

Ringde direkt och säljaren hade inte fått vara ifred på hela dagen på grund av alla som ringt. Han konstaterade att han var tvungen att ha budgivning på den.

Jag antar att enda sättet att få tag på lite roligare vinylsvarvar är via loppmarknader där folk inte riktigt vet vad de har?

Är det någon som har något bra tips vart man kan leta? Nytt eller gammalt spelar väl mindre roll, bara det är en bra grund att börja på. Jag har dock inte hur mycket som helst att lägga ut, eftersom jag skall köpa lägenhet precis, men jag börjar känna att jag vill ha något bättre än min gamla dual...

Mvh
Krister
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
keso77 Posted - 2006/10/17 : 22:54:21
quote:
De flesta skivspelarägare missar t o m den allra enklaste inställningen, nämligen att skivspelaren står i våg.


Den har jag i alla fall inte missat.

Jag skall fippla runt lite, kolla på nålen med lupp/mikroskop och så.

Tack för alla tipsen. Uppskattas verkligen!
keso77 Posted - 2006/10/17 : 21:04:42
Jobbigt när man tror sig ha hittat något superklipp, men inser att det inte riktigt är det man trodde.

quote:
Behöver ju inte vara fel på skivspelaren.
Om det inträffar på alla skivor tyder det på att

1 Tonarm / Pickup är felaktigt inställda
eller
2 Nålen är sliten

Om det inträffar på bara vissa skivor har troligen du (eller någon tidigare ägare av skivan) kört med 1 och/eller 2 så länge att spåret har skadats.



Du har nog rätt på båda punkter. Jag är såpass ny på vinyl att jag inte har en aning om inställningar. Dags att sätta sig och surfa.

Ersättningsnål är nog en bra idé också, för det är möjligt att det är orginalnålen som sitter på. Tidigare och förstaägaren använde inte skivspelaren så mycket. Den var/är riktigt fräsh för att ha några år på nacken. Jag har bara haft den i runt en månad och de flesta skivor är begagnade som jag har införskaffat. Nya skivor distar mindre, men de distar ändock ju längre in man kommer.
Borde de inte dista ute också om det skulle vara nålen?

Man märker det tydligare på äldre skivor, men en arbetskamrat som arbetade på ett tryckeri för ett antal år sedan gav mig några skivor som var i mint condition eftersom de fick gratiskskivor när de gjorde omslagen till dem, och de distar också. Mindre men ändå.
keso77 Posted - 2006/10/17 : 19:59:36
quote:
Se tonarm
http://www.stax.co.jp/OLD/Photo/UA90N.jpg



Vackert!

Jag har märkt att min Dual distar lite ju längre in den kommer på skivan, det spär på uppgraderingsjävulen lite.

Först var jag inne på en Pro-ject RPM 5, kul med nya saker, men jag har aldrig lyssnat på den, så jag vet inte... dock hade den fått vänta ett tag. Kanske snubblar man på något trevfligt på vägen på begagnatmarknaden.
Bubbel Posted - 2006/10/17 : 16:41:45
quote:
Jag antar att enda sättet att få tag på lite roligare vinylsvarvar är via loppmarknader där folk inte riktigt vet vad de har?


Ja där kan man hitta en del kul saker, men det börjar bli längre mellan fynden. Under åren har det blivit en del Thorens som har placerats ut bland bekanskapskretsen.

Senaste fyndet jag har hittat är en rega planar 3 med en stax tonarm som har varit min drömarm sedan jag såg den första gången på 80-talet en hundring fick jag betala för det. Thorens har jag aldrig betalat mer än 80:- lenco L75-L78 5-30:- men så prutar jag hårt också .

Se tonarm
http://www.stax.co.jp/OLD/Photo/UA90N.jpg

Anders
Peter S Posted - 2006/10/17 : 16:12:08
www.dba.dk Kostar lite att logga inn, men det finns mycket.
Billede og Lyd -> HiFi og Musik -> Pladespillere
keso77 Posted - 2006/10/17 : 14:10:51
Ronnie_Ericsson: Tack för tipset, skall kollas in!

Peter S: Lite väl långt bort, bor i Stockholmsområdet, men utifall man har vägarna förbi... Finns det någon speciel sweetspot man skall ta sig tid att kolla in?
Ronnie_Ericsson Posted - 2006/10/17 : 12:57:19
Nostalgipalatset på St. Eriksgatan har alltid en liten samling med skivspelare stående. Där har jag plockat upp en Lenco eller två. Någon liten Thorens och dyr-Technics har jag sett där också.
Peter S Posted - 2006/10/17 : 12:53:45
Bor du i Skånetrakten eller gillar åke bil kann jag rekommendera en sait i grannlandet..

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000